Aktualizacja Google dotycząca wyróżnionych fragmentów z odpowiedzią – badanie wskazuje na zmiany, jakie miały miejsce

Aktualizacja Google dotycząca wyróżnionych fragmentów z odpowiedzią

22 stycznia Google wprowadziło ważną aktualizację. Otóż strony internetowe, które to pojawiały się w wyróżnionych fragmentach z odpowiedzią (featured snippets), nie będą zamieszczane po raz drugi w organicznych wynikach wyszukiwania (rzadko może jednak do tego dojść).

Czy efekty wynikłe z wprowadzenia tej aktualizacji są już widoczne? Co jeszcze ważniejsze, czy owa zmiana w dużym stopniu wpłynie na ruch organiczny stron, w przypadku których występował wcześniej tzw. double listing? Na te pytania odpowiada analiza przeprowadzona przez seoClarity.

Wyróżnione fragmenty z odpowiedzią i aktualizacja Google – wyniki badania

Jak podaje seoClarity, przed wprowadzeniem aktualizacji, jeśli strona pojawiła się w wyróżnionym fragmencie z odpowiedzią, w 95% przypadków znajdowała się także w top 3 wyników organicznych. Taki stan rzeczy zmniejszał różnorodność wyników wyszukiwania, gdyż ta sama witryna pojawiała się dwa razy na pierwszej stronie Google.

Wspomniana aktualizacja sprawiła, że wyróżniony fragment z odpowiedzią nie będzie już traktowany jako pozycja zero, lecz jako pierwszy rezultat organicznych wyników wyszukiwania.

By przekonać się co do prawdziwości powyższego założenia, seoClarity przeanalizowało 2,1 miliona słów kluczowych związanych z domenami występującymi w top 10 wyników wyszukiwania. Zwrócono uwagę także na to, do jakich zmian doszło na przełomie 22 i 23 stycznia.

Wstępna analiza (przed wprowadzeniem aktualizacji) wskazała na poniższe zjawiska:

  • 87% słów kluczowych miało zduplikowaną pozycję w top 10.
  • 28% adresów URL, które znalazły się w wyróżnionym fragmencie z odpowiedzią, zajmowało także pierwszą pozycję w wynikach organicznych (pierwszą przy założeniu, że featured snippet to pozycja zero).
  • Ogólnie rzecz biorąc, 60% stron zawartych w wyróżnionym fragmencie z odpowiedzią znajdowało się także w top 3.

Sama zaś dystrybucja pozycji drugiego odnośnika do strony w przypadku witryn pojawiających się w featured snippets wyglądała następująco:

Wyniki analizy przeprowadzonej przez seoClarity
Do jakich zmian doszło? Przed 23 stycznia 89,5% zapytań, które wyświetlały się także w wyróżnionych fragmentach z odpowiedzią, posiadało także pozycję w normalnych SERP-ach. Po 23 stycznia liczba ta spadła do 0,8%.

Czy aktualizacja wpłynęła na wyniki ruchu organicznego stron, przy których występował double listing? seoClarity wskazuje:

Nie miała miejsca praktycznie żadna statystyczna różnica w przypadku ruchu organicznego wysyłanego przez Google do stron po tym, jak straciły zduplikowaną pozycję na pierwszej stronie. Wskazuje na to analiza danych w czasie rzeczywistym dotycząca wyróżnionych fragmentów z odpowiedzią z zapytań w różnych branżach.

Pewne nieznaczne zmiany dało się zauważyć jedynie w przypadku niektórych branż jak motoryzacja czy podróże, jednak i one nie były statystycznie zbyt znaczące.

Podsumowanie

Wiele osób miało obawy, czy aktualizacja Google nie wpłynie znacząco na straty ruchu stron, które wcześniej znajdowały się w wyróżnionych fragmentach z odpowiedzią. Wczesna analiza wskazuje na to, że do niczego takiego nie doszło. Warto jednak będzie mieć na uwadze kolejne wydarzenia, gdyż na pewno dostarczą większej ilości danych.

Link do badania: https://www.seoclarity.net/blog/featured-snippet-update

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *