Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Wybranie najlepszej dla siebie platformy e-commerce to niełatwe zadanie. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników, a zwłaszcza swój budżet oraz potrzeby. Ta decyzja w dużym stopniu wpłynie na przyszłość Twojego powodzenia w sprzedaży w Internecie.

Oczywiście istnieją sprawdzone rozwiązania dla e-commerce. Swoją popularność zyskały przystępną ceną (a często darmowością), łatwą obsługą oraz funkcjonalnością.

W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym platformom e-commerce w Polsce. Przeanalizujemy wady i zalety 3 z nich oraz odpowiemy sobie na to, jak podejść do wyboru takowej platformy.

Które platformy sklepowe są najpopularniejsze w Polsce?

Nie jesteśmy tutaj skazani na domysły. Serwis Built With przedstawia dokładne informacje odnośnie do popularności wybranych technologii. Poniższy wykres przedstawia, które platformy e-commerce stanowią największy segment rynku.

Wykres przedstawiający najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Wyraźnie zatem widać, że na pierwszym miejscu wysuwa się PrestaShop. Nieco mniejszy, ale nadal duży udział w rynku ma także Shoper, a trzecie miejsce okupuje WooCommerce.

Oprócz tego pojawiły się takie platformy jak:

  • OpenCart
  • osCommerce
  • Magento
  • Shoplo
  • IAI Shop
  • SOTE

Rozkład platform w Polsce jest do pewnego stopnia unikalny, gdyż w skali świata zdecydowanie największe powodzenie ma Shopify, WooCommerce oraz OpenCart.

Czym się kierować przy wyborze platformy e-commerce?

Na początku warto zaznaczyć, że istnieją 4 główne typy platform e-commerce:

  1. SaaS (Software as a Service) – korzystanie wymaga płacenia miesięcznej opłaty.
  2. Platformy licencjonowane – korzystanie z nich wymaga zakupu licencji, którą trzeba zwykle odnawiać co rok.
  3. Platformy Open-Source – darmowe platformy, które często zbierają wokół siebie liczną społeczność.
  4. Platformy dedykowane – kod sklepu jest pisany od zera, choć czasami może być oparty na wybranym frameworku.

Istnieje przekonanie, że platformy typu Open-Source mogą być złym wyborem, gdyż jako darmowe nie są dobrze zabezpieczone. Niemniej jednak gromadzą one wokół siebie licznych użytkowników, którzy na bieżąco wykrywają błędy i szybko je naprawiają. Regularne aktualizacje pozwolą wtedy zadbać o bezpieczeństwo.

Przed samym wyborem platformy warto zadać sobie następujące pytania:

Jak wiele możesz wydać?

Wolisz płacić regularną miesięczną opłatę, czy stać Cię będzie na odłożenie większej sumy z góry i wykupienie licencji?

Jak wiele zmian chcesz wprowadzić?

Bardziej zaawansowana ingerencja w wygląd i funkcjonowanie sklepu będzie wymagać zaawansowanych rozwiązań. Niektóre platformy są na tyle elastyczne i przystępne, że można wprowadzać i konfigurować na nich pewne funkcje bez żadnych umiejętności programowania.

Czy potrzebne Ci będzie pełne wsparcie?

W przypadku większości platform można znaleźć całkiem rozbudowaną dokumentację. Jeśli jednak będziesz potrzebował obsługę 24/7, zazwyczaj będzie się to wiązało z zakupem droższego planu wersji platformy czy osobnej usługi supportu technicznego.

Jak dużego rozwoju się spodziewasz?

Jeśli zamierzasz z biegiem czasu rozwinąć sklep do większych rozmiarów, będziesz potrzebował elastycznej platformy. Czy dana platforma jest zatem skalowalna? Czy jej wyższe wersje abonamentu lub licencji pozwalają na zwiększanie liczby administratorów i integrację bardziej zaawansowanych narzędzi?

Darmowe platformy e-commerce – które warto brać pod uwagę?

Przeanalizujmy teraz 3 najlepsze darmowe platformy e-commerce. To one w ciągu ostatnich lat zyskały największą popularność oraz dobre opinie wśród użytkowników. Wszystkie omawiane z nich to platformy typu Open-Source.

PrestaShop – plusy i minusy

Jak zaznaczyliśmy na początku, najpopularniejsza platforma w Polsce. Swoje uznanie zyskała dzięki temu, że zachowała świetną równowagę między rozbudowaniem i licznymi funkcjami a prostotą w obsłudze.

PrestaShop pozwala sprzedawcom tworzyć sklepy pod swoje potrzeby nie pobierając przy tym ukrytych opłat czy procentu od przychodu.

Według wspomnianego serwisu Built With na świecie istnieje ponad ćwierć miliona sklepów zbudowanych na tej platformie. Warto wspomnieć, że PrestaShop oferuje ponad 500 modułów.

PrestaShop
Plusy Minusy
➕ liczne moduły oraz szablony

➕ opcja cross-sellingu

➕ pozwala na realizację zamówień na jednej stronie (one page checkout)

➖ nie pozwala na rozbudowaną konfigurację. Jeśli będziesz potrzebować dostosowywać pod swoje potrzeby każdy mały element, lepiej wybierz inne rozwiązanie

➖ wprowadzanie bardziej zaawansowanych konfiguracji zwykle będzie wymagać zakupienia płatnych modułów lub wynajęcia programisty

Poznaj ofertę MAYKO na pozycjonowanie sklepów PrestaShop – KLIKNIJ!

WooCommerce – plusy i minusy

WooCommerce zyskał swoją popularność dzięki wysokiej jakości oraz temu, że jest rozszerzeniem przeznaczonym dla stron zbudowanych na WordPressie – najpopularniejszym CMS-ie świata. To dobry wybór dla tych, którzy chcą od zera budować sklep oraz zacząć sprzedawać produkty na już istniejącej stronie.

WooCommerce posiada wszystkie podstawowe funkcje sklepów internetowych jak typy produktów, bramki płatności online, śledzenie stanów magazynowych, kupony itp. Platformę można rozszerzać o pluginy zbudowane specjalnie dla WooCommerce, jak i te przeznaczone na samego WordPressa.

WooCommerce
Plusy Minusy
➕ duża liczba pluginów i szablonów

➕ duża i aktywna społeczność, która pomaga sobie nawzajem w rozwiązywaniu problemów

➕ bezproblemowa integracja z WordPress

➖ platforma działa jedynie z WordPressem, więc jeśli korzystałeś z innego CMS-a, musisz znaleźć coś innego

➖ wykorzystanie pełnych możliwości platformy będzie zapewne wymagać zakupu płatnych rozszerzeń

Poznaj ofertę MAYKO na pozycjonowanie sklepów WooCommerce – KLIKNIJ!

Magento – plusy i minusy

Magento to jedna z najelastyczniejszych platform. Oferuje praktycznie nieograniczone możliwości dla bardziej zaawansowanych użytkowników.

Platforma obsługuje różne waluty oraz opcje podatków w odniesieniu do regionu kupującego. Zawiera zróżnicowane i przydatne narzędzia jak promocje, czy segmentację klientów. Pozwala łatwo integrować systemy płatności jak PayPal.

W 2015 roku wydano wersję Magento 2, która jeszcze bardziej usprawniła dotychczasowe funkcje platformy, jak i dodała inne przydatne elementy.

Magento
Plusy Minusy
➕ możliwość zarządzania wieloma sklepami z jednego panelu

➕ obsługa wielu wersji językowych sklepu

➕ duża skalowalność oraz elastyczność

➖ darmowa wersja nie oferuje wsparcia technicznego

➖ dodatkowo konfiguracja platformy wymaga większych umiejętności technicznych

Poznaj ofertę MAYKO na pozycjonowanie sklepów Magento – KLIKNIJ!

Podsumowanie – którą z tych platform wybrać?

PrestaShop – platforma dla początkujących oraz średniozaawansowanych właścicieli sklepu. Poradzi sobie ze średnią liczbą produktów.

WooCommerce – rozwiązanie dla początkujących sprzedawców, choć w przypadku nieco większych sklepów też może się sprawdzić. Bardzo dobre rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy dodać jedynie pewne drobne funkcje sprzedaży (np. sprzedaż e-booka na blogu tematycznym).

Magento – platforma dla średnich i dużych sklepów, które mogą sobie pozwolić na wykorzystanie większego budżetu. Spodoba się tym, którzy cenią sobie wydajność, elastyczność, i swobodę zarządzania.

Oto najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce. Jeśli zamierzasz stworzyć nowy sklep lub przenieść istniejący na inną platformę, być może te sprawdzone rozwiązania będą dla Ciebie w sam raz.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

2 wypowiedzi:
  1. Panie Danielu. Na uwagę zasługuje także oprogramowanie Ebexo i Cstore z którymi miałem okazję robić wywiad na naszej stronie internetowej ( link w Tytule autora ). Pomniejszych skryptów jest naprawdę wiele. Odradzam stawiania sklepu na WordPressie. Przy wyborze oprogramowania liczy się wsparcie techniczne oraz częste aktualizacje skryptu.

    Pozdrawiam serdecznie

  2. IAI Shop to obecnie IdoSell Shop 🙂
    Posiada rozbudowane API i funkcje, dzięki czemu ma w zasadzie tyle funkcjonalności co open source, a najniższy abonament to 25zł za miesiąc. Osobiście polecam ten SaaS. Można go dowolnie skalować i przejść od rozwiązań dla początkujących do rozwiązań zaawansowanych bez migracji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *