Poczta Polska chce zangażować się w obsługę e-commerce

Poczta Polska chce zaangażować się w obsługę e-commerce

Jak podaje Statista Digital Market Outlook, Polska zajmuje 13 miejsce, jeśli chodzi o najszybciej rozwijające się rynki handlu internetowego. Większość transakcji e-commerce generuje także konieczność zrealizowania wysyłki produktu, co prowadzi do większego zapotrzebowania na usługi kurierskie. Widząc takie trendy, Poczta Polska chce przestawić się na obsługę e-commerce.

Dlaczego rynek e-commerce zainteresował Pocztę Polską?

Do 2023 roku wartość sektora przesyłek ma wzrosnąć do 12 mld zł, co będzie wymagać obsługi ok. 850 mln paczek (takie są szacunki Poczty Polskiej). Spółka chce skorzystać na tych trendach, gdyż rosnąca konsumpcja oraz wzrost gospodarczy pozytywnie wpływają na rynek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe). Z tego powodu firma powzięła plany odnośnie do inwestycji w samodzielnie tworzone sieci samoobsługowych automatów paczkowych, jak i budowania nowych centrów logistycznych.

Obecni konsumenci coraz bardziej cenią sobie czas, w jakim mogą otrzymać przesyłkę, jak i wygodę odbioru. W te potrzeby świetnie wpisuje się rozwijana przez Pocztę Polską sieć click&collect. Na tę chwilę w jej skład wchodzi już ok. 12 000 punktów, które obejmują sklepy Żabka, stacje PKN Orlen, placówki pocztowe, jak i punkty prasowe Ruchu.

Jak podaje Grzegorz Kurdziel, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży:

W tym roku chcemy powiększyć tę sieć o ponad 2 tys. naszych agencji pocztowych. Rozmawiamy też z kilkoma nowymi partnerami – mam tu na myśli głównie sieci sklepów – i myślę, że jeszcze w tym roku będziemy mogli ogłosić współpracę.

Oprócz tego spółka rozwija swoją sieć automatów paczkowych, które funkcjonują 24/7. Pierwsze z nich pojawiły się już w Warszawie. Inwestycja ta jest uzasadniona tym, że automaty paczkowe to obecnie trzecia najchętniej wybierana opcja dostawy.

Podsumowanie

Poczta Polska ma pozytywne oczekiwania, jeśli chodzi o efekty swoich inwestycji w sektor e-commerce. Grzegorz Kurdziel ujął to w następujący sposób:

Udział przesyłek związanych z e-commerce w przychodach Poczty Polskiej cały czas się zwiększa. W tej chwili jest to już prawie 1 mld zł. Oprócz klasycznych przesyłek kurierskich, są też mniejsze przesyłki listowe, które również zawierają towary, i w tym roku będą one stanowić już 16 proc. całości naszych przychodów. Strategicznie przewidujemy, że w ciągu najbliższych pięciu lat przychody z tego segmentu będą już dominujące dla naszej firmy.

Choć rynek kurierski jest coraz bardziej konkurencyjny, przewagą Poczty Polskiej ma być to, że jest ona obecnie jedyną firmą z polskim kapitałem, która działa na naszym rynku. Wszyscy inni więksi gracze zostali już przejęci przez zagraniczne podmioty. Oprócz tego Grzegorz Kurdziel zwrócił uwagę na inne czynniki:

Niemniej jednak myślę, że Poczta Polska ma wiele przewag, które pozwolą nam odnieść sukces i utrzymać się na tym rynku. Ważną przewagą konkurencyjną Poczty Polskiej jest fakt, że jesteśmy największym polskim pracodawcą i nasi ludzie są naszym największym kapitałem. Mamy również bardzo dobrą znajomość polskiego rynku i bardzo silne relacje z naszymi partnerami biznesowymi. W tej chwili Poczta Polska ma podpisane umowy z ponad 90 tys. firm. Od lat pomagamy im w rozwoju biznesu, jesteśmy bardzo ważnym elementem rozwoju rynku e-commerce i to daje nam do ręki mocne karty i pozwala myśleć o naszej przyszłości na rynku z optymizmem.

Poniżej wywiad z Grzegorzem Kurdzielem:

 

  • 15
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *