Podsumowanie miesiąca w e-commerce: marzec 2022

Co działo się w branżach e-commerce i SEO w marcu? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce jak zawsze wskazówki od Google w kontekście optymalizacji SEO. W raportach za to m.in. o trendach marketingowych. W wydarzeniach ze świata przyjrzymy się z kolei temu, jak wojna na Ukrainie wpłynęła na handel w Polsce. Na koniec za to przydatny, darmowy e-book.

Porady od Google i aktualizacje

Dowiedz się, jak pozycjonować sezonowe produkty i jak Google od nowej aktualizacji będzie oceniać recenzje użytkowników.

1. Jak pozycjonować sezonowe produkty?

Produkty sezonowe potrafią sprawiać problemy w pozycjonowaniu. John Mueller poruszył ostatnio ten temat w odpowiedzi na jedno z pytań uczestników Google Search Central.

Przedstawiciel Google zaznaczył w pierwszej kolejności, że niekompletne dane strukturalne nie powinny przeszkodzić procesowi rankingowania treści sezonowych. Następnie dodał, że kluczowe jest wysyłanie Google jasnych sygnałów dotyczących tego, jak ważna jest dana podstrona. Sprowadza się to głównie do umiejętnego linkowania wewnętrznego.

Takie odnośniki najlepiej jest kierować ze strony głównej – dzięki temu algorytmom można skutecznie zakomunikować, że choć dane treści są stosunkowo nowe (bo sezonowe), należy im poświęcić szczególną uwagę.

2. Google uruchamia kolejną aktualizację algorytmu dotyczącego recenzji produktów

23 marca Google wprowadziło kolejny update, dodając nowe kryteria do algorytmu oceniającego recenzje produktów. Wraz z wprowadzeniem owej aktualizacji, opublikowano nowe wskazówki dotyczące ich tworzenia:

  • Recenzje powinny zawierać przydatne szczegóły, takie jak zalety lub wady danego produktu, informacje dotyczące jego działania oraz to, czym różni się od poprzednich wersji.
  • Recenzje muszą pochodzić od osób, które rzeczywiście korzystały z produktu i pokazują, jak on faktycznie wygląda lub jak się go używa.
  • Recenzje powinny zawierać unikatowe informacje wykraczające poza to, co zapewnia producent – np. materiały multimedialne lub linki do innych treści opisujących doświadczenia recenzenta.
  • Dobrze jest, jeśli recenzja odnosi się do porównywalnych produktów lub wyjaśnia, co wyróżnia daną ofertę na tle konkurencji.

Dowiedz się więcej:

Raporty

Dowiedz się, z czym zmagają się marketingowcy na całym świecie oraz jak Google stara się „czyścić” Google Maps.

1. Trendy marketingowe na świecie

Firmy Oracle i Ascend2 przeprowadziły raport wśród ponad 853 marketerów działających w różnych branżach w USA, Kanadzie, Indiach i Wielkiej Brytanii. Przyjrzyjmy się najciekawszym informacjom z tej analizy.

Główne wyzwania marketingowe to:

  • Maksymalizacja wydajności we wszystkich kanałach – 38%.
  • Zdolność do zmiany/adaptacji do pojawiających się okoliczności – 36%.
  • Dostarczanie wyjątkowych doświadczeń klientom – 35%.
  • Dostosowanie działań marketingowych i sprzedażowych – 32%.
  • Segmentacja i ukierunkowanie odbiorców – 32%.
  • Zdolność do skalowania programów, treści i personalizacji – 31%.
  • Sprawdzanie atrybucji działań marketingowych i ROI – 31%.

Inne ciekawe wnioski z badania:

  • 37% marketerów jest pewnych siebie, 31% ma nadzieję, a 24% jest podekscytowanych, jeśli chodzi o szanse na sukces marketingowy w tym roku.
  • 24% marketerów twierdzi, że absolutnie nie może żyć bez swoich rozwiązań w zakresie marketingu lojalnościowego.
  • 40% marketerów chce wzbogacić swój program marketingowy o wiedzę na temat obsługi klienta, a 36% o wiedzę na temat programów lojalnościowych.
  • 88% marketerów jest przekonanych, że w tym roku będą mieli dostęp do odpowiednich danych, które pozwolą im podejmować skuteczne decyzje.

2. Google usunęło ponad 7 milionów fałszywych profili Google Moja Firma w Mapach Google

Google podzieliło się danymi przedstawiającymi wysiłki, jakie wyszukiwarka podejmuje w celu dbania o niezawodność i przydatność informacji przedstawianych w Mapach Google. Oto kilka ciekawych statystyk:

  • Usunięto ponad 7 milionów fałszywych profili biznesowych. Google twierdzi, że ponad 630 000 takich profili zostało skasowanych dzięki zgłoszeniom użytkowników.
  • Udało się zapobiec 12 milionom prób stworzenia fałszywych profili firmowych.
  • Udało się powstrzymać 8 milionów nieuczciwych prób zastrzeżenia profilu firmowego.
  • Wyłączono ponad 1 milion kont z powodu działań naruszających zasady, takich jak wandalizm internetowy lub oszustwa.
  • Usunięto lub zablokowano 95 milionów recenzji naruszających zasady, z czego ponad 60 000 zostało skasowanych z powodu przypadków związanych z COVID.
  • 1 milion recenzji zostało usuniętych dzięki zgłoszeniom użytkowników.
  • Zablokowano lub usunięto 190 milionów zdjęć i 5 milionów filmów wideo, które były nieostre, niskiej jakości lub naruszały zasady Google dotyczące treści.

Dowiedz się więcej:

Wydarzenia, aktualności

Yandex może mieć poważne problemy. Handel w Polsce nieco się zachwiał, jednak sytuacja się stabilizuje.

1. Rosyjski odpowiednik Google, Yandex, za jakiś czas może mieć problemy z funkcjonowaniem

Z Yandex w Rosji korzysta ponad 60% osób. Choć firma zarejestrowana jest w Holandii, to już na początku marca jej przedstawiciele wydali oświadczenie, w którym potwierdzili, że wprowadzane sankcje wpłyną na dalsze możliwości operacyjne wyszukiwarki.

Yandex zaznaczył, że obecna pojemność centrów danych i technologii pozwoli mu kontynuować działalność przez co najmniej rok, a nawet półtora roku. Warunkiem jest jednak brak zakłóceń w dostawach. Jak opisano to w oświadczeniu:

W przypadku przedłużającego się zawieszenia dostaw sprzętu, oprogramowania lub innych technologii wykorzystywanych w naszej działalności lub ofercie, jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić sobie alternatywnych źródeł zaopatrzenia, z czasem może to mieć istotny negatywny wpływ na naszą działalność.

Ten niekorzystny dla Yandex scenariusz jak najbardziej może mieć miejsce, gdyż w ciągu kolejnych tygodni w marcu z Rosji wycofały się kluczowe przedsiębiorstwa związane z technologią i transportem w tym m.in. duński konglomerat Maersk – największy operator kontenerowy na świecie.

Właściciele Yandex są także świadomi pogłosek o tym, że prywatne przedsiębiorstwa w Rosji mogą być przejmowane przez rząd. Jako że większość zasobów omawianej firmy jest zlokalizowanych w tym kraju, taki ruch bardzo negatywnie wpłynąłby na wartość biznesu.

2. W wyniku wojny na Ukrainie handel w Polsce się zachwiał, ale wraca do normy

Wojna na Ukrainie wpływa na wszystkie firmy, nawet te, które nie są powiązane z rynkami rosyjskimi. Sankcje nakładane na kraj agresora odbijają się na funkcjonowaniu licznych biznesów.

Jak podaje Bartosz Ferenc, właściciel Sembot i Agencja.com, w pierwszym tygodniu inwazji polskie sklepy internetowe straciły nawet 30%-40% ruchu i obrotu.

Od następnego tygodnia spadki stały się mniej dotkliwe i wynosiły już ok. 9%. W kolejnych dniach sytuacja zaczęła się poprawiać, jednak wiele biznesów dalej odczuwa spadki ruchu o 5%-10%. Z drugiej strony obroty wracają do normy.

Choć z racji ostatnich wydarzeń wiele osób zaczęło przejawiać umiar w zakupach, tak inni, chcąc przekazać pomoc uciekającym Ukraińcom, zaczęli wykupować żywność trwałą i środki higieniczne. W rezultacie handel w skali kraju nie ucierpiał w odczuwalny sposób.

Dowiedz się więcej:

Inne

Darmowy e-book na temat contentu nigdy nie zaszkodzi.

1. Darmowy e-book na temat optymalizacji contentu od Search Engine Journal

Search Engine Journal w partnerstwie z CallRail, Wix i RockContent przygotowali darmowy e-book Perfectly Optimized Content From Start to Finish. Omówiono w nim m.in. takie kwestie jak:

  • Targetowanie słów kluczowych.
  • Dostosowywanie adresów URL tak, aby były przyjazne SEO.
  • Optymalizacja tagów H2.
  • Używanie obrazów i materiałów video.

Dowiedz się więcej:

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *