Podsumowanie miesiąca w e-commerce: kwiecień 2022

Co działo się w branżach e-commerce i SEO w kwietniu? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce przydatne wskazówki od Google dotyczące zdjęć. W raportach przyjrzymy się m.in. temu, kiedy publikować treści na mediach społecznościowych, aby odnieść jak najlepsze efekty. 

W sekcji poświęconej Ukrainie poznasz ciekawe historie tego, jak osoby z branży SEO radzą sobie w nowych, trudnych okolicznościach. Sama wojna z kolei już wpłynęła na dochody, jakie generuje Google. Na koniec także przydatny e-book na temat optymalizacji z myślą o mobile.

Porady od Google

O czym warto pamiętać w przypadku aktualizowania zdjęć i tworzeniu tekstów alternatywnych:

1. Aktualizowanie dużej ilości zdjęć może być czasami ryzykowne

Na jednym z ostatnich Google Search Central Office Hours poruszono kwestię aktualizowania plików graficznych na stronie. Wiadome jest, że indeksacja zdjęć zachodzi wolniej w porównaniu do treści pisanych, co może powodować problemy w przypadku aktualizacji ich większej liczby.

Podczas dyskusji John Mueller zwrócił uwagę na to, że choć fakt wprowadzenia nowych zdjęć zwykle szybko jest odnotowany w raportach Google Search Console, to jednak proces indeksacji nie przebiega tak szybko. Podobnie dodanie sitemapy zdjęć nie pomoże szczególnie w tym aspekcie.

Co zatem zrobić, jeśli chcesz zaktualizować jednocześnie dużą liczbę plików graficznych? Oto, co poradził John Mueller:

W takim przypadku zalecamy przekierowanie starych adresów URL na nowe, również w przypadku obrazów. Jeśli więc na przykład masz adres URL obrazu, do którego dołączony jest rozmiar pliku, to powinien on zostać przekierowany na nowy.

W takiej sytuacji możemy zachować stary adres URL w naszych systemach i po prostu przekierować go na nowy.

2. Porady od Google w przypadku tekstu alternatywnego

John Mueller rozwiał kilka mitów dotyczących tekstu alternatywnego (alt text) i podzielił się kilkoma poradami w sprawie tego, jak go stosować z myślą o SEO. Oto kilka najważniejszych myśli:

  • Nieprawdą jest, jakoby długość tekstu alternatywnego wynosiła maksymalnie 16 słów. Google nie podaje żadnych wytycznych w tym aspekcie.
  • Google używa tekstu alternatywnego, aby lepiej zrozumieć zdjęcie. Jeśli zatem treść frazy kluczowej pokrywa się z zawartością alt textu danego zdjęcia, istnieje większa szansa, że zostanie ono ukazane w wynikach wyszukiwania.
  • Alt text nie musi dosłownie opisywać tego, co prezentuje zdjęcie – lepiej, aby raczej zapewniał dodatkowy kontekst.

Dowiedz się więcej:

  1. John Mueller na temat indeksacji nowych zdjęć
  2. John Mueller na temat skutecznego stosowania tekstu alternatywnego

Raporty

Dowiedz się, kiedy udostępniać treści na social media i jakie wzrosty oraz spadki miały ostatnio miejsce w e-commerce:

1. Kiedy najlepiej publikować na mediach społecznościowych?

Sprout Social na podstawie analizy dziesiątek tysięcy kont ustaliło, kiedy najlepiej publikować wpisy na mediach społecznościowych. Choć w ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele tego typu badań, to nowe, zaktualizowane dalej są potrzebne, gdyż w porównaniu do ostatniego roku 71% osób korzysta z platform social media częściej.

Zgromadzone informacje dotyczą wielu lokalizacji i branż, wszystkie zostały przygotowane na podstawie czasu centralnego (CST), a punktem odniesienia są interakcje, jakie marka otrzymała w danym przedziale czasowym.

Oto, kiedy najlepiej publikować na poszczególnych mediach społecznościowych:

  • Facebook – od poniedziałku do piątku o 3:00.
  • Instagram – poniedziałek 11:00, wtorek i środa o 10:00-13:00, czwartek i piątek o 10:00 i 11:00.
  • Twitter – poniedziałek, wtorek, środa, piątek i sobota o 9:00.
  • LinkedIn – wtorek od 10:00-12:00.

Ogólnie rzecz biorąc najlepiej publikować w środku tygodnia w godzinach porannych, czyli od poniedziałku do czwartku od 9:00-10:00.

2. Raport na temat sprzedaży internetowej w Europie

Salesforce Q1 Shopping Index dostarcza ciekawych informacji na temat statystyk globalnego e-commerce w tym m.in. wzrostów i spadków. Oto dane najbardziej godne uwagi:

  • W pierwszym kwartale tego roku globalne zyski generowane w e-commerce spadły o 3% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku.
  • Jest to pierwszy taki w spadek w pomiarach, które Salesforce dokonuje już od 9 lat.
  • Wolumen zamówień spadł o 12%.
  • Na popularności zyskują płatności BNPL – buy now, pay later (kup teraz, zapłać później). W ich przypadku zanotowano wzrost o 20% rok do roku i o 9% w porównaniu z czwartym kwartałem ubiegłego roku. Metoda ta jest szczególnie wykorzystywana w Anglii, Niemczech, Belgii i Holandii.

Dowiedz się więcej:

  1. Dni i godziny, w których najlepiej publikować na mediach społecznościowych (The best times to post on social media in 2022 – Sprout Social)
  2. Wzrosty i spadki w e-commerce w I kwartale 2022 (The Shopping Index: Global online shopping statistics and ecommerce growth trends – Salesforce)

Ukraina

SEO-wcy z Ukrainy nie tracą ducha walki, a Google odczuwa efekty kar nałożonych na Rosję:

1. Historie SEO-wców z Ukrainy

Jak radzą sobie nasi branżowi koledzy z kraju dotkniętego wojną? Na Search Engine Journal pojawił się artykuł relacjonujący doświadczenia 8 takich osób. Jak zmieniło się ich życie? Wiele z nich dalej zajmuje się tym, co dotychczas, jednak musieli przyzwyczaić się do regularnych alarmów bombowych i odległych odgłosów walki. Tym, którym udało się uciec i znaleźć schronienie choćby w Polsce, trudno było się jednak przestawić do normalnego trybu pracy.

Niektórzy wykorzystują swoje umiejętności, aby zwalczać dezinformację w sieci i przekazywać Rosjanom prawdę na temat okropieństwa wojny. Niestety, jest to trudne zadanie. Jak relacjonuje Igor Shulezhko, którzy zarządza grupą na Telegramie poświęconej SEO, wielu z jej (obecnie byłych) rosyjskich członków aktywnie wspiera Putina i zaprzecza zbrodniom wojennym dokonywanym przez Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej. 

Inni z kolei aktywnie uczestniczą w niesieniu praktycznej pomocy (np. ewakuacji rannych) czy też wspierają kolegów z branży w znalezieniu pracy. Wielu przekazuje część ze swoich dochodów na rzecz Sił Zbrojnych Ukrainy, a nawet działa w obronie terytorialnej.

2. Jak wojna na Ukrainie wpłynęła na dochody Google?

Alphabet (konglomerat powołany przez Google) podczas konferencji dotyczącej wyników za I kwartał 2022 roku dostarczył informacji na temat tego, jak atak Rosji i wojna na Ukrainie wpływają na obecne i najbliższe przychody.

Najbardziej na generowane dochody wpływ miał fakt, że już 3 marca 2022 roku Google zaprzestało działalności reklamowej w Rosji. Następnie 10 marca w kraju tym zawieszono usługi oparte na płatnościach, w tym subskrypcje.

Poszerzony zakres kar nie pozwalał firmom mającym siedzibę w Rosji reklamować się poza swoim państwem, skutecznie utrudniając takim biznesom prowadzenie działalności u siebie, jak i za granicą.

Czy działania te były dotkliwe dla Google? Jak podał dyrektor finansowy Alphabet, Ruth Porat, w 2021 roku Rosja była odpowiedzialna za 1% dochodów reklamowych. Choć nie jest to może ogromny odsetek, to na pewno można uznać go za odczuwalny.

Dowiedz się więcej:

  1. 8 historii członków społeczności SEO z Ukrainy
  2. Transkrypcja konferencji dotyczącej wyników Alphabet za I kwartał 2022

Inne

Zapoznaj się ze świetnym, darmowym poradnikiem:

1. Darmowy poradnik na temat SEO w mobile

Search Engine Journal we współpracy z Conductor, Rock Content i Podium przygotował poradnik Mobile SEO: A Complete Guide. Poruszono w nim m.in. następujące kwestie:

  • Najlepsze sposoby na wdrożenie strony mobilnej.
  • Wtyczki do WordPressa, które pomogą dostosować stronę do urządzeń mobilnych.
  • Dlaczego pozycje mobilne i desktopowe różnią się od siebie?
  • Indeksowanie mobile-first.
  • Raport użyteczności mobilnej.

Dowiedz się więcej:

  1. Pobierz za darmo Mobile SEO: A Complete Guide
Autor artykułu:Olga Gołaszewska

Content manager w firmie Mayko. Zajmuje się zarządzaniem treściami wszelkiego rodzaju.  Z wykształcenia filolog.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *