Marketplace czy własny sklep internetowy?
Rozpoczynając sprzedaż w Internecie, musisz podjąć wiele decyzji. Liczba platform, nisz, produktów czy CMS-ów jest ogromna. W tym artykule przyjrzymy się jednak innej popularnej opcji, jaką jest marketplace.
Dowiesz się tutaj:
- Czym dokładnie jest marketplace?
- Jakie są jego wady i zalety w porównaniu do tradycyjnej strony sklepu internetowego?
- Kiedy warto zdecydować się na marketplace?
Marketplace – czym jest?
Marketplace to strona, która pozwala licznym sprzedawcom w jednym miejscu zamieszczać oferty swoich produktów. Serwis taki zapewnia niezbędną infrastrukturę i narzędzia, które sprzedawcy mogą wykorzystać do promowania swojej oferty. Najlepiej przyrównać takie rozwiązanie do targowiska, czyli wydzielonej placówki, która w jednym miejscu zrzesza różnych sprzedających i kupujących.
Przykłady popularnych marketplace’ów:
Allegro
Główny marketplace w Polsce i jeden z największych w całej Europie. Wielu przedsiębiorców handluje jedynie tutaj (i na tym serwisie też zaczynało) lub wykorzystuje Allegro jako bardzo przydatny, dodatkowy kanał sprzedaży.
Amazon
Jeden z liderów marketplace na świecie z racji swojej popularności oraz długiego czasu funkcjonowania. Amazon dostępny jest też od niedawna w Polsce i stał się naturalnym konkurentem polskiego Allegro.
Empik
Empik początkowo specjalizował się w sprzedaży książek, czasopism, gier elektronicznych i płyt muzycznych, prowadząc przy tym popularną sieć stacjonarnych sklepów. Jednak w 2017 roku poszerzono asortyment produktów oraz uruchomiono Empik Marketplace.
Przejdźmy zatem do omówienia tego, jak sprzedawanie na marketplace wypada w porównaniu do własnego sklepu internetowego.
Sprzedaż na marketplace – zalety
Powody, dla których warto sprzedawać na marketplace:
Niskie koszty wejścia
Zbudowanie i utrzymanie strony internetowej wiąże się z wieloma wydatkami oraz wymaga czasochłonnego planowania. Marketplace usuwa ten problem, gdyż samemu zapewnia odpowiednią infrastrukturę oraz narzędzia potrzebne do wystawiania swojej oferty.
Podobnie rzecz ma się z kwestiami dostawy, zwrotów czy ogólnym regulaminem – marketplace wyręcza Cię w dużym stopniu pod tym względem.
Bazowanie na sprawdzonym fundamencie
Weźmy jako przykład Allegro – serwis ten cieszy się dużą popularnością oraz zaufaniem wśród Polaków. Jeśli chcesz na nim sprzedawać, nie będziesz zaczynać całkowicie od zera. Strona ta generuje już sporo ruchu, a odwiedzający ją nie mają obaw przed dokonywaniem tam transakcji, jak to może mieć miejsce w przypadku nieznanych im witryn.
Nie musisz martwić się (tak bardzo) o SEO
Witryny marketplace same dbają o swoje pozycjonowanie – choćby Allegro na bardzo zróżnicowane zapytania produktowe pojawia się już na pierwszej stronie Google. Z tego powodu nie musisz inwestować tak wiele środków w strategię SEO (choć o dobre opisy produktów musisz już sam zadbać).
Sprzedaż na marketplace – wady
Oczywiście prowadzenie tego typu działalności ma swoje wady:
Prowizje
Marketplace musi oczywiście z czegoś się utrzymywać i dlatego pobiera prowizje od wystawianych i sprzedawanych produktów. Jeśli chcesz handlować długoterminowo i w szerokim zakresie, z czasem może okazać się, że wszelkie potrącone kwoty od Twoich zysków lepiej byłoby jednak zainwestować we własną stronę.
Oprócz tego na niektóre kategorie nakładane są prowizje wyższe niż zwykle, przez co sprzedaż pewnych produktów jest jeszcze mniej opłacalna, jeśli robisz to na marketplace.
Konkurencja
Marketplace to targ, który w jednym miejscu co prawda zbiera licznych kupujących, ale i gromadzi także sporą konkurencję. W takim środowisku rywalizowanie o klienta staje się jeszcze trudniejsze, gdyż jest on cały czas dosłownie kilka kliknięć od oferty należącej do kogoś innego.
Często jedyny skuteczny sposób na wyróżnienie swojej oferty to wykupienie opcji jej promowania.
Trudności z wyróżnieniem się
Kolejny problem jest ściśle powiązany z poprzednim – jako że nie prowadzisz swojej strony, a jesteś raczej „ustawiony w rzędzie” z innymi sprzedawcami, trudno o wyróżniający się branding. To właśnie własna witryna pozwala na realizowanie złożonej strategii marketingowej, dzięki której z długoterminowej perspektywy będziesz mógł w znaczący sposób wyróżnić się na rynku.
Marketplace czy własna strona internetowa – podsumowanie
Można powiedzieć, że zalety oraz wady marketplace’u i własnej strony e-commerce to właściwie dokładne przeciwieństwa. Drugie rozwiązanie wymaga większej inwestycji oraz nakłada dodatkowe obowiązki, jednak pozwala na lepszą kontrolę nad brandingiem, strategią marketingową oraz innymi aspektami prowadzenia sprzedaży w sieci. Marketplace nie pozwala na takie dogodności, jednak daje łatwiejszy start i upraszcza wiele kwestii.
Jeśli zatem planujesz wejść w e-commerce długoterminowo i w szerokim zakresie, własna strona ze sklepem to najlepsze rozwiązanie. Nic oczywiście nie zabrania Ci otworzenia dodatkowego kanału sprzedaży na marketplace. Warto skorzystać z tego typu platformy także wtedy, gdy dopiero zaczynasz i chcesz mieć jak najbezpieczniejszy start.
Komentarze
2 wypowiedzi:Marketplace jest tani w użytkowaniu. Własna strona www to nie jest jednorazowy koszt, a wieczne nakłady na pozycjonowanie i kwestie techniczne. Własna strona na pewno przyniesie większe korzyści długofalowe, ale jak nie masz dużego kapitału na start to koniecznie łap każdy dostępny marketplace.
Własny sklep internetowy pozwala na wiele więcej niż marketplace. Dobrze zrobiony sklep internetowy na Woocommerce wystarczy aby prowadzić dużą sprzedaż. Zaleta to o wiele większa elastyczność niż marketplace lub sklep ba licencji Saas. A jak potrzeba, to można dodatkowo prowadzić sprzedaż na Allegro.