Podsumowanie miesiąca w e-commerce: maj 2022

Co działo się w branżach e-commerce i SEO w maju? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce kilka kolejnych przydatnych porad od Google. Przyjrzymy się także wpływom ostatniej majowej aktualizacji algorytmu na wyniki wyszukiwania. Raporty z kolei dotyczą sektora B2B w e-commerce oraz nowego trendu dotyczącego płatności.

Porady od Google

Dowiedz się, jak traktować wahania w GSC oraz jak optymalizować zdjęcia:

1. Google zaleca, aby nie przejmować się wahaniami w Google Search Console

W jednym z ostatnich filmów z serii „Ask Googlebot” John Mueller wytłumaczył, czemu całkowicie normalne jest to, że w Google Search Console pozycje strony rosną i spadają niezależnie od tego, czy wprowadzono na niej jakieś zmiany.

Mueller zwrócił uwagę na następujące kwestie:

  • Jeśli dziś Google indeksuje Twoją witrynę z innego centrum danych niż dzień wcześniej, może to mieć zauważalny wpływ na dane w Search Console, nawet jeśli sam nie wprowadzałeś żadnych zmian.
  • Strona może nagle zacząć otrzymywać ruch ze źródeł innych niż Google, co w zauważalny sposób wpłynie na dane w Google Search Console.
  • Ogólnie rzecz biorąc, cały proces zdobywania ruchu przez stronę ma wiele ruchomych części, dlatego nawet małe zmiany mogą wpłynąć w zauważalny sposób na pomiary.

John Mueller doradził dlatego, aby zwracać uwagę na stałe trendy, gdyż to one wskazują na poważniejsze zmiany. Sporadyczne spadki i wzrosty są z kolei zupełnie naturalne.

2. Porady od Google na temat optymalizacji zdjęć w sklepach internetowych

W nowym filmie od Google, Alan Kent – Developer Advocate z Google – podaje 6 porad, jak optymalizować zdjęcia w przypadku e-commerce. Oto one:

  1. Wyeliminuj CLS – Cumulative Layout Shift może sprawiać, że zawartość strony przesunie się z jednego miejsca na drugie w czasie, gdy witryna dalej się ładuje, co jest bardzo niepożądane z punktu widzenia user experience.
  2. Dobierz właściwe rozmiary zdjęć – raport w PageSpeed Insights pozwala szybko znaleźć zdjęcia, które są niepotrzebnie zbyt duże.
  3. Korzystaj z właściwych formatów – PageSpeed Insights pomaga także znaleźć zdjęcia, w przypadku których można zastosować lepszy format.
  4. Stosuj odpowiednią kompresję – Google poleca stronę squosh.app, aby porównywać zdjęcia z i bez kompresji.
  5. Stosuj buforowanie zdjęć w przeglądarce – również w tym przypadku raport PageSpeed Insights służy pomocą, gdyż pozwala sprawdzić, czy nagłówki buforowania odpowiedzi HTTP zostały prawidłowo ustawione w witrynie.
  6. Ustaw odpowiednią sekwencję ładowania obrazów – Google zaleca, aby na początku ładował się tzw. hero image, następnie zdjęcia znajdujące się above the fold, a na końcu te below the fold.

Dowiedz się więcej:

  1. Dlaczego wykresy w Google Search Console się zmieniają?
  2. 6 porad od Google na temat optymalizacji zdjęć

Aktualizacje

Oto, co powinieneś wiedzieć o ostatniej aktualizacji algorytmu oraz nowościach w Google PageSpeed Insights:

1. Majowy broad core algorithm update – jak duże ma znaczenie?

25 maja Google ogłosiło May 2022 core update. Licząc od wspomnianej daty, całkowite wprowadzenie aktualizacji zajmie 1-2 tygodnie.

Jak wskazuje Google:

Aktualizacje typu core to zmiany, które wprowadzamy w celu ogólnej poprawy działania wyszukiwarki i dotrzymania kroku zmieniającej się naturze sieci. Choć w przypadku takiego update’u nic nie jest planowane specjalnie z myślą o konkretnych typach witryn, to jednak wiele stron może w szczególny sposób odczuć zmiany w działaniu.

Dzięki Semrush możemy dowiedzieć się, czy omawiana aktualizacja w znaczący sposób wstrząsnęła wynikami wyszukiwania:

Jak więc widać, w porównaniu do ostatniej aktualizacji typu core, która miała miejsce w listopadzie 2021, majowy update jest nieco mniej dotkliwy.

Najwyższe pozycje też nie zostały szczególnie wstrząśnięte, gdyż jedynie 17,06% nowych adresów URL pojawiło się w TOP20:

Ogólnie rzecz biorąc, majowa aktualizacja jest mniej dotkliwa niż jej odpowiednik z listopada. Oprócz tego jej czas został lepiej dobrany w porównaniu do poprzedniej, która to miała miejsce w okresie przedświątecznego/świątecznego szału zakupowego.

2. Nowe metryki w Google PageSpeed Insights

W Google Lighthouse wprowadzono 2 nowe metryki:

Interaction to Next Paint (INP)

Interaction to Next Paint (co można przetłumaczyć jako Interakcja do Następnego Obrazu) to metryka, która określa, jak długo trwa interakcja z całą stroną. Google nazywa tę wartość „ogólnym opóźnieniem interakcji” (overall interaction latency).

Podczas gdy First Input Delay mierzy tylko czas reakcji strony na pierwszą interakcję osoby odwiedzającej witrynę, tak INP określa, jak długo trwa interakcja z całą stroną.

Time to First Byte (TTFB)

Time to First Byte (co można przetłumaczyć jako Czas do Pierwszego Bajtu) to metryka, która określa, jak szybko serwer odpowiada na żądanie zasobu. Pomaga ona wyodrębnić kluczowy czynnik, który może mieć wyjątkowo negatywny wpływ na wszystkie inne wartości związane z ładowaniem się strony.

Time to First Byte to przydatna metryka znana w środowisku webmasterów – jej obecność w PageSpeed Insights jest na pewno mile widziana.

Dowiedz się więcej:

  1. Majowa aktualizacja Google (oficjalne ogłoszenie, analiza pozycji)
  2. Co warto wiedzieć o nowych metrykach w Google PageSpeed Insights (INP, TTFB)?

Raporty

Dowiedz się, jak polskie firmy B2B wykorzystują e-commerce do zwiększenia sprzedaży oraz co jest najnowszym trendem dotyczącym płatności online:

1. 40% polskich firm B2B sprzedaje online

E-Izba udostępniła nowy raport dotyczący kondycji polskich firm B2B. Oto najciekawsze informacje, jakie można w nim znaleźć:

  • 40% firm już sprzedaje online i w przypadku 25% członków tej grupy e-commerce jest odpowiedzialne za 80% przychodów.
  • Połowa z firm, które sprzedają online, robi to już dłużej niż 5 lat, dzięki czemu były gotowe na zmiany związane z pandemią.
  • Sprzedaż internetowa wiąże się także z pewnymi wyzwaniami jak zwiększone koszty w segmencie marketingu i IT.

2. Płatności odroczone zyskują popularność

Kolejna edycja raportu Koszyk Roku wskazuje, że już niemal 75% największych sklepów internetowych w Polsce korzysta z płatności odroczonych (określanych też jako BNPL – Buy Now, Pay Later).

Oto kilka najważniejszych informacji na ten temat z omawianego raportu:

  • Najpopularniejsze płatności odroczone to PayPo (88%), Twisto (56%), Przelewy24Now (11%).
  • 32% sklepów zapewnia przynajmniej 2 różnych dostawców płatności odroczonych.
  • Najczęstsze powody wdrożenia odroczonych płatności to chęć przyciągnięcia nowych klientów, zapewnienie lepszego doświadczenia użytkownikom oraz zwiększenie sprzedaży.
  • Sklepy po wprowadzeniu BNPL odnotowały większą średnią wartość koszyka, lepsze dochody oraz pozyskały nowych klientów.

Dowiedz się więcej:

  1. Polskie firmy B2B a e-commerce (B2B e-commerce now – E-Izba)
  2. Płatności odroczone w polskich sklepach internetowych i więcej (Raport Koszyk Roku 2022 – Twisto)
Autor artykułu:Olga Gołaszewska

Content manager w firmie Mayko. Zajmuje się zarządzaniem treściami wszelkiego rodzaju.  Z wykształcenia filolog.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *