Jak wykorzystać e-mail marketing w sklepie internetowym

Jak wykorzystać e-mail marketing w sklepie internetowym?

Jeśli w sklepie internetowym chcesz mieć pod kontrolą swoje zyski, korzystaj z takich kanałów marketingowych, nad którymi także możesz mieć dużą kontrolę. Na czym zatem się skupić? Odpowiedź brzmi – na e-mail marketingu.

W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto się nim zająć i do czego dokładnie go wykorzystać.

E-mail marketing w e-commerce – czym jest?

E-mail marketing to proces wykorzystywania poczty elektronicznej do promocji produktów lub usług przy jednoczesnym budowaniu relacji z potencjalnymi klientami. W przypadku sklepów internetowych zakres możliwości, jakie daje ten kanał komunikacji, jest znacznie większy w porównaniu do innych biznesów (o dostępnych opcjach powiemy później).

Warto jeszcze raz zaznaczyć, że skuteczny e-mail marketing powinien polegać na budowaniu relacji z klientami. Nie chodzi w nim o zalewanie odbiorców jak największą ilością generycznych wiadomości, tak samo jak dobra sprzedaż bezpośrednia nie sprowadza się do zakrzykiwania rozmówców, jak to nasz produkt jest najlepszy.

E-mail marketing w sklepie internetowym – dlaczego warto?

Choć można spotkać się z opiniami, że e-mail marketing jest martwy, to jednak dane wskazują na coś zupełnie innego.

Maile mogą poszczycić się całkiem wysokim współczynnikiem konwersji w porównaniu do innych kanałów:

Konwersja w zależności od źródła ruchu

Źródło

Wielu marketerów wskazuje także, że e-mail marketing to jeden z najlepszych kanałów, jeżeli chodzi o zwrot z poniesionych inwestycji:

Najlepsze kanały marketingowe pod względem ROI

Źródło

Oprócz tego:

  • Uśredniony open rate maili ze wszystkich branż wynosi nawet 21% (MailChimp)
  • 46% otwarć spośród wszystkich maili ma miejsce na urządzeniach mobilnych (Litmus)
  • 78% marketerów zauważyło wzrost, jeśli chodzi o współczynnik zaangażowania w e-mail marketingu przez ostatnie 12 miesięcy, licząc od końcówki 2019 roku (HubSpot)

Jak zatem widać, istnieje wiele powodów, dla których powinieneś zainwestować w e-mail marketing. Do czego zatem możesz go dokładnie wykorzystać?

E-mail marketing w e-commerce – przykładowe zastosowanie maili

Wiadomości e-mail warto wysyłać w przypadku następujących scenariuszy:

  • Porzucone koszyki

Maile te są wysyłane do nowych i stałych klientów, którzy byli blisko etapu rozliczenia, ale nie dotarli do jego końca. Jako że porzucone koszyki generują wiele strat w e-commerce, warto zredukować ich odsetek przez odpowiednie e-maile.

  • Up-sell i cross-sell

Maile związane z up-sellingiem i cross-sellingiem zwiększą średnią wartość zamówienia klienta, jak i zachęcą go do zapoznania się z innymi dostępnymi u Ciebie produktami.

  • Promocje

W przypadku takich wiadomości masz dużą swobodę. Wszystko zależy oczywiście od okoliczności. Promocja może dotyczyć kilku wybranych produktów, kategorii, a nawet i całego asortymentu. Największy współczynnik konwersji ma miejsce w przypadku obniżek cen.

  • Retencja klientów

Jednym z celów tych wiadomości jest utrzymanie klientów. Obejmuje to nagradzanie ich za przywiązanie do Twojej marki poprzez np. specjalne kupony dla tych, którzy regularnie kupują u Ciebie od długiego czasu.

Drugi cel to ponowne zachęcenie klientów do skorzystania z Twojej oferty. Są to wiadomości typu „Dawno Cię u nas nie było”. Ich wydźwięk jest bardziej konwersacyjny. Warto przy nich oferować choćby kupon, aby zachęcić do powrotu.

Skuteczny e-mail marketing w sklepie internetowym – 5 porad

Jak zatem wyciągnąć z e-mail marketingu jak najwięcej? Zapoznaj się z tymi wskazówkami:

  1. Wysyłaj wiadomości o odpowiedniej porze

Dane wskazują, że czas wysłania maila oraz szansa na jego otworzenie nie są przypadkowe:

Otwarcie maili według pory dnia

Źródło

Można tutaj zauważyć kilka wzorców:

  • 10 – krótko po tym, jak wiele osób przychodzi do pracy i ma poranną kawę
  • 13 – okolice popołudniowej przerwy
  • 18 – powrót do domu

Oczywiście każda grupa jest inna i warto w jej kontekście zbierać dane samodzielnie, aby następnie dostosować pory wysyłanych wiadomości.

  1. Zawsze optymalizuj

Własna intuicja to w miarę dobry punkt wyjścia, jeśli faktycznie znasz swoją grupę docelową. Nie można jednak w całości na niej polegać, dlatego lepiej przeprowadzać testy A/B, dzięki którym zoptymalizujesz swoje wiadomości w każdym najmniejszym szczególe.

  1. Mocno skup się na tytule maila

Przy czym zatem warto eksperymentować, jeśli chcesz przygotować najbardziej zoptymalizowany e-mail? Niewątpliwie jest to tytuł:

Co ma najwiekszy wpływ na powodzenie maila

Źródło

Pamiętaj dlatego, że jeżeli nie przyłożysz odpowiedniej wagi do tytułu wiadomości, nawet bardzo wysoka jakość pozostałych elementów na nic się zda.

  1. Dostosuj maile na każdy typ urządzeń

Wcześniej wspomniałem o statystyce, według której 46% wszystkich maili otwieranych jest na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj zatem o tym, gdy dobierasz rozmieszczenie tekstu czy treści graficzne. Bierz pod uwagę także dalsze etapy procesu sprzedażowego jak landing page.

  1. Pamiętaj o lojalnych klientach

Zamiast ciągle szukać nowych klientów, skup się na tych, których już masz. Mocną stroną e-mail marketingu jest właśnie to, że masz dużą kontrolę nad tym, jakie działania podejmiesz wobec aktualnej grupy kupujących. Przygotuj dlatego programy lojalnościowe i regularnie wysyłaj np. specjalne kupony dla tych, którzy kupują u Ciebie dużo i często.

Podsumowanie

E-mail marketing w przypadku e-commerce to świetne i sprawdzone narzędzie. Nie wahaj się dlatego skorzystać z licznych możliwości, jakie daje.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *