Strony PWA – główne wady i zalety w kontekście e-commerce

Pojęcie PWA powstało w 2015 roku i przez ten czas szybko zdążyło zyskać popularność w web designie. Technologia ta sprawia, że zacierają się różnice między zwykłymi stronami internetowymi, a aplikacjami mobilnymi.

Czy powinieneś interesować się PWA, jeśli prowadzisz sklep internetowy? Jak najbardziej – więcej na ten temat dowiesz się w tym artykule.

PWA – czym jest?

PWA to skrót od Progressive Web App. Termin ten odnosi się do strony internetowej, która działa tak, jak aplikacja mobilna, czerpiąc to, co najlepsze z obu tych tworów.

Pojęcie Progressive Web App nie jest przypadkowe, gdyż terminy wchodzące w jego skład oznaczają konkretne rzeczy:

  • Progressive – technologia ta stale stara się wprowadzać i promować innowacyjne rozwiązania (np. lazy loading), aby zawsze zapewniać jak najlepsze doświadczenie użytkownika.
  • Web – strony PWA korzystają z HTML, JavaScript oraz CSS, czyli technologii typowo webowych.
  • App – wspomniane technologie webowe są jednocześnie wspomagane rozwiązaniami typowymi dla aplikacji mobilnych.

Strona funkcjonująca jako Progressive Web App przypomina zatem aplikację natywną, dlatego może np. działać bez połączenia z Internetem oraz korzystać z takich funkcji jak powiadomienia. Jednocześnie łączy w sobie funkcjonalność typowej witryny internetowej, dlatego nie trzeba przygotowywać jej specjalnej wersji pod urządzenia z Androidem czy iOS.

Skoro już zatem mówimy o tym, jak funkcjonują strony PWA, przejdźmy do omówienia ich głównych zalet.

PWA – najważniejsze zalety

Z punktu widzenia prowadzenia sklepu internetowego PWA daje liczne korzyści:

1. Oszczędność

Stworzenie strony PWA jest tańsze niż przygotowanie standardowej aplikacji mobilnej. Oprócz tego, aby sprawnie działała, wystarczy, że urządzenie użytkownika jest w stanie obsługiwać odpowiednią przeglądarkę internetową. Kwestia tego, czy korzysta z systemu Android, iOS czy Windows, nie ma już znaczenia.

2. Łatwiejsze utrzymanie

Aplikacje mają to do siebie, że trzeba je regularnie aktualizować, zwłaszcza mając na uwadze nowe wersje oprogramowania na urządzenia mobilne. Strony PWA w tym aspekcie biorą jednak to, co najlepsze właśnie w standardowych witrynach internetowych – są one zawsze aktualne. Wszelkie zmiany, jakie zostaną na nich wprowadzone, są od razu widoczne dla wszystkich użytkowników.

3. Mniejsze zużycie danych

Szybkość działania stron internetowych ma bardzo duże znaczenie dla user experience. Dzięki zmniejszonemu zużyciu danych strony PWA mogą działać sprawniej, gdy użytkownik nie ma szybkiego łącza internetowego.

4. Najlepszy sposób na wykorzystanie potencjału rozwiązań z aplikacji mobilnych

O samej idei łączenia zalet stron internetowych z aplikacjami mobilnymi już jak dotąd wielokrotnie wspominałem, jednak warto podkreślić tę kwestię jeszcze mocniej. Jak podaje analiza przeprowadzona przez Comscore, 49% użytkowników urządzeń mobilnych w ciągu miesiąca nie pobiera żadnej aplikacji! Tylko 8% z badanych instaluje ich przynajmniej 3 przez ten okres. Co ciekawe, wartości te są praktycznie takie same zarówno w przypadku Androida, jak i iOS-a.

Na co to wskazuje? Choć aplikacje mobilne niewątpliwie mają swoje korzyści, to jednak nie dość, że ich stworzenie jest drogie, to dodatkowo trudno faktycznie dotrzeć z nimi do użytkowników.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, można nawet dojść do wniosku, że PWA to dla wielu firm jedyny sposób, aby w praktyce wykorzystać potencjał, jaki kryje się w rozwiązaniach z aplikacji mobilnych.

PWA – główne wady

Warto oczywiście zdawać sobie sprawę z problemów, jakie istnieją w przypadku PWA:

1. Niekompatybilność ze starszymi urządzeniami

Jako że PWA dalej jest stosunkowo młodą technologią, to wiele starych urządzeń mobilnych może mieć pewne problemy z właściwym obsługiwaniem tego typu stron. Problem ten oczywiście sam rozwiąże się w najbliższym czasie, jednak warto mieć go na uwadze.

2. Ograniczona wydajność

Choć strony PWA mają duży potencjał, to jednak z racji tego, że w ich przypadku mocno korzysta się z JavaScript, nie jest możliwe osiągnięcie takiej wydajności, jaką odznaczają się standardowe aplikacje mobilne oparte o języki Kotlin lub Swift.

3. Brak dostępu do części funkcji

Niektóre technologie jak Bluetooth czy Near Field Communication (NFC) dalej nie są w pełni obsługiwane przez PWA. Możliwe, że w najbliższych latach się to zmieni.

Implementacja PWA w e-commerce

Integracja PWA w sklepie internetowym zajmuje zwykle od 3 do 6 miesięcy – wszystko zależy od ilości funkcji, z jakich chcesz korzystać. Na szczęście nie musisz od razu stosować tego rozwiązania w przypadku całej witryny. Na początek możesz np. przetestować Progressive Web Apps na kilku najpopularniejszych stronach produktowych, by sprawdzić, czy warto inwestować w tę technologię.

Sam proces tworzenia stron PWA będzie już wyglądać inaczej w zależności od tego, z jakiej platformy e-commerce korzystasz. Przykładowo Magento wykorzystuje w tym celu narzędzie pod nazwą PWA Studio. Z kolei w przypadku WordPressa istnieją liczne rozszerzenia, które mogą pomóc w tym zadaniu.

PWA w e-commerce – podsumowanie

PWA to dalej stosunkowo nowe zjawisko, które oferuje jednak bardzo ciekawe i nowatorskie podejście do projektowania stron internetowych. Sklepy internetowe na pewno mogą wiele skorzystać na takiej filozofii, dlatego ich właściciele powinni starannie przeanalizować, czy powinni skorzystać z Progressive Web Apps.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *