Data Studio 360 a tworzenie raportów AdWords i Analytics

Data Studio 360 a tworzenie raportów AdWords i Analytics

Data Studio jest to darmowa aplikacja Google pozwalająca na generowanie automatycznych raportów z większości narzędzi stworzonych przez giganta z Mountain View. Niestety „oficjalnie” aplikacja nie jest dostępna w Polsce, ja natomiast wyjaśnię, w jaki sposób wykorzystać Data Studio do tworzenia raportów automatycznych ze źródła danych aplikacji takich jak Google AdWords i Analytics.

Skoro w Stanach Zjednoczonych aplikacja Data Studio jest dostępna, to aby skorzystać z tego narzędzia musimy ukryć naszą geolokalizację. Ja wykorzystałem do tego Operę – jest to przeglądarka, która ma wbudowany tunel VPN, dzięki czemu w łatwy sposób będziemy postrzegani przez Google za użytkownika mieszkającego poza granicami naszego kraju.

Po uruchomieniu Opery przechodzimy do ustawień przeglądarki, najprościej to uczynić wpisując w pasek adresu „opera://settings”. Następnie przechodzimy do „Prywatność i bezpieczeństwo”, zaznaczamy opcję “Włącz VPN”. Obok pasku adresu pojawi się przycisk „VPN” tam mamy możliwość wybrania lokalizacji, która nas interesuje. W naszym przypadku wybieramy Stany Zjednoczone.

Opera

Skoro już spełniamy warunki utworzenia raportu w Data Studio, przechodzimy na adres strony:

https://datastudio.google.com/?hl=en

ukaże nam się panel z przykładowymi raportami przygotowanymi przez Google. Możemy utworzyć własny szablon, który automatycznie będzie pobierać dane z aplikacji Googlowskich. Polecam na początku zacząć pracę na gotowym szablonie z danymi Google AdWords, aby się nauczyć, w jaki sposób działa Data Studio.

Otwieramy raport o nazwie “[Sample] AdWords Overview Report”, następnie “File>Make a copy…”. Teraz ukazało nam się okno z wyborem źródła danych aplikacji, które wykorzystamy w naszym raporcie. Na razie nie zawracajmy sobie tym głowy, ponieważ w późniejszym etapie będziemy mieli możliwość zmiany źródła. Wciskamy przycisk utworzenia raportu, a następnie przyznajemy uprawnienia aplikacji Data Studio dla Dysku Google.

Uprawnienia

Utworzyliśmy pierwszy raport, który możemy dobrowolnie edytować. Na samym początku warto zmienić język aplikacji z angielskiego na polski. Całe szczęście Google przygotowało tłumaczenie swojej aplikacji. Aby ujrzeć nasz ojczysty język, wystarczy zmienić w pasku adresu wartość “en” na “pl”, co finalnie powinno wyglądać w ten sposób:

https://datastudio.google.com/?hl=pl

Przechodzimy do naszej kopii raportu i w prawym górnym rogu przesuwamy suwak Edytuj. Kolejnym etapem będzie wybranie źródła, z jakiej kampanii raport ma czerpać dane. W tym celu przechodzimy w “Plik>Ustawienia raportu i motywu”, wtedy z prawej strony pokaże nam się panel konfiguracji raportu. Zakładka, która nas interesuje to “Dane”, dlatego klikamy i wybieramy źródło danych. Nie mamy jeszcze zdefiniowanego źródła w danym raporcie, dlatego wciskamy niebieski przycisk na dole z informacją o utworzeniu nowego źródła danych.

Źródło Danych

Wybieramy interesujące nas źródło i konto, na którym będziemy opierać raport, w naszym przypadku jest to Google AdWords. Następnie w prawym górnym rogu wciskamy “Połącz”. Jest również możliwość dodania danych z Analytics, aby to zrobić, ponawiamy czynność i dodajemy kolejne źródło. W ten sposób w naszym raporcie możemy umieścić dane z różnych źródeł, takich jak prywatna baza danych, Arkusze Google, Search Console oraz wiele innych. Czyni to nasz raport bardziej profesjonalnym, oszczędzając nasz cenny czas.

Połączenie
Naszym oczom ukażą się pola, które możemy wykorzystać w raporcie, oczywiście jest możliwość dowolnej edycji, jeżeli w raporcie dane pole jest za długie, możemy z tego poziomu zmienić nazwę pola na krótszą. W przypadku kosztów również jesteśmy w stanie zmienić walutę, ale jest to rzadko stosowane, ponieważ dane ściągają się automatycznie z konta AdWords i zazwyczaj są poprawne.

Nazwy Pól
Nasz raport już ma podpięte źródło danych, w przypadku edytowania szablonu musimy jeszcze zmienić dane na poszczególnych statystykach/wykresach, w tym celu zaznaczamy wszystkie okna danych w raporcie. Polecam zaznaczyć z ctrl, pomijając tekst. I zmieniamy źródło danych na nasze wcześniej przypisane konto AdWords.

Źródło
Teraz zostaje nam tylko translacja tekstu na język polski oraz dopasowanie szablonu do własnych potrzeb. Wszystkie dane oraz wykresy jesteśmy w stanie wprowadzić z poziomu paska tuż nad naszym raportem.

Pasek narzędzi
Została nam ostatnia kwestia, czyli zakres dat wykorzystywany w raporcie. Jeżeli jesteś zobowiązany do wysłania comiesięcznego raportu do klienta, wystarczy, że przygotujesz szablon i będziesz zmieniał tylko zakres dat. Zakres dat znajduje się w zakładce “Dane” po kliknięciu na dany wykres lub statystykę. Mamy dowolną możliwość konfiguracji, na jednym wykresie możemy przedstawić dane z ostatnich 30 dni, a na drugim dane z ostatniego tygodnia. Jeżeli cały raport dotyczy jednego zakresu, wystarczy, że przejdziemy do “Ustawień raportu i motywu” i ustawimy interesującą nas datę.

Data

Aplikacja Data Studio niestety uniemożliwia eksportowania do pliku PDF, ale na to również jest rozwiązanie, wystarczy na pustym tle wcisnąć prawy klawisz myszy i wcisnąć „Drukuj” lub wykorzystać skrót klawiszowy CTRL+P, następnie jako urządzenie docelowe wybrać plik PDF. W przypadku raportów dwustronnych wystarczy wykorzystać program do łączenia plików PDF. W ten oto sposób mamy gotowy raport w ciekawej postaci, który możemy wysyłać bezpośrednio do klienta.

Po stworzeniu raportu polecam zrobić kopię i każdą kopię traktować jako szablon dla danego klienta. Niestety po zmianie języka na Polski, czasami nie jesteśmy w stanie stworzyć nowego raportu, dlatego zalecam zrobić kopie na zapas dla przyszłych klientów. W przypadku, gdy mamy zablokowaną opcję utworzenia raportu, musimy usunąć pliki Cookies oraz w opcjach konta Google:

https://myaccount.google.com

zmienić na język angielski. Utworzenie szablonu wymaga spełnienia wymogów Google, czyli musimy być mieszkańcem Stanów Zjednoczonych, lecz gdy już wcześniej utworzyliśmy taki szablon, jego edycja nie wymaga korzystania z VPN. W ten sposób po utworzeniu raportu możemy go śmiało edytować ze swojej ulubionej przeglądarki, natomiast plik raportu zostanie umieszczony na dysku Google.

Niżej udostępniam efekt finalny utworzonego raportu:

Raport Przykładowy - MaykoDane zawarte w raporcie, nie są prawdziwe. Zostały wygenerowane losowo w celu przedstawienia możliwości Data Studio 360.

Autor artykułu:Marcin Stankiewicz

Certyfikowany specjalista Google AdWords i Google Analytics.

Komentarze

6 wypowiedzi:
    1. Jakub sprawdź koniecznie, dzięki Data Studio zaoszczędziłem kilka godzin swojej pracy w miesiącu, od teraz tworzenie raportów to przyjemność, a klienci na pewno też docenią.

  1. Ciekawe kiedy bez kombinowania z ukrywaniem globalizacji będzie można skorzystać w Polsce z aplikacji Data Studio. Generowanie automatycznych raportów to bardzo przydatna funkcja.

    1. Na oficjalnym forum reklamodawców Google jest informacja, że część użytkowników już ma taką możliwość. Zapewne Google zastosowało testy A/B, czyli niebawem każdy powinien otrzymać taki dostęp. Na razie większość użytkowników musi korzystać z VPN.

  2. A czy to ukrywanie geolokalizacji może wpływać na to, że moge spokojnie zaciągnąć dane z Analyticsa ale z Adwordsa już nie? Jakieś pomysły ?

    1. Raczej nie tutaj tkwi problem, ponieważ Data Studio był blokowany na poziomie utworzenia raportu. Po utworzeniu raportu nie jesteśmy sprawdzani przez Google i jesteśmy traktowani jako użytkownicy z pełnymi uprawnieniami. Proszę o kontakt poprzez formularz. Spróbuję pomóc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *