Czy warto optymalizować strony kategorii w sklepie internetowym?
W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych zwykle dużą uwagę poświęca się stronom produktów. To w końcu one stanowią główną ofertę, do której sprzedawcy chcą przyciągnąć klientów.
Sam asortyment jest jednak skategoryzowany według stron kategorii. Co z nimi? Czy warto skupić się na nich podczas pozycjonowania? Co warto mieć wtedy na uwadze? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Strony kategorii – dlaczego warto o nie dbać?
Strona kategorii to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego. Ich celem jest odpowiednie pogrupowanie oferty, dzięki czemu łatwiej jest ją przeszukiwać, a klienci mogą znaleźć to, czego potrzebują.
Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym powodom, dla których należy dbać o ten element każdego sklepu internetowego:
-
Duża siła SEO
Znajdując się blisko szczytu hierarchii, strony kategorii korzystają również z większej siły linkowania wewnętrznego niż podstrony położone głębiej lub odizolowane.
Nie zapominajmy również o wpływie odnośników zewnętrznych – w większości przypadków omawiany rodzaj stron otrzymuje ich najwięcej. Linki takie mają bardzo duże znaczenie z punktu widzenia SEO.
-
Generowanie ruchu i pozycjonowanie się na słowa kluczowe
Jak podaje analiza przeprowadzona przez JumpFly oraz seoClarity, strony kategorii znacznie górują nad tymi przeznaczonymi dla pojedynczych produktów. Raport wskazuje, że pozycjonują się one na 19% więcej słów kluczowych, a do tego generują około 413% więcej ruchu.
W kontekście tego artykułu jeszcze ważniejszy jest fakt, że dzięki odpowiedniej optymalizacji stron kategorii generowany z nich ruch można średnio zwiększyć nawet o 32%!
-
Ważny etap w procesie konwersji
W przypadku sprzedaży możemy wyróżnić wiele rodzajów klientów. Niektórzy dokładnie wiedzą, czego chcą, więc podczas szukania interesującej ich oferty potrafią zawęzić zapytanie w Google do bardzo konkretnych terminów (sporo pod tym względem zależy od branży, o czym więcej w dalszej części artykułu).
Duża część Twoich potencjalnych klientów nie wie jednak dokładnie, czego potrzebuje. Z tego powodu wprowadzają w wyszukiwarkę bardziej ogólne terminy jak „buty męskie” „okulary do pływania”, czy „mata do ćwiczeń”.
Gdzie mogą trafić, jeśli ich zapytania tak wyglądają? Właśnie na stronę kategorii! Z tego powodu warto dbać o to, aby ich zawartość stała na wysokim poziomie z punktu widzenia nawigacji i copywritingu.
Optymalizacja stron kategorii w e-commerce – o czym warto pamiętać?
Jak wynika z omówionych wcześniej podpunktów, strony kategorii niewątpliwie mają duże znaczenie w e-commerce. Jednak zanim zabierzesz się do ich aktywnego optymalizowania, warto na początek ustalić, jakie zapytania w Google wprowadzają klienci, gdy trafiają do Twojego sklepu. Dzięki temu będziesz w stanie ustalić, czy faktycznie warto skupić się na tej sekcji sklepu.
Otóż jeśli większość odwiedzin, które prowadzą do sprzedaży, jest związanych z bardzo konkretnymi słowami kluczowymi, wtedy lepiej dalej skupiać się na stronach produktowych. Choć może nie pozyskujesz z tych fraz tak dużego ruchu, to jednak są to osoby, w przypadku których istnieje duża szansa na konwersję.
We wspomnianym na początku tego artykułu raportu zauważono, że dysproporcja w ruchu i pozycjonowaniu się na większą ilość słów kluczowych była zdecydowanie mniejsza w przypadku sklepów internetowych oferujących elektronikę.
Jednym z powodów może być to, że przeciętne słowa kluczowe z branży elektronicznej zawierają zwykle więcej konkretnych atrybutów produktu w porównaniu do innych sektorów e-commerce. Przykładowo zapytanie dotyczące telewizora zapewne będzie już określać w sobie choćby technologię wyświetlania, częstotliwość odświeżania obrazu, rozdzielczość, czy markę.
Same nazwy produktów elektronicznych również zawierają niektóre z tych atrybutów. Przykładowo monitory Dell są opisane za pomocą ciągu znaków, które dokładnie określają takie dane techniczne jak rozmiar ekranu, generacja produktu, rozdzielczość czy specjalna funkcja:
Tego typu produkty siłą rzeczy często generują zapytania na tzw. długi ogon. Nie generują one tak dużo ruchu, jednak są zwykle mniej konkurencyjne od ogólnych, krótkich fraz kluczowych. Pozycjonowanie się na nie to często dobry wybór, jeżeli dopiero zaczynasz promocję swojego sklepu i chcesz wybić się na trudnym rynku.
Co zatem ze stronami kategorii? Optymalizowanie sklepu z myślą o nich będzie wymagało skupienia się na ogólnych słowach kluczowych, które są bardziej konkurencyjne. Gdy rywalizujesz z innymi dużymi graczami, proces ten jest znacznie trudniejszy. Jeśli jednak działasz w niszowej branży, szybciej uda Ci się osiągnąć cel.
W pozycjonowaniu się na ogólne słowa kluczowe, które są wymagane do optymalizacji stron kategorii, duże znaczenie ma także historia i staż domeny. Warto dlatego jak najszybciej uwzględniać takie frazy w działaniach SEO.
Optymalizacja stron kategorii – podsumowanie
Czy warto optymalizować strony kategorii? Jeśli uda Ci się osiągnąć taki cel, odniesiesz naprawdę wiele korzyści. Z drugiej strony pamiętaj, że nie zawsze będzie to łatwe. Wiele pod tym względem zależy od branży, dlatego przeanalizuj swoją sytuację i podejmij zdecydowane działania.
Komentarze