Podsumowanie miesiąca w e-commerce: luty 2022
Co działo się w branżach e-commerce i SEO w lutym? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.
W tej prasówce szczegółowe porady od Google w kontekście SEO. Oprócz tego 3 ciekawe raporty na temat polskiego e-commerce, przemian cyfrowych oraz tego, jak do kwestii etycznych podchodzą firmy i konsumenci. W kwestii aktualności na największą uwagę zasługują pierwsze zdecydowane reakcje polskich firm na konflikt na Ukrainie.
Porady od Google
Lokalizacja serwera, komentarze i daty w title tagach – jak wpływają na pozycjonowanie?
1. Czy zmiana lokalizacji serwera może wpłynąć na SEO?
W przypadku e-commerce lokalizacja hostingu może mieć duży wpływ na powodzenie sklepu, dlatego czasami konieczne jest jej zmienienie. Jak taki krok wpłynie na pozycjonowanie?
John Mueller w jednym z odcinków Ask Googlebot poruszył tę kwestię. Oto najważniejsze rzeczy, na które zwrócił uwagę:
- Po zmianie lokalizacji hosta można zauważyć spowolnienie w crawlingu. Będzie ono miało miejsce niezależnie od tego, czy serwer został przeniesiony do innego kraju, czy też pozostał w obrębie tego samego państwa.
- Użytkownicy znajdujący się daleko od fizycznej lokalizacji nowego serwera szybko zauważą mniejsze lub większe spadki w szybkości ładowania. Problem ten można zminimalizować dzięki hostowaniu witryny w licznych lokalizacjach (korzystając np. z CDN).
- Warto pamiętać, że lokalizacja serwera nie jest wykorzystywana w celu geotargetingu.
2. Jaką wartość mają komentarze użytkowników w przypadku SEO?
Choć komentarze nie są bezpośrednio czynnikiem rankingowym (samo ich istnienie na stronie nie gwarantuje nagle lepszych pozycji), to oczywiście nie można ich ignorować w kontekście SEO.
John Mueller w jednym z ostatnich Google Search Central SEO zwrócił uwagę na następujące kwestie:
- Komentarze użytkowników często stanowią niejako streszczenie tego, czego dotyczy dana strona, co pomaga Google lepiej zrozumieć jej zawartość.
- Działa to też w drugą stronę – spamerskie, niepowiązane znaczeniowo komentarze utrudniają Google to zadanie.
- Usunięcie komentarzy może w znaczący sposób wpłynąć na SEO – zarówno w dobry, jak i w zły sposób.
- Z tego też powodu na komentarze na swojej stronie powinieneś pozwalać jedynie wtedy, jeśli jednocześnie jesteś w stanie także je moderować.
3. Czy warto zamieszczać datę w title tagach?
Aktualność treści ma duże znaczenie w kontekście tego, jak podchodzą do nich użytkownicy. Czy warto dlatego w tytułach wpisów zaznaczać wyraźnie, kiedy doszło do publikacji? John Mueller odniósł się do tej kwestii w następujący sposób:
- Umieszczanie dat w title tagach nie ma zauważalnego wpływu na SEO.
- Takie działanie może mieć sens w przypadku newsów, choć Google nawet i bez tego jest w stanie w miarę skutecznie ustalić datę publikacji.
- Datę w tytule warto dodać w ten sposób, jeśli w przypadku już opublikowanego tekstu doszło do większej zmiany, aktualizacji. Przykładowo wiele poradników stanowiących content evergreen, które, choć umieszczone nawet kilka lat temu, zamieszczają dopisek w stylu [lista zaktualizowana na 01.2022].
Dowiedz się więcej:
Raporty
1. Ranking polskich liderów e-commerce 2021
W lutym ukazał się coroczny raport SEO agencji Mayko z rankingiem polskich sklepów internetowych w 9. najważniejszych kategoriach.
W raporcie znalazły się także wypowiedzi specjalistów e-commerce. Eksperci podzielili się swoimi przewidywaniami na rok 2022 w branży. Dodatkowo w raporcie znajdziesz także analizy off-site i on-site zwycięskich sklepów.
Raport pobierzesz wypełniając poniższy formularz:
2. 83% producentów B2B w Europie planuje zwiększyć wydatki na transformację cyfrową
Firmy Intershop i Evident zorganizowały ankietę wykonaną przez Copperberg, w której wzięło udział ponad 50 europejskich producentów B2B z obrotem przekraczającym 250 milionów euro. Oto najciekawsze wnioski z owego badania:
- 41% respondentów odczuwa potrzebę rozwijania się i pozyskiwania nowych źródeł przychodów.
- 24% producentów odczuwa również potrzebę stworzenia nowych modeli biznesowych, co jest związane z globalnym przejściem na rozwiązania cyfrowe.
- 19% chce zwiększyć produktywność i przychody lub obniżyć koszty dzięki wdrożeniu narzędzi cyfrowych.
- Co najmniej 83% producentów zwiększy w tym roku swój budżet w kontekście cyfrowych strategii o maksymalnie 20%. Mniejsza grupa (15%) utrzyma taki sam budżet jak w ubiegłym roku, a 2% producentów zmniejszy swój budżet od 1 do 20%.
- 58% producentów korzysta już z rozwiązań cyfrowych jak e-commerce.
3. Sprzedawcy zaczynają zwracać uwagę na kwestie etyczne w swoich kontaktach biznesowych
W Anglii można dostrzec rosnący trend – sprzedawcy zrywają relacje biznesowe z dostawcami, którzy nie spełniają określonych standardów etycznych. W 2021 roku w omawianym kraju zakończono dlatego kontrakty warte 8,3 miliarda euro.
Skąd bierze się takie zjawisko? Coraz więcej członków młodszego pokolenia zwraca uwagę na kwestie etyczne w przypadku firm, od których nabywa produkty. W rezultacie sami sprzedawcy także bliżej przyglądają się swoim relacjom biznesowym.
Jakie są główne powody zrywania relacji biznesowych? Oto one:
- Korzystanie z materiałów nieekologicznych – 39%.
- Nieuczciwe godziny pracy – 37%.
- Brak członkostwa w organizacji lub instytucji handlowej, która monitoruje standardy etyczne – 32%.
Jak ujęła to Karen Johnson, Dyrektor ds. bankowości detalicznej i hurtowej w Barclays Corporate Banking:
Obserwujemy wyraźne przyspieszenie i zmianę podejścia detalistów w kierunku priorytetowego traktowania zrównoważonych i etycznych standardów w każdej części ich działalności biznesowej. Zaczyna to teraz odbijać się na dostawcach detalicznych, którzy co roku rozwiązują kontrakty warte miliardy funtów.
Dowiedz się więcej:
- Jak producenci w Europie podchodzą do cyfrowej transformacji (Intershop – The Voice of Digital Leaders in Manufacturing 2022: Commerce and Digital Adoption)?
- E-commerce a kwestie etyczne (analiza Ecommerce News)
Wydarzenia, aktualności
Google Ads się rozwija, Allegro również, a wiele polskich firm nie pozostaje obojętnych na agresję Rosji i Białorusi na Ukrainę.
1. Priorytety Google Ads na przyszłość
Wiceprezes i dyrektor generalny Google Ads, Jerry Dischler opisał niedawno najważniejsze cele, jakie Google Ads stawia sobie w najbliższym czasie. Oto one:
- Automatyzacja
Ponad 80% reklamodawców Google korzysta obecnie z automatycznego określania stawek, aby oszczędzać czas i poprawiać wydajność swoich reklam. Z tego powodu Google chce kłaść większy nacisk na kampanie typu Performance Max i Discovery.
- Pomiary
Aktualizacja iOS 14 oraz przyszłe ograniczenia nakładane na pliki cookies utrudnią dokonywanie pomiarów w celach marketingowych. Google będzie dlatego skupiać się na nowych metodach, które pozwolą zbierać potrzebne dane, jak i szanować prywatność użytkowników.
- Prywatność i ochrona danych
Google zaktualizował swój podręcznik dotyczący ochrony prywatności, aby uwzględnić potrzeby związane z prywatnością zarówno z punktu widzenia reklamodawców, jak i użytkowników. Trzy główne punkty tej publikacji obejmują budowanie bezpośrednich relacji z klientami, zapewnianie dokładności pomiarów i możliwość podejmowania działań oraz zachowanie adekwatności reklam.
2. Allegro w 2021 osiągnęło przychód w wysokości 1,14 miliarda €
Allegro nie przestaje dynamicznie się rozwijać. Wspomniana w podtytule kwota stanowi jednocześnie wzrost o 33,9% w stosunku do poprzedniego roku. Oto kilka innych ciekawych statystyk w kontekście 2021 roku:
- Allegro ma 13,5 miliona aktywnych użytkowników – niemal połowa pochodzi z Polski.
- Na platformie można znaleźć ponad 250 milionów ofert.
- Na Allegro działa ok. 133 000 sprzedawców.
- Wolumen sprzedaży brutto (inaczej GMV, czyli łączna wartość wszystkich sprzedanych produktów) wyniosła 9,09 miliarda €.
Allegro inwestuje także w realizację zamówień i logistykę. Klienci mogą obecnie wybierać spośród prawie 50 000 punktów odbioru przesyłek, co sprawia, że jest to najszersza sieć w Polsce. W tym roku firma rozbuduje sieć skrytek pocztowych do 3 000 sztuk i jeszcze bardziej zwiększy możliwości realizacji zamówień.
3. Polskie firmy e-commerce reagują na wojnę wywołaną przez Rosję
Polskie firmy, chcąc wyrazić solidarność z Ukrainą, podejmują zdecydowane działania. Przykładowo Frisco.pl, czyli największy supermarket internetowy, już 25 lutego, czyli dzień po rozpoczęciu inwazji, wycofał z oferty produkty pochodzące z Rosji i Białorusi.
Prezes InPostu podjął decyzję o tym, aby nie korzystać z usług firm rosyjskich i białoruskich, a nawet tych, które mają w swoim akcjonariacie kapitał owych państw.
Z kolei Grupa Eurocash apeluje o solidarność oraz uruchamia specjalną infolinię. Pracownicy z Ukrainy mogą z niej skorzystać, aby we własnym języku przekazać firmie, jakiej pomocy potrzebują.
W międzyczasie Allegro przekazało już ponad milion złotych na pomoc dla Ukrainy. Jednocześnie w kontekście wycofania z oferty produktów rosyjskich i białoruskich firma nie podjęła jeszcze decyzji, tłumacząc, iż chce „uniknąć podejmowania pochopnych kroków”.
Dowiedz się więcej:
- Wiceprezes Google Ads na temat przyszłości usługi Google
- Allegro osiągnęło imponujące liczby w zeszłym roku
- Reakcje polskich firm e-commerce na inwazję na Ukrainę (Allegro, Frisco i Eurocash, InPost, pozostałe)
Komentarze
Jedna wypowiedźDużo się dzieje ostatnio w świecie e-commerce.