Raport Gemius o e-commerce w Polsce w roku 2019 – najciekawsze informacje
Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej opublikował badanie E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska. Raport ten to jedno z najlepszych źródeł wiedzy na temat stanu polskiego handlu elektronicznego.
Na ponad 200 stronach znajdziemy wyczerpujące informacje na temat postrzegania e-commerce przez Polaków, wyborów klientów, wydatków, zakupów przez urządzenia mobilne i wiele więcej.
Na czym polegało badanie?
Badanie miało na celu dogłębne poznanie zachowań, motywacji oraz postaw osób dokonujących zakupy przez Internet. Dane zgromadzono poprzez internetowe ankiety.
Informacje były zbierane od 18.04 do 26.04 bieżącego roku. Wzięło w nim udział 1 643 internautów w wieku od 15 lat. Kategorie demograficzne dzielono ze względu na płeć, wiek, wykształcenie oraz inne czynniki związane z prowadzonym stylem życia.
Charakterystyka rynku
Przybliżmy sobie na początek wstępną charakterystykę polskiego rynku:
Spośród wszystkich badanych internautów 62% z nich kupuje online. W poprzednim roku odsetek ten wynosił 56%, więc w stosunkowo krótkim czasie miał miejsce wzrost o 6 punktów procentowych.
Osoby, które nie kupują online, nieco częściej należały do kategorii wiekowej powyżej 50 lat, nie mieli wyższego wykształcenia oraz gorzej oceniali swoją sytuację finansową.
Niemniej jednak znacząco zmienia się struktura wiekowa kupujących w sieci.
Rok temu 64% kupujących online stanowiły osoby poniżej 34 roku życia. Po roku nastąpił spadek o 22 punkty procentowe, czyli do 42%. Stało się tak w wyniku wzrostu udziału osób starszych wiekiem jako kupujących online.
Osoby po 50 roku życia to już 26% klientów e-commerce. Średnia grupa wiekowa (35-49 lat) także zanotowała wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku i stanowi 32% kupujących.
Większość osób dokonujących zakupy internetowe to te ze średnim wykształceniem (72%), które żyją w miastach do 200 000 mieszkańców (45%).
Zachowania kupujących i wydatki
W zależności od płci, wieku, wykształcenia oraz zarobków dokonujemy różnych decyzji zakupowych. Przykładowo mężczyźni częściej niż kobiety kupują przez Internet sprzęt RTV/AGD, urządzenia mobilne, gry, oprogramowanie komputerowe oraz samochody.
Z kolei młodsze pokolenie (do 24 roku życia) znacznie częściej kupuje w sieci gry komputerowe oraz bilety do kina/teatru.
Oto zestawienie, jakie kwoty wydajemy na zakupy w sieci wedle poszczególnych kategorii i okresów czasowych:
Co motywuje wszystkie grupy do kupowania w sieci? Oto najważniejsze czynniki:
- 75% wskazało na możliwość kupowania przez Internet całodobowo.
- 72% ceni sobie brak konieczności wizyty w sklepie.
- 68% ceni nieograniczony czas wyboru na podjęcie decyzji o zakupie.
Podsumowanie
Wraz z coraz lepszą sytuacją ekonomiczną w Polsce rozwija się także i e-commerce. Ostatni rozwój najlepiej ujmują słowa Patrycji Sass-Staniszewskiej, prezesa Izby Gospodarki Elektronicznej:
Tegoroczna edycja raportu utwierdza w przekonaniu, że e-konsumenci kochają zakupy przez Internet, przez co dokonują ich coraz częściej i pewniej. Zdecydowanie przekłada się na to ich nieskomplikowana forma, duże możliwości wyboru oraz wygoda. Aż 75% respondentów zadeklarowało, że w zakupach internetowych najbardziej przekonuje ich całodobowa dostępność, która gwarantuje niezależność w zakupach.
Przyglądam się tym zjawiskom i stwierdzam, że rozwój e-commerce w Polsce idzie w dobrym kierunku. Z roku na rok jest on bardziej dynamiczny. Na chwilę obecną w sieci kupuje 57% internautów, co oznacza, że osiągnęliśmy średnią europejską. To już najwyższy czas dla polskiego biznesu e-commerce, aby pomyśleć w kontekście rozwoju transgranicznego!
Raport można za darmo pobrać tutaj: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
Komentarze
Jedna wypowiedźTo zabawne, jak mało wydajemy na kulturę, a nawet jedzenie, a jak wiele na ubrania, buty i perfumy. 🙂 Ciekawe badanie, bardzo przydatne. 🙂