5 trendów w SEO, które będą miały znaczenie w 2019 roku
Google stale usprawnia działanie swojej wyszukiwarki. Specjaliści SEO starają się dostosować do nadchodzących zmian i w taki oto sposób powstają nowe trendy. Spójrzmy zatem na zmiany, które będą najistotniejsze w roku 2019.
Aby być na bieżąco w branży, należy myśleć o strategii SEO z wyprzedzeniem. Droga do sukcesu to poznanie nadchodzących trendów oraz opracowanie dostosowanego do nich planu działania.
Google w bieżącym roku zatrząsnął światem swoim naciskiem w kwestii mobilności i prędkości. Z tego powodu większość przyszłorocznych działań w SEO będzie właśnie ich dotyczyć. Jednakże inne czynniki niezwiązane bezpośrednio z Google także wpłyną na to, jak będziemy tworzyć kampanie SEO. Przeanalizujemy zatem te trendy oraz to, jak możemy je wykorzystać.
1. Featured snippets (polecany fragment z odpowiedzią)
Lista wyników wyszukiwania ma w dzisiejszych czasach mnóstwo „konkurentów”. Co warto podkreślić, reklamy AdWords zajmują dużo miejsca w komercyjnych wynikach. W zależności od rodzaju zapytania, reklamy produktów wraz ze zdjęciami lub tekstem są także umieszczane przed organicznymi wynikami wyszukiwania.
Pozostali „konkurenci” w walce o czołówkę to:
- wyniki lokalne,
- filmy z YouTube,
- Knowledge Graph,
- People Also Ask,
- Google News,
- Google Images.
Featured snippets będą nadal istotne w 2019 roku. Udzielają one prostej i najtrafniejszej odpowiedzi na pytanie użytkownika. Wyświetlane fragmenty pochodzą ze stron internetowych, które Google „uważa” za adekwatną odpowiedź do zadanego przez użytkownika pytania.
Jednakże to, jak Google poradzi sobie z wiarygodnością używanych przez siebie stron, będzie wiadome dopiero w przyszłości. Trzeba jednak przyznać, że w anglojęzycznym Internecie Google bardzo dobrze sobie radzi z udzielaniem odpowiedzi. Po wyświetleniu featured snippet często wyświetla dalej boksy People Also Ask, które dalej pogłębiają temat.
Boksy People Also Ask po wprowadzeniu hasła „webmaster tool”.
Jeśli chcesz, by Twój content był jak najwyżej pozycjonowany w featured snippets, rozważ umieszczenie na stronie sekwencji typu „pytanie i odpowiedź”. Tabele posiadające uporządkowane dane mogą również pozycjonować się nad wynikami organicznymi. Nawet jeżeli konkurencja o najwyższe pozycje stanie się bardziej zacięta, w przypadku featured snippets „mniejsze” witryny także będą miały swoją szanse, jeżeli tylko zapewnią dobrze zbudowaną strukturę odpowiedzi, z których Google może skorzystać.
2. Prędkość strony
Google jest wyczulony na punkcie dostarczania najlepszego UX i to w jak najszybszym czasie. Czas ładowania strony na komputerze osobistym jest ważnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie. W lipcu tego roku doszła dodatkowa kwestia – szybkość ładowania na urządzeniach mobilnych stała się kolejnym ważnym elementem.
Ta istotna zmiana wymaga zrozumienia tego, jakie dane mają znaczenie dla Google w kontekście oceny prędkości strony.
W przeszłości strona internetowa analizowana w PageSpeed Insights była oceniana jedynie na podstawie parametrów technicznych. Obecnie, zarówno dla PC, jak i urządzeń mobilnych, klasyfikowana jest według dwóch różnych czynników: optymalizacji oraz prędkości.
Kluczowym czynnikiem w tej kwestii jest to, w jaki sposób ustalana jest wartość prędkości. Informacje dotyczące danych pochodzą z raportu Chrome User Experience, czyli rzeczywistej bazy danych na temat działalności użytkowników. Pokazuje ona, jak dana witryna ładuje się każdemu użytkownikowi z osobna. Jak wiadomo, trudno zmierzyć jak szybko dana strona ładuje się każdemu indywidualnemu odwiedzającemu na jego własnym urządzeniu. Samodzielne ustalenie tej wartości jest zatem praktycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli chodzi o wartość i wynik optymalizacji, to można ją w pełni kontrolować poprzez naprawę wszystkich problemów utrudniających sprawne ładowanie się witryny.
A zatem, który czynnik ma największy wpływ na pozycjonowanie? Według eksperymentu prędkości ładowania się witryny na urządzeniach mobilnych przeprowadzonym przez SEO PowerSuite, korelacja pomiędzy wartością optymalizacji witryny i jej pozycją w wynikach wyszukiwania jest wysoka – wynosi ona 0,97. Nie ma natomiast żadnej współzależności pomiędzy pozycją strony i jej wynikiem w teście prędkości. Innymi słowy, Google jest w stanie obecnie ocenić Twoją witrynę jako wolno działającą, ale Twoja pozycja pozostanie bez zmian.
3. User experience
Kto dzisiaj mówi o optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe, tak naprawdę jest nie na czasie. W końcu nie optymalizuje się dla samych wyszukiwarek, tylko dla ich użytkowników. Z tego powodu, user experience nabiera większego znaczenia.
Poniższe kluczowe czynniki dla optymalizacji OnPage powinny obowiązkowo znaleźć się na liście rzeczy, o które powinieneś zadbać w przyszłym roku:
Nawigacja na stronie: choć mówi się o niej tak wiele, to dalej można spotkać strony, na których ciężko się odnaleźć. Jeżeli chcesz, aby użytkownicy pozostali na Twojej stronie na dłużej, zadbaj o dobrą nawigację.
Strona niezawodna pod względem technicznym: użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający – z tego względu nasze strony powinny być niezawodne. Dla przykładu nie korzystaj już z Adobe Flash.
Nacisk na mobile – wspomniany nacisk na mobile jest w pewien sposób odpowiedzią na obecne potrzeby użytkowników. W większości rejonów świata więcej niż połowa wszystkich zapytań jest zadawana na smartfonach lub tabletach. Dane te dowodzą, że dostosowanie się do nowych trendów jest tym bardziej ważne.
4. RODO
Założę się, że każdy tej wiosny irytował się, gdy jego skrzynka mailowa wypełniała się wiadomościami dotyczącymi RODO i polityki prywatności.
RODO to ogólne rozporządzenie o ochronie danych uchwalone przez Unię Europejską. Reguluje bardzo uciążliwą kwestię tego, kto jest właścicielem danych stworzonych poprzez działanie użytkowników w Internecie. Od tej pory są to użytkownicy, którzy tworzą owe dane, a nie korporacje, które je zbierają.
W związku z tym użytkownicy mają obecnie prawo sprawdzić dane osobowe, które firma posiada na ich temat i poprosić o ich korektę albo eksport. Jeżeli dana firma nie przestrzega tych przepisów, to grożą jej wysokie kary finansowe (20 milionów euro lub 4% rocznego dochodu firmy).
Owo rozporządzenie dotyczy firm i klientów na terenie UE. Jednakże międzynarodowe firmy również powinny stosować się do ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Google z tego powodu postanowił wprowadzić zmiany w swoim systemie Analytics. Od tej pory wszystkie dane osobiste wygasają po 26 miesiącach od momentu, kiedy zostały zebrane. Dotyczy to danych demograficznych oraz danych potrzebnych do ustalenia affinity index (wskaźniku dopasowania). Niemniej jednak właściciel witryny może zmienić domyślny okres zbierania danych. Oprócz tego, może usunąć dane dotyczące indywidualnych użytkowników na ich życzenie.
W związku z tym warto jest dbać o aktualną politykę prywatności, zgodę na używanie plików cookie oraz mieć pewność, że do Google Analytics nie przesyłamy żadnych osobistych danych.
5. Wyszukiwanie głosowe
Już w 2014 roku Google ustalił, że ponad 40% ankietowanych w badaniu korzysta z wyszukiwania głosowego. W przypadku nastolatków odsetek ten wynosił ponad 50%. Według Google obecnie co piąte wyszukiwane hasło na urządzeniach mobilnych wprowadzane jest za pomocą głosu. Ze względu na coraz częstsze korzystanie z cyfrowych asystentów i urządzeń typu smart home, wyszukiwanie głosowe będzie coraz bardziej popularnym narzędziem w roku 2019.
Praktyczna wskazówka: z racji tego, że użytkownicy korzystają z wyszukiwarki bezpośrednio przez wprowadzanie głosowe, podczas optymalizacji treści warto skupić się na bardzo naturalnych frazach na długi ogon.
Podsumowanie
Jeżeli chcesz, aby Twoja strona w przyszłym roku zdobywała szczyty w Google, bądź na czasie z aktualnymi trendami. Pamiętaj, aby oczywiście odpowiednio się na nie przygotować.
Komentarze
6 wypowiedzi:Wciąż podają wszyscy że prędkość jest ważna ale jak widać jeszcze mocno nie wpływa na pozycję. Jak pisze autor lepiej się jednak przygotować na to co raczej już nie uniknione.
Na pierwszy rzut oka nic nowego ale nikt nie wie jakim drogami chodzi wujek G
Nawigacja na stronie oczywiście jest ważna dla robotów, ale osoby tworzące dane sklepy czy strony internetowe, powinny bardziej brać pod uwagę wygodę ich potencjalnych Klientów. Tak czy inaczej jest to cały czas bardzo ważny temat. Nie warto kazać potencjalnemu Klientowi myśleć w poruszaniu się po danej stronie.
Myślę, że wszystko idzie w kierunku mobile i to będzie główny trend w algorytmie Google w kolejnych latach.
Dobre zestawienie trendów na nadchodzący rok. Cieszy mnie coraz większy nacisk kładziony na kwestie UX. To ważne, by użytkownicy wygodnie mogli poruszać się po stronie – i to i używając komputera, i urządzeń mobilnych.
Do tej listy dodałbym jeszcze kierunek, w którym zmierza wykorzystywanie Content Marketingu na potrzeby SEO, czyli treści odpowiadające na bardzo konkretne pytania i problemy. Co łączy się też mocno z Voice Search.
Więcej piszemy o tym na https://www.moreweb.pl/trendy-seo-w-2019-roku/