Jak wykorzystać e-mail marketing w sklepie internetowym?
Jeśli w sklepie internetowym chcesz mieć pod kontrolą swoje zyski, korzystaj z takich kanałów marketingowych, nad którymi także możesz mieć dużą kontrolę. Na czym zatem się skupić? Odpowiedź brzmi – na e-mail marketingu.
W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto się nim zająć i do czego dokładnie go wykorzystać.
E-mail marketing w e-commerce – czym jest?
E-mail marketing to proces wykorzystywania poczty elektronicznej do promocji produktów lub usług przy jednoczesnym budowaniu relacji z potencjalnymi klientami. W przypadku sklepów internetowych zakres możliwości, jakie daje ten kanał komunikacji, jest znacznie większy w porównaniu do innych biznesów (o dostępnych opcjach powiemy później).
Warto jeszcze raz zaznaczyć, że skuteczny e-mail marketing powinien polegać na budowaniu relacji z klientami. Nie chodzi w nim o zalewanie odbiorców jak największą ilością generycznych wiadomości, tak samo jak dobra sprzedaż bezpośrednia nie sprowadza się do zakrzykiwania rozmówców, jak to nasz produkt jest najlepszy.
E-mail marketing w sklepie internetowym – dlaczego warto?
Choć można spotkać się z opiniami, że e-mail marketing jest martwy, to jednak dane wskazują na coś zupełnie innego.
Maile mogą poszczycić się całkiem wysokim współczynnikiem konwersji w porównaniu do innych kanałów:
Wielu marketerów wskazuje także, że e-mail marketing to jeden z najlepszych kanałów, jeżeli chodzi o zwrot z poniesionych inwestycji:
Oprócz tego:
- Uśredniony open rate maili ze wszystkich branż wynosi nawet 21% (MailChimp)
- 46% otwarć spośród wszystkich maili ma miejsce na urządzeniach mobilnych (Litmus)
- 78% marketerów zauważyło wzrost, jeśli chodzi o współczynnik zaangażowania w e-mail marketingu przez ostatnie 12 miesięcy, licząc od końcówki 2019 roku (HubSpot)
Jak zatem widać, istnieje wiele powodów, dla których powinieneś zainwestować w e-mail marketing. Do czego zatem możesz go dokładnie wykorzystać?
E-mail marketing w e-commerce – przykładowe zastosowanie maili
Wiadomości e-mail warto wysyłać w przypadku następujących scenariuszy:
- Porzucone koszyki
Maile te są wysyłane do nowych i stałych klientów, którzy byli blisko etapu rozliczenia, ale nie dotarli do jego końca. Jako że porzucone koszyki generują wiele strat w e-commerce, warto zredukować ich odsetek przez odpowiednie e-maile.
- Up-sell i cross-sell
Maile związane z up-sellingiem i cross-sellingiem zwiększą średnią wartość zamówienia klienta, jak i zachęcą go do zapoznania się z innymi dostępnymi u Ciebie produktami.
- Promocje
W przypadku takich wiadomości masz dużą swobodę. Wszystko zależy oczywiście od okoliczności. Promocja może dotyczyć kilku wybranych produktów, kategorii, a nawet i całego asortymentu. Największy współczynnik konwersji ma miejsce w przypadku obniżek cen.
- Retencja klientów
Jednym z celów tych wiadomości jest utrzymanie klientów. Obejmuje to nagradzanie ich za przywiązanie do Twojej marki poprzez np. specjalne kupony dla tych, którzy regularnie kupują u Ciebie od długiego czasu.
Drugi cel to ponowne zachęcenie klientów do skorzystania z Twojej oferty. Są to wiadomości typu „Dawno Cię u nas nie było”. Ich wydźwięk jest bardziej konwersacyjny. Warto przy nich oferować choćby kupon, aby zachęcić do powrotu.
Skuteczny e-mail marketing w sklepie internetowym – 5 porad
Jak zatem wyciągnąć z e-mail marketingu jak najwięcej? Zapoznaj się z tymi wskazówkami:
- Wysyłaj wiadomości o odpowiedniej porze
Dane wskazują, że czas wysłania maila oraz szansa na jego otworzenie nie są przypadkowe:
Można tutaj zauważyć kilka wzorców:
- 10 – krótko po tym, jak wiele osób przychodzi do pracy i ma poranną kawę
- 13 – okolice popołudniowej przerwy
- 18 – powrót do domu
Oczywiście każda grupa jest inna i warto w jej kontekście zbierać dane samodzielnie, aby następnie dostosować pory wysyłanych wiadomości.
- Zawsze optymalizuj
Własna intuicja to w miarę dobry punkt wyjścia, jeśli faktycznie znasz swoją grupę docelową. Nie można jednak w całości na niej polegać, dlatego lepiej przeprowadzać testy A/B, dzięki którym zoptymalizujesz swoje wiadomości w każdym najmniejszym szczególe.
- Mocno skup się na tytule maila
Przy czym zatem warto eksperymentować, jeśli chcesz przygotować najbardziej zoptymalizowany e-mail? Niewątpliwie jest to tytuł:
Pamiętaj dlatego, że jeżeli nie przyłożysz odpowiedniej wagi do tytułu wiadomości, nawet bardzo wysoka jakość pozostałych elementów na nic się zda.
- Dostosuj maile na każdy typ urządzeń
Wcześniej wspomniałem o statystyce, według której 46% wszystkich maili otwieranych jest na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj zatem o tym, gdy dobierasz rozmieszczenie tekstu czy treści graficzne. Bierz pod uwagę także dalsze etapy procesu sprzedażowego jak landing page.
- Pamiętaj o lojalnych klientach
Zamiast ciągle szukać nowych klientów, skup się na tych, których już masz. Mocną stroną e-mail marketingu jest właśnie to, że masz dużą kontrolę nad tym, jakie działania podejmiesz wobec aktualnej grupy kupujących. Przygotuj dlatego programy lojalnościowe i regularnie wysyłaj np. specjalne kupony dla tych, którzy kupują u Ciebie dużo i często.
Podsumowanie
E-mail marketing w przypadku e-commerce to świetne i sprawdzone narzędzie. Nie wahaj się dlatego skorzystać z licznych możliwości, jakie daje.
Komentarze