Systemy PIM w e-commerce – co warto o nich wiedzieć?

Sklepy internetowe muszą zarządzać ogromną ilością danych. Jak zatem sprawnie realizować to zadanie? W tym celu najlepiej skorzystać ze specjalnych narzędzi jak PIM – Product Information Management. W tym artykule dowiesz się, czym jest tego typu oprogramowanie oraz dlaczego warto z niego korzystać.

Czym jest PIM?

PIM, czyli Product Information Management (system zarządzania informacjami produktowymi) to oprogramowanie przeznaczone do zarządzania złożonymi informacjami i danymi o produktach. Jest w stanie także pełnić funkcję globalnego administratora informacji o asortymencie oraz wspierać proces przekazywania danych do różnych systemów.

Oprogramowanie PIM może być zainstalowane na infrastrukturze klienta (on premise) lub funkcjonować w modelu SaaS. Niezależnie od implementacji, narzędzie to pozwala zarządzać licznymi typami danych, które są kluczowe dla cyklu życia produktu, jak specyfikacje techniczne, zasoby cyfrowe, informacje marketingowe, taksonomia i powiązania oraz wiele więcej.

Oprogramowania powiązane z PIM

Kwestia zarządzania informacjami produktowymi to szeroka dziedzina, dlatego istnieje wiele innych programów, które spełniają podobne funkcje. Przyjrzyjmy się im bliżej:

PCM – Product Content Management

PCM i PIM to pojęcia pokrewne, jednak PCM jest zazwyczaj dodatkiem do platformy e-commerce, które ma pomagać w łatwiejszym wzbogacaniu danych na temat taksonomii i produktów. W przeciwieństwie do PIM nie jest także w stanie agregować informacji z wielu źródeł, dlatego nie może być jego zamiennikiem.

MDM – Master Data Management

MDM to uniwersalne, wewnętrzne repozytorium informacji całego przedsiębiorstwa. Podczas gdy PIM jest używany do zarządzania głównie produktami, tak Master Data Management gromadzi dodatkowo informacje o pracownikach, maszynach firmowych i procesach. Koszt takiego oprogramowania jest oczywiście większy.

PDM – Product Data Management

PDM służy do dzielenia się wewnętrznymi danymi produktowymi, jednak oprogramowanie to jest stworzone z myślą o inżynierach i designerach.

PXM – Product Experience Management

Jest to w zasadzie to samo oprogramowanie co PIM, ale skupia się ono przede wszystkim na gromadzeniu i zarządzaniu takimi danymi, które pozwalają dostosować każdy kanał tak, aby dostarczał on klientowi zawsze tego, czego potrzebuje.

PXM skupia się zatem nie tylko na jakości produktów, ale także na prezentowaniu ich w jak najlepszy sposób dla kupujących. Narzędzie to jest zatem bardzo przydatne, gdy wykorzystujesz liczne kanały sprzedażowe.

Dlaczego warto korzystać z PIM?

Oprogramowanie PIM wiąże się z licznymi korzyściami dla sklepów internetowych. Oto kilka z nich:

1. Lepsze zarządzanie danymi produktowymi

Wraz z rozwojem sklepu zwiększa się również ilość oferowanych produktów, a co za tym idzie, coraz więcej danych wymaga wprowadzenia do systemu, skatalogowania i usystematyzowania. Dzięki PIM takich szczegółowych informacji nie trzeba wprowadzać ręcznie, nawet jeśli w grę wchodzą różne wersje językowe.

Dzięki temu znacznie łatwiej jest stworzyć spójną bazę danych, która może być bezproblemowo wykorzystywana jako główne źródło informacji np. podczas tworzenia katalogów czy broszur produktowych.

2. Wzbogacenie danych produktowych

Bardziej szczegółowe informacje na temat produktów na pewno pomogą w zwiększeniu sprzedaży. Dodawanie ich oczywiście wymaga więcej wysiłku i może wprowadzić nieco zamieszania, jeśli nie zostanie wykonane poprawnie.

Na szczęście PIM pozwala edytować wszystkie tego typu dane z poziomu narzędzia. Dzięki temu nie jest konieczne logowanie się do każdej platformy (np. głównego sklepu, Allegro i porównywarek cenowych) z osobna. W efekcie informacje produktowe będą bogatsze, a przy tym spójne.

3. Oszczędność czasu i zasobów

Dzięki PIM sprzedawcy są w stanie importować informacje z wielu źródeł (m.in. od dostawców) w celu szybkiego, dokładnego i efektywnego budowania złożonych zbiorów danych produktowych. Użytkownicy mogą również zautomatyzować różne elementy procesu wzbogacania danych i budować przepływy pracy, które pomogą zwiększyć skuteczność QA.

Mniej czasu poświęconego na wprowadzanie danych daje dodatkowe zasoby, które można wykorzystać na inne działania związane z optymalizacją konwersji i ogólnego funkcjonowania sklepu.

Kiedy szczególnie warto skorzystać z PIM?

Oprogramowanie PIM to wszechstronne narzędzie, które przyda się sprzedawcom, hurtowniom, detalistom, dystrybutorom i producentom w każdej branży.

Nad jego wyborem powinieneś zastanowić się zwłaszcza wtedy, gdy jesteś zainteresowany strategią omnichannel – w jej przypadku sprawne zarządzanie danymi produktowymi wśród licznych kanałów jest kluczowe. Jeśli planujesz także regularnie poszerzać i aktualizować swój katalog, PIM także pomoże Ci oszczędzić sporo czasu i zwiększyć efektywność swoich działań.

PIM w e-commerce – podsumowanie

PIM to świetne rozwiązanie dla praktycznie wszystkich sklepów. Na rynku istnieje wiele narzędzi tego typu jak Akeneo, Pimcore, Jasper PIM, czy inriver. Zastanów się zatem, jak samemu zaimplementować takie oprogramowanie w przypadku swojego biznesu.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *