Influencer marketing w e-commerce - co powinieneś o nim wiedzieć

Influencer marketing w e-commerce – co powinieneś o nim wiedzieć?

Jeśli chcesz z powodzeniem dalej konkurować na rynku e-commerce, musisz stale próbować różnych metod promocji. Nie jest to łatwe, gdyż każda nisza rządzi się swoją specyfiką. Oprócz tego konsumenci są już znacznie bardziej wyczuleni na tradycyjne formy marketingu. Warto dlatego w takiej sytuacji rozglądać się za nowymi sposobami na dotarcie do klientów.

Jednym z takich nowatorskich narzędzi jest tzw. influencer marketing. Na czym on polega? Jakie są jego zalety i czy może sprawdzić się w e-commerce? Tego dowiesz się w tym artykule.

Influencer – kim jest?

Aby wytłumaczyć, czym jest influencer marketing, na początek musimy ustalić, kim jest sam influencer. Najprościej rzecz ujmując, jest to osoba, która ma ponadprzeciętny wpływ na niszę, z którą jest związana. W odróżnieniu od tradycyjnych celebrytów, którzy zyskują popularność głównie za sprawą telewizji i radia, influencerzy działają przeważnie w sferze Internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych.

W jaki sposób ktoś staje się influencerem? Każdy przypadek jest inny, ale zwykle dzieje się tak w wyniku tego, że dana osoba aktywnie publikuje w Internecie treści dotyczące niszy, z którą jest związana.

Dla przykładu za influencera w branży SEO można uznać Neila Patela. Nie stał się on nim oczywiście „ot tak”. Patel stworzył kilka firm i narzędzi związanych z marketingiem internetowym.  Oprócz tego jest aktywny w mediach społecznościowych – m.in. regularnie publikuje treści na swoim kanale na YouTube:

Neil Patel jako influencer w branży SEO publikuje liczne materiały powiązane z jego niszą

Dzięki swojemu doświadczeniu i aktywności w branży SEO wiele osób jego opinie będzie traktować bardzo poważnie, gdyby przykładowo aktywnie promował jakieś narzędzie marketingowe.

Z drugiej strony istnieją też influencerzy, o których można powiedzieć, iż są „znani z tego, że są znani”. Zwykle jednak w takich przypadkach ich aktywność w Internecie można zakwalifikować do branży rozrywkowej. Nie są ekspertami w żadnej dziedzinie jak wspomniany wcześniej Neil Patel, jednak dzięki ich rozpoznawalności wiele firm dalej uznaje, że warto z nimi współpracować.

Influencer marketing – na czym polega?

Warto podkreślić jeszcze jedną różnicę między celebrytami a influencerami, gdyż pojęcia te są wielokrotnie mylone. Influencerzy często będą mieć mniejszy, ale bardziej stargetowany zasięg w porównaniu do celebrytów. Z tego powodu społeczność wokół nich zgromadzona będzie dokładnie dzielić ich zainteresowania i wartości.

Sam zaś influencer marketing sprowadza się do nawiązania współpracy z influencerem, który w odpowiedni sposób będzie promował Twoją markę i produkty poprzez swoje kanały. Może to polegać na wzmiankach o produktach w swoich wpisach na mediach społecznościowych, recenzjach itp.

Influencer marketing – zalety

Dlaczego warto wykorzystać omawiane narzędzie w e-commerce? Istnieje ku temu wiele powodów:

  • Dotarcie do nowych klientów

Dobrze zrealizowana współpraca przyniesie wzrost w liczbie klientów. Pewna część społeczności związanej z influencerem może już u Ciebie kupować. W takiej sytuacji jeszcze bardziej utwierdzą się w tym, aby korzystać z Twojej oferty.

  • Bazowanie na dowodzie społecznym

Marketing przez polecenie czy ogólny dowód społeczny to obecnie jedno z najlepszych narzędzi marketingowych. Jeżeli zatem influencer zacznie promować Twoje produkty przed swoją grupą, istnieje znacznie większa szansa w porównaniu do innych form reklamy, że się nimi zainteresują.

  • Budowanie świadomości marki

Współpraca z influencerem nie musi koniecznie przełożyć się na sprzedaż, aby dało się ją uznać za sukces. Jeśli popularna osoba z danej niszy zacznie mówić o Twoich produktach, na pewno zyskasz na rozpoznawalności. Znajdzie to m.in. odbicie we wzmiankach o Twojej marce w sieci.

Influencer marketing – przydatne narzędzia

Współpraca z influencerem nie jest mglistym i trudnym do zmierzenia przedsięwzięciem marketingowym. Od lat na rynku funkcjonują różne narzędzia, które pozwolą Ci wyciągnąć z takiej inwestycji jak najwięcej. Oto niektóre z nich:

Platforma, która pozwala znaleźć stargetowanych influencerów pod kątem konkretnych wymagań. Umożliwia także tworzenie i analizę raportów.

Kolejna platforma, która dzięki takim narzędziom jak Wyszukiwarka Influencerów oraz Strefa Ogłoszeń umożliwia wyszukiwanie stargetowanych influencerów pod kątem konkretnych wymagań. Istnieją także funkcje poświęcone tworzeniu i analizie raportów.

Narzędzie stworzone specjalnie z myślą o analizie profili influencerów na Instagramie.

Narzędzie dla reklamodawców usprawniające współpracę z influencerami działającymi na takich platformach jak Facebook, Instagram i Snapchat.

Influencer marketing – przykłady wykorzystania w e-commerce

Już wiele marek z powodzeniem wykorzystało influencer marketing w celu przyciągnięcia klientów. Oto niektóre z nich:

  • Domodi

Blogerka modowa Fashionelka przygotowała we współpracy z Domodi wpis reklamowo-przewodnikowy, który pomagał kobietom dobrać strój kąpielowy na lato. Oprócz tego dzięki kampanii aplikacja zakupowa od Domodi dotarła do większej ilości użytkowników.

  • Ikea

Aby wypromować nowy katalog, znana marka przeprowadziła sesję zdjęciową z blogerami. Każdy z nich opisał swoje wrażenia zza kulis, promując w ten sposób firmę w mediach społecznościowych.

  • ASUS

Firma zachęciła influencerów związanych z podróżami, lifestylem i modą do testowania swojego produktu w codziennym użytkowaniu. Blogerzy swoimi wrażeniami podzielili się z czytelnikami, co wywarło pozytywny wpływ na postrzeganie marki.

Podsumowanie

Influencer marketing to narzędzie, któremu na pewno warto się przyjrzeć, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Dobrze przeprowadzona kampania może przynieść długotrwałe i świetne efekty.

  • 1
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *