Podsumowanie SEO i e-commerce w 2020 roku

Podsumowanie SEO i e-commerce w 2020 roku

Rok 2020 za nami i już na dobre jesteśmy w 2021 roku. Czas zatem nieco podsumować to, co się działo przez ten czas. W tym artykule przedstawiam najciekawsze newsy zebrane w naszej serii wiadomości i prasówek (znajdziesz je tutaj) wraz z podsumowaniem i wnioskami.

Oczywiście punktem wspólnym wielu tematów będzie COVID-19, który w znaczący sposób wpłynął na cały świat. Znajdziesz tutaj jednak także najważniejsze wydarzenia z naszego lokalnego rynku, informacje dotyczące Google oraz zestawienie interesujących raportów i badań.

E-commerce w Polsce

Podsumowanie SEO i e-commerce 2020

Jeśli chodzi o nasz rynek, rok 2020 na pewno należał do InPostu oraz Allegro. W końcu jak mogło być inaczej, skoro w wyniku licznych obostrzeń dla wielu osób zamawianie produktów przez Internet stało się jedyną rozsądną opcją.

Obie firmy zanotowały wzrosty zysków oraz zaczęły inwestować w nowe rozwiązania i funkcje (np. program Multiskrytki oraz paczkomaty InDoor od InPost). Allegro w końcu pojawiło się na giełdzie, choć wcześniej towarzyszyła mu mała afera związana z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto także wspomnieć o sklepie Frisco.pl, który bardzo wysuwa się na przód na naszym rynku, jeśli chodzi o internetowe zakupy spożywcze.

Oto lista najciekawszych newsów dotyczących e-commerce w Polsce w 2020 roku:

Google

Z punktu widzenia kluczowych aktualizacji poprzedni rok nie był szczególnie intensywny dla Google. Można wymienić zaledwie 3 szczególne update’y – po jednym w środku i pod koniec stycznia oraz jeden na początku maja.

Ciekawe rzeczy działy się za to w związku z innymi zagadnieniami. Dowiedzieliśmy się, że już 70% stron znajduje się w Mobile First Index. Ujawniono także DeepRank, czyli bardziej zaawansowane wcielenie BERT-a, a Cumulative Layout Shift (CLS) stało się nowym sygnałem rankingowym.

Podsumowanie SEO i e-commerce 2020

Warto przyjrzeć się także przydatnym materiałom od Google jak studia przypadków prezentujące wartość SEO oraz poradniki dotyczące Page Vitals i Page Experience.

Nie obyło się też bez afer – władze USA kilkukrotnie oskarżyły Google o celowe kreowanie monopolu na rynku. Zarzuty padły także w temacie ochrony prywatności oraz tego, do jakiego stopnia znana wyszukiwarka powinna ujawniać to, jak funkcjonuje.

Google w 2020 roku miało przed sobą odpowiedzialne zadanie – w dobie pandemii przekaz prawdziwych i przydatnych informacji oraz odsiewanie ich od tych nieprawdziwych i szkodliwych jest bardzo ważne. Trzeba jednak jeszcze trochę poczekać, zanim będziemy w stanie dokładnie ocenić firmę pod tym względem.

Oto lista najciekawszych newsów dotyczących Google w 2020 roku:

Wpływ COVID-19 na branżę e-commerce

Podsumowanie SEO i e-commerce 2020 (3)

Z powodu epidemii dla wielu przedsiębiorstw nastały trudne czasy. Jak było w przypadku e-commerce? W wielu przypadkach dokładnie odwrotnie – mnóstwo osób zaczęło robić zakupy przez Internet jeszcze częściej, a liderzy branży (np. Amazon) notowali kolejne rekordy zysków i liczby obsługiwanych zamówień. Sprzedawcy produktów, które były szczególnie przydatne podczas lockdownu (np. akcesoria biurowe, komputery i laptopy, środki czystości) mieli się szczególnie dobrze.

Taki stan rzeczy odbił się także na innych powiązanych zagadnieniach – wzrost popularności transakcji bezgotówkowych kosztem tych za pobraniem, większe wydatki na reklamę internetową, czy nawet spadek liczby zwracanych towarów w sklepach internetowych.

Pozostaje też pytanie, jak trwałe okażą się owe zmiany w trendach. Wyraźnie było widać, że w pewnych momentach (np. po zniesieniu obostrzeń nałożonych z początkiem wiosny) część z opisanych wcześniej zjawisk złagodziło się. Wielu ekspertów przyznaje jednak, że epidemia COVID-19 z bardzo długoterminowej perspektywy zmieni to, jak podchodzimy do robienia zakupów w sieci.

Oto lista najciekawszych newsów dotyczących tego, jak COVID-19 wpłynął na branżę e-commerce w 2020 roku:

Przydatne raporty, badania i źródła

Podsumowanie SEO i e-commerce 2020

Oczywiście nie wszystkie raporty i badania z 2020 roku kręciły się wokół COVID-19. Poniżej znajdziesz listę przydatnych analiz, narzędzi oraz poradników, do których na pewno warto będzie co jakiś czas wracać. Dotyczą one szeroko pojętego e-commerce oraz marketingu.

Warto zwrócić uwagę na raporty dotyczące Europy. Dowiesz się z nich, jak duży jest udział handlu zagranicznego w ogólnej sprzedaży czy jak Brexit wpłynął na e-commerce na Starym Kontynencie i świecie.

Polecam także zestawienie narzędzi od Google do mierzenia Core Web Vitals oraz raport przedstawiający niewykorzystany przez wiele marek potencjał marketingowy drzemiący w wiadomościach tekstowych typu SMS.

Jeśli prowadzisz sklep, na pewno zainteresuje Cię raport dotyczący tego, co przyczynia się do porzucania koszyków. Oprócz tego warto mieć na uwadze kolejnego chińskiego giganta e-commerce, który rośnie w siłę.

Oto lista najciekawszych raportów, badań i źródeł dotyczących e-commerce oraz marketingu, które pojawiły się w 2020 roku:

SEO i e-commerce w 2020 roku – podsumowanie podsumowania 😊

SEO i e-commerce zmierzyły się z dużym wyzwaniem w ostatnim roku, z którym to, można przyznać, poradziły sobie całkiem dobrze. Na pewno przyczyniło się do tego to, że omawiane branże już od dawna były przyzwyczajone do tego, że muszą szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków oraz polegać na nowoczesnych technologiach.

Oczywiście zagrożenie związane z COVID-19 jeszcze nie minęło i trudno powiedzieć, jak sytuacja dalej się rozwinie. SEO oraz e-commerce są jednak na pewno lepiej przygotowane na to, co może przynieść przyszłość.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

11 wypowiedzi:
  1. To naprawdę popularne narzędzie marketingowe! Przede wszystkim dlatego, że trzeba trwale uskuteczniać optymalizację strony, bo tylko to sprawi, że będziemy stale plasować się na szczycie wyników wyszukiwania.

  2. W 2020 zachowania konsumentów zmieniły się bardzo szybko. Marki, które polegały na wynikach z poprzednich miesięcy lub lat, nie miały poczucia kierunku dalszego rozwoju. Sytuacja zmieniła sposób, w jaki ludzie szukają, robią zakupy, komunikują się i pracują. To, jak długo potrwają te zmiany lub jak będą ewoluować zachowania konsumentów w przyszłym roku, jest wielkim znakiem zapytania dla planów biznesowych i marketingowych na całym świecie.

  3. Ze względu na pandemię wiele firm miało trudniej, ale rynek e-commerce znacznie zwiększył swoje rozmiary – nabywcy zmieniają swoje nawyki i coraz chętniej dokunują zakupów w internecie. Uważam, że taki trend zostanie z nami na dłużej.

  4. Seo tak jak każda inna branża dostała po uszach w 2020 roku, tak ważnym jest aby się odpowiednio przygotować na każdą taka możliwość. Zachowania konsumentów się zmieniły bo zmieniły się warunki dokonywania zakupów, sytuacja na świecie oraz sytuacje finansowe konsumentów.

  5. W 2020 zachowania konsumentów zmieniły się ze względu na pandemie. Nawet popyt na SEO w tym czasie zmalał, całe szczęście jednak wszystko powoli wraca do normy.

  6. Jeśli wspominam rok 2020, to faktycznie gdzieś najbliżej kojarzy mi się z problemami Google, jednak chyba nie było roku, w którym Google dokonałoby „czegoś nowatorskiego”. Wspomniano również o Allegro – pewnie nie tylko mi to przechodzi przez myśl, ale czy wy też uważacie, że tak nagle, ni stąd, ni zowąd stało się ono gigantem? Jakby wszyscy znamy ten serwis, pewnie niejedną rzecz nabyliśmy przebywając na nim, ale nigdy nie pomyślałbym, że osiągnie tak wiele, aż strach pomyśleć co będzie następne, skoro już trafiło ono na giełdę. Kompendium z 2020 roku po prostu cud, miód i malina, dziękuje autorowi za ten post!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *