marketplace czy sklep internetowy

Marketplace czy własny sklep internetowy?

Rozpoczynając sprzedaż w Internecie, musisz podjąć wiele decyzji. Liczba platform, nisz, produktów czy CMS-ów jest ogromna. W tym artykule przyjrzymy się jednak innej popularnej opcji, jaką jest marketplace.

Dowiesz się tutaj:

  • Czym dokładnie jest marketplace?
  • Jakie są jego wady i zalety w porównaniu do tradycyjnej strony sklepu internetowego?
  • Kiedy warto zdecydować się na marketplace?

Marketplace – czym jest?

Marketplace to strona, która pozwala licznym sprzedawcom w jednym miejscu zamieszczać oferty swoich produktów. Serwis taki zapewnia niezbędną infrastrukturę i narzędzia, które sprzedawcy mogą wykorzystać do promowania swojej oferty. Najlepiej przyrównać takie rozwiązanie do targowiska, czyli wydzielonej placówki, która w jednym miejscu zrzesza różnych sprzedających i kupujących.

Przykłady popularnych marketplace’ów:

Allegro

Główny marketplace w Polsce i jeden z największych w całej Europie. Wielu przedsiębiorców handluje jedynie tutaj (i na tym serwisie też zaczynało) lub wykorzystuje Allegro jako bardzo przydatny, dodatkowy kanał sprzedaży.

Amazon

Jeden z liderów marketplace na świecie z racji swojej popularności oraz długiego czasu funkcjonowania. Amazon dostępny jest też od niedawna w Polsce i stał się naturalnym konkurentem polskiego Allegro.

Empik

Empik początkowo specjalizował się w sprzedaży książek, czasopism, gier elektronicznych i płyt muzycznych, prowadząc przy tym popularną sieć stacjonarnych sklepów. Jednak w 2017 roku poszerzono asortyment produktów oraz uruchomiono Empik Marketplace.

Przejdźmy zatem do omówienia tego, jak sprzedawanie na marketplace wypada w porównaniu do własnego sklepu internetowego.

Sprzedaż na marketplace – zalety

Powody, dla których warto sprzedawać na marketplace:

Niskie koszty wejścia

Zbudowanie i utrzymanie strony internetowej wiąże się z wieloma wydatkami oraz wymaga czasochłonnego planowania. Marketplace usuwa ten problem, gdyż samemu zapewnia odpowiednią infrastrukturę oraz narzędzia potrzebne do wystawiania swojej oferty.

Podobnie rzecz ma się z kwestiami dostawy, zwrotów czy ogólnym regulaminem – marketplace wyręcza Cię w dużym stopniu pod tym względem.

Bazowanie na sprawdzonym fundamencie

Weźmy jako przykład Allegro – serwis ten cieszy się dużą popularnością oraz zaufaniem wśród Polaków. Jeśli chcesz na nim sprzedawać, nie będziesz zaczynać całkowicie od zera. Strona ta generuje już sporo ruchu, a odwiedzający ją nie mają obaw przed dokonywaniem tam transakcji, jak to może mieć miejsce w przypadku nieznanych im witryn.

Nie musisz martwić się (tak bardzo) o SEO

Witryny marketplace same dbają o swoje pozycjonowanie – choćby Allegro na bardzo zróżnicowane zapytania produktowe pojawia się już na pierwszej stronie Google. Z tego powodu nie musisz inwestować tak wiele środków w strategię SEO (choć o dobre opisy produktów musisz już sam zadbać).

wady i zalety marketplace

Sprzedaż na marketplace – wady

Oczywiście prowadzenie tego typu działalności ma swoje wady:

Prowizje

Marketplace musi oczywiście z czegoś się utrzymywać i dlatego pobiera prowizje od wystawianych i sprzedawanych produktów. Jeśli chcesz handlować długoterminowo i w szerokim zakresie, z czasem może okazać się, że wszelkie potrącone kwoty od Twoich zysków lepiej byłoby jednak zainwestować we własną stronę.

Oprócz tego na niektóre kategorie nakładane są prowizje wyższe niż zwykle, przez co sprzedaż pewnych produktów jest jeszcze mniej opłacalna, jeśli robisz to na marketplace.

Konkurencja

Marketplace to targ, który w jednym miejscu co prawda zbiera licznych kupujących, ale i gromadzi także sporą konkurencję. W takim środowisku rywalizowanie o klienta staje się jeszcze trudniejsze, gdyż jest on cały czas dosłownie kilka kliknięć od oferty należącej do kogoś innego.

Często jedyny skuteczny sposób na wyróżnienie swojej oferty to wykupienie opcji jej promowania.

Trudności z wyróżnieniem się

Kolejny problem jest ściśle powiązany z poprzednim – jako że nie prowadzisz swojej strony, a jesteś raczej „ustawiony w rzędzie” z innymi sprzedawcami, trudno o wyróżniający się branding. To właśnie własna witryna pozwala na realizowanie złożonej strategii marketingowej, dzięki której z długoterminowej perspektywy będziesz mógł w znaczący sposób wyróżnić się na rynku.

Marketplace czy własna strona internetowa – podsumowanie

Można powiedzieć, że zalety oraz wady marketplace’u i własnej strony e-commerce to właściwie dokładne przeciwieństwa. Drugie rozwiązanie wymaga większej inwestycji oraz nakłada dodatkowe obowiązki, jednak pozwala na lepszą kontrolę nad brandingiem, strategią marketingową oraz innymi aspektami prowadzenia sprzedaży w sieci. Marketplace nie pozwala na takie dogodności, jednak daje łatwiejszy start i upraszcza wiele kwestii.

Jeśli zatem planujesz wejść w e-commerce długoterminowo i w szerokim zakresie, własna strona ze sklepem to najlepsze rozwiązanie. Nic oczywiście nie zabrania Ci otworzenia dodatkowego kanału sprzedaży na marketplace. Warto skorzystać z tego typu platformy także wtedy, gdy dopiero zaczynasz i chcesz mieć jak najbezpieczniejszy start.

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Marketplace jest tani w użytkowaniu. Własna strona www to nie jest jednorazowy koszt, a wieczne nakłady na pozycjonowanie i kwestie techniczne. Własna strona na pewno przyniesie większe korzyści długofalowe, ale jak nie masz dużego kapitału na start to koniecznie łap każdy dostępny marketplace.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *