Rebranding strategiczny – jak robi to partnerGoogle, FOTC

Rebranding strategiczny – jak robi to partner Google, FOTC?

3 sierpnia poznaliśmy nową odsłonę marki Fly On The Cloud, czyli FOTC. Zmiana wizerunku tego kluczowego partnera Google Cloud w regionie CEE to dobry moment, aby zastanowić się, czym tak naprawdę jest rebranding, jak skutecznie go przeprowadzić i kiedy warto podjąć taką decyzję.

Co to jest rebranding strategiczny?

Rebranding to świadoma transformacja wszystkich komponentów marki – identyfikacji wizualnej, tonu komunikacji, wartości, a często także produktów i usług w zgodzie z unowocześnioną wizją organizacji. Strategiczne poprowadzenie rebrandingu uwzględnia także wdrożenie nowego podejścia do klienta, usprawnienie wewnętrznych procedur i stworzenie pełnego planu skutecznego komunikowania wszystkich tych zmian.

Takie kroki rzadko są podejmowane na oślep – gruntowny rebranding powinien być poprzedzony badaniami rynku i oceną potrzeb publiczności marki. Jednak nawet trafne wnioski z badań nie gwarantują sukcesu. Rebranding to zawsze ryzykowne posunięcie, bo źle zakomunikowany może spowodować dezorientację wśród klientów i w efekcie odbić się negatywnie na przychodach przedsiębiorstwa.

Dlaczego firmy decydują się na taki krok?

Każda firma ma jakąś markę. Proces kształtowania się wizerunku organizacji w oczach publiczności zachodzi samoistnie. Wpływają na niego komunikaty reklamowe, kultura prowadzenia transakcji czy zachowanie przedstawicieli firmy. Prywatne firmy często sterują swoim wizerunkiem od pierwszych dni funkcjonowania, posługując się określonym znakiem oraz stylem komunikacji. Jednak identyfikacja i strategia marki przyjęte przez startup mogą z biegiem lat przestać odpowiadać wartościom dojrzałej firmy, w którą ów startup ewoluował. Równolegle z kulturą organizacji zmieniają się warunki rynkowe oraz potrzeby grup docelowych.

Zatem najczęstsze powody przeprowadzenia rebrandingu, to:

  • Konieczność wyznaczenia nowego kierunku rozwoju przedsiębiorstwa.

  • Unowocześnienie estetyki identyfikacji wizualnej, by lepiej prezentowały się w kanałach komunikacji używanych przez firmę.

  • Dostosowanie wszystkich elementów marki do nowych wartości, które organizacja wykształciła na przestrzeni lat.

  • Potrzeba poszerzenia lub zawężenia specjalizacji, aby ugruntować pozycję firmy w określonej niszy rynkowej.

Przemiana Fly On The Cloud w FOTC to doskonały przykład strategicznego rebrandingu wynikającego ze wszystkich wymienionych wyżej powodów. Ta wrocławska firma od 2014 roku przeprowadza cyfrowe transformacje w firmach i organizacjach publicznych na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Zmiana wizerunku odzwierciedla jej wzrost, poszerzający się obszar działania oraz taktyczne zawężenie specjalizacji. Jakie aspekty działania tej spółki zostały objęte zmianami?

FOTC stawia na ścisłą specjalizację

Zapotrzebowanie na chmurowe rozwiązania, które usprawniają zdalną współpracę w firmach, stale rośnie. Rok społecznej izolacji tylko przyspieszył nieuniknione – przedsiębiorstwa dostrzegają zalety hybrydowej pracy w chmurze, a firmy IT rezygnują z utrzymywania kosztownej infrastruktury na rzecz elastycznego outsourcingu mocy obliczeniowej. Oferta FOTC stanowi doskonałą odpowiedź na te biznesowe trendy.

FOTC od lat umożliwia przedsiębiorstwom w regionie CEE wygodne korzystanie z chmurowych rozwiązań. Dzięki swojej nowej strategii one-Google firma komunikuje pogłębienie partnerstwa z technologicznym gigantem z Mountain View.

Do tej pory Fly On The Cloud współpracowało nie tylko z Google, ale także z Facebookiem oraz Zendeskiem. FOTC staje się marką wyspecjalizowaną w Google Cloud, a usługi chmurowe innych producentów, będą dostarczane przez dwie niezależne marki:

  • Refolks – zespół skupiony wokół implementacji platformy Workplace from Facebook,

  • Oh My Support – eksperci od obsługi klienta z wykorzystaniem platform Zendesk i Pipedrive.

Piotr Wieczorek

Tak komentuje tę decyzję CEO firmy FOTC, Piotr Wieczorek:

Wyznaczenie specjalizacji było konieczne, by lepiej i bardziej kompleksowo odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Przebudowa struktury organizacji ma wpływ indywidualnie na każdego z nas. Każdy członek zespołu – FOTC, Refolks czy OMS – może skoncentrować siły na rozwoju określonej ekspertyzy. Obranie strategii one-Google w FOTC pozwoli nam utrzymać pełne skupienie na jednym rozwiązaniu, jeszcze bardziej zgłębić tajniki ekosystemu i opracowywać dedykowane strategie dla naszych klientów.

Od teraz FOTC będzie wdrażać i optymalizować wszystkie rozwiązania Google Cloud dla biznesu, czyli:

  • Google Workspace – poczta, przestrzeń w chmurze i zestaw aplikacji zwiększających produktywność i płynność komunikacji w firmie.

  • Google Workspace for Education – zestaw narzędzi wspierających edukację zdalną i hybrydową,

  • Chrome Enterprise – laptopy, komputery, sprzęt do wideokonferencji działające w systemie Chrome OS,

  • Google Cloud Platform – ponad 200 usług chmury obliczeniowej do budowy i rozwoju produktów IT,

  • Google Maps Platform – narzędzia umożliwiające wykorzystanie potencjału Map Google w swojej aplikacji.

Nowy wizerunek FOTC

Za zmianą wewnętrznych procedur i postępująca ekspertyzą idzie także profesjonalizacja wizerunku. W nawiązaniu do tradycji nowa nazwa składa się z pierwszych liter wyrazów, które tworzyły starą nazwę – Fly On The Cloud przekształciło się w FOTC (wymawiane z zachowaniem anglojęzycznej fonetyki skrótu, czyli jako /ef-oł-ti-si/).

Symbolem przewodnim w nowym znaku marki stała się chmura kropek. Molekularność nowego logo oddaje charakter oferowanych przez firmę usług chmurowych, których zaletą jest przede wszystkim dynamiczne skalowanie.

FOTC

Identyfikację uzupełnia nowoczesny krój pisma i odważniejsza kolorystyka – wyraziste odcienie czerwieni, zieleni, żółci i błękitu, które nawiązują do barw stosowanych przez Google.

Nie tylko nazwa, logo i font

Zespół FOTC tylko w zeszłym roku urósł dwukrotnie, a do grona ponad 2000 klientów biznesowych dołączyły takie firmy jak Revolut, ZnanyLekarz czy Amrest. FOTC prowadzi oddziały w Polsce, Rumunii, Bułgarii, Czechach, Słowacji, na Ukrainie oraz na Węgrzech – i nie planuje na tym poprzestać. Te sukcesy to dla FOTC motywacja do realizacji nowych projektów.

Już wkrótce klienci będą mogli liczyć na całodobowe wsparcie techniczne zespołu certyfikowanych specjalistów od chmurowej infrastruktury. Dla największych przedsiębiorstw FOTC uruchamia usługę budowania indywidualnej, kompleksowej strategii change management. Dzięki niej wprowadzenie technologii Google w zespołach złożonych z setek pracowników nie zakłóci codziennego rytmu współpracy.

Poza szkoleniami dla użytkowników i administratorów usług Google, firma zakłada także FOTC Academy – platformę treningową dla osób, które chcą ubiegać się o prestiżowe certyfikaty Google Cloud. Programiści będą mogli przygotowywać się do wymagających egzaminów pod okiem inżynierów i architektów chmury, którzy od lat pracują w środowisku technologii Google. FOTC nie zwalnia tempa organizacji spotkań networkingowych i innych biznesowych wydarzeń online, które budują aktywną społeczność entuzjastów chmury i najnowszych technologii.

Podsumowanie rebrandingu FOTC

Zastąpienie startupowej identyfikacji Fly On The Cloud dojrzałą marką FOTC jest modelowym przykładem udanego rebrandingu strategicznego. Nowa nazwa i logo to nie tylko poprawki kosmetyczne, ale elementy podkreślające wielopoziomową transformację. Zmiany we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy zostały zakomunikowane w ramach szeroko zakrojonej kampanii, która odbija się echem wśród biznesowej publiczności firmy.

Takie kompleksowe podejście do rebrandingu usług, komunikacji i identyfikacji zaowocowało powstaniem spójnej wizji nowego kierunku rozwoju firmy. Jakie będą długofalowe efekty? Dowiemy się wkrótce. FOTC zapowiada publikację pełnego case study ze swojej przemiany, aby inne firmy mogły podążać za dobrym przykładem.

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Agata Koptewicz

Content Manager w FOTC. Służbowo tworzy treści, które uczą, bawią i sprzedają, a hobbystycznie uprawia słowną ekwilibrystykę na granicy dobrego smaku. Prywatnie pełni rolę przewodnika stada dobermanów i uważnie śledzi technologiczne nowiny.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *