5 sposobów na wyróżnienie sklepu internetowego
Żaden biznes nie istnieje w próżni – jego powodzenie zależy w dużej mierze od tego, jak reaguje on na działania konkurencji oraz ogólne trendy rynkowe. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia sklepów internetowych. Wielokrotnie kluczem do sukcesu okazuje się umiejętne wyróżnienie się na rynku.
Jak zatem sprawić, aby Twój sklep internetowy stał się unikalny? Tego dowiesz się w tym artykule.
Wyróżnienie sklepu internetowego – dlaczego jest tak ważne?
Handel internetowy nie jest już niczym nowym – stał się elementem codziennego funkcjonowania społeczeństwa. Według badania Konsument w dobie omni-channel 57% Polaków kupuje online. W tak dojrzałym rynku funkcjonuje już duża konkurencja i potrzeba czegoś znacznie więcej, aby zaistnieć w świadomości klientów.
Oprócz tego oczekiwania kupujących także rosną coraz bardziej. Szybkie dostawy, programy lojalnościowe, opcja sugerowania towarów, która bierze pod uwagę nasze preferencje zakupowe – wszystko to wpływa na wygodę klientów sklepów internetowych. Z czasem wiele tych nowości staje się wręcz standardem i wcale nie gwarantują już unikalnego doświadczenia. Dostosowywanie się na bieżąco do zmieniającej się branży e-commerce to najlepszy sposób na sukces.
Przejdźmy zatem do omówienia 5 sposobów, które pomogą Ci wyróżnić swój sklep.
1. Sprzedawaj unikalne produkty
Oczywiście ogólna i zróżnicowana oferta w wielu przypadkach może dalej przynosić zyski. W takim przypadku ryzykujesz jednak to, że będziesz wchodził w wojny cenowe z licznymi sprzedawcami, którzy mają te same produkty w swoim asortymencie.
Warto dlatego postawić sobie długoterminowy cel, aby do swojej oferty włączyć także towary bardzo unikalne. W tym celu dobrze jest przyjrzeć się zagranicznym rynkom – często popularne są tam produkty, których u nas praktycznie nikt nie sprzedaje.
Dobrym pomysłem jest także coraz precyzyjniejsze zawężanie swojej niszy. Sklep może zacząć specjalizować swoją ofertę w przykładowy sposób: sprzęt elektroniczny > sprzęt komputerowy > sprzęt dla graczy > sprzęt dla e-sportowców.
2. Skup się na personalizacji
Zarówno w B2B, jak i w B2C personalizacja staje się coraz ważniejszym trendem. Sprzedawcy powinni jak najwięcej wiedzieć o swoich klientach. Pomaga w tym ustalenie ich person oraz przebiegu ścieżki zakupowej. Nie powinni oferować jednego doświadczenia zakupowego dla wszystkich odwiedzających, lecz dostosowywać content, promocje i produkty w zależności od typu klienta.
W implementacji takich rozwiązań pomagają rozwijająca się obecnie sztuczna inteligencja oraz maszynowe uczenie się, które pozwalają odpowiednim systemom samodzielnie zdobywać wiedzę o klientach, jak i na jej podstawie dostosowywać swoje działania.
3. Zapewniaj świetną obsługę klienta
Obsługa klienta to nie tylko ogólne „bycie miłym” dla kupujących, gdy sytuacja tego wymaga. Powinna ona obejmować wychodzenie naprzeciw ich potrzebom:
- Odpowiadaj na pytania przed oraz po zakupie
- Informuj na bieżąco o statusie wysyłki
- Oferuj zwroty towarów bez podania przyczyn
- Bądź transparentny, jeżeli chodzi o ceny
W skład obsługi klienta można wliczyć także wszelkie działania, które pomagają w podjęciu decyzji zakupowych. Wliczają się w to poradniki dotyczące wyboru produktów, instrukcje obsługi itp.
4. Konkuruj, jeśli chodzi o dostawy
Można dostrzec pewien paradoks – wielu kupujących swobodnie wydaje nieraz i kilkaset złotych na jedną transakcję, jednak zaczyna mieć problemy, gdy musi jeszcze zapłacić 10 złotych za przesyłkę. Taka sytuacja zachodzi, gdyż usługa dostawy produktu nie jest aż tak namacalna, jak sam towar. Ten dodatkowy, „niepotrzebny” koszt jest dlatego niemile widziany.
Z tego powodu oferowanie konkurencyjnych kosztów dostaw, a nawet i całkowite rezygnowanie z nich działa bardzo skutecznie, jeśli chodzi o przyciąganie klientów. Dobrym sposobem jest także tworzenie specjalnych promocji w stylu darmowa dostawa dla zamówień powyżej 300 złotych. Nie tylko zachęci to klientów do zrobienia większych zakupów, ale i zredukuje ich obawy przed kosztami wysyłki.
5. Twórz markę
Jednym z najlepszych sposobów na pozostanie konkurencyjnym to zapadanie w pamięć. Niekiedy konkurencja może mieć lepszy towar i ceny, jednak kupujący do niej nie powracają, bo kontakt z danym sklepem nie był szczególnie godny uwagi. Podejmuj zatem przemyślane działania, jeśli chodzi o branding – w grę wchodzi tutaj nazwa sklepu, logo, tagline, kolorystyka i sam styl strony.
Swoją markę możesz wyrażać za pomocą odpowiedniego contentu, którym będziesz dzielić się na blogu oraz mediach społecznościowych. W ten sposób Twoja firma zyska ludzki charakter, z którym inni będą w stanie się utożsamiać.
Podsumowanie
Jeśli chcesz wyróżnić swój sklep, odpowiedz sobie na pytanie – dlaczego klienci powinni kupować u mnie? Co takiego dostarczam (albo mogę zacząć dostarczać), czego nie robi konkurencja? Dzięki takiej analizie oraz wskazówkom z tego artykułu, na pewno uda Ci się zadbać o unikalność biznesu, co z kolei przełoży się na jego większe zyski.
Komentarze