Podsumowanie miesiąca w e-commerce: czerwiec 2021

Co działo się w świecie e-commerce w czerwcu? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W podsumowaniu czerwca przyjrzymy się odpowiedziom Google na pytania dotyczące używania słów kluczowych oraz różnic w pozycjonowaniu na desktop i mobile. Oprócz tego ciekawe wieści dotyczące nowych funkcji e-commerce od Facebooka oraz ambicji Shopify związanych z płatnościami internetowymi. W raportach z kolei o stanie finansowym sklepów w Polsce. Na koniec o dobrym i darmowym e-booku na temat pozycjonowania.

Porady od Google dotyczące SEO

John Mueller podczas kilku spotkań Google SEO office-hours odpowiedział na ważne pytania dotyczące słów kluczowych oraz pozycjonowania na desktop i mobile. Oto kilka z nich:

  • Czy keyword ratio ma znaczenie podczas pisania treści?

Od najwcześniejszych lat funkcjonowania Google panuje przekonanie, że dążenie do określonego stosunku powtórzeń danej frazy kluczowej w odniesieniu do ogólnej liczby słów na stronie jest korzystne z punktu widzenia pozycjonowania.

W opinii Muellera trzymanie się takiego podejścia nie ma za wiele sensu. Doradził, aby po prostu pisać normalnie z myślą o użytkowniku, a odpowiednia ilość fraz kluczowych w tekście znajdzie się w nim w sposób naturalny.

  • Czy zamieszczanie jak największej ilości odmian słowa kluczowego jest pomocne?

Dodawanie na stronie różnych wersji danej frazy (w liczbie mnogiej, pojedynczej, razem ze spójnikami itp.) może być przydatne, jednak Mueller radzi, aby nie zaprzątać sobie tak bardzo tym głowy.

  • Dlaczego pozycjonowanie na desktop i mobile jest inne, skoro już dawno przenieśliśmy się na mobile first indexing?

Indeksowanie i rankingowanie stron to osobne kwestie. To, że Internet funkcjonuje w środowisku mobile-first, nie oznacza, że wersje mobilne i desktopowe będą tak samo pozycjonowane, gdyż zostały zaindeksowane jako mobilne.

  • Co najbardziej może przyczyniać się do różnic w pozycjach danej strony na desktop i mobile?

John Mueller wiele uwagi poświęcił temu, że proces personalizacji treści może bardzo różnić się w przypadku desktop i mobile. Czynnik ten z kolei przekłada się w znaczący sposób na pozycjonowanie.

Dowiedz się więcej:

Nowe funkcje e-commerce od Facebooka

Na Facebooku, Instagramie i WhatsAppie (wszystkie te platformy należą do Facebooka) pojawią się nowe funkcje, które pomogą sprzedawcom promować swoje produkty. Prezentują się one następująco:

  • Facebook Shops w większej ilości miejsc

Gdy już założysz Facebook Shop, zawarte w nim produkty będą wyświetlać się także w innych zakładkach zakupowych na Facebooku i Instagramie. Dodatkowo w niektórych państwach firmy otrzymają możliwość prezentowania swojego asortymentu na WhatsAppie.

  • Recenzje klientów

W najbliższych miesiącach oceny i recenzje klientów zaczną być widoczne także w sekcji Sklep na Instagramie. Oprócz tekstowych opinii wyświetlać się tam będą także zdjęcia oraz filmy załączone przez użytkowników.

  • Spersonalizowane reklamy

Reklamy powiązane ze Sklepami na Facebooku będą brać pod uwagę wcześniejsze zachowanie kupujących i na tej podstawie odsyłać ich do produktów, w przypadku których istnieje największa szansa na dokonanie sprzedaży.

  • Większy dostęp do funkcji Try-On w Poszerzonej Rzeczywistości

Facebook pracuje nad nowymi API, które pomogą sprzedawcom integrować rozwiązania AR w swoich katalogach. Priorytetowo funkcje takie będą projektowane z myślą o firmach z branży beauty.

Dowiedz się więcej:

Google będzie upominać sprzedawców, którzy podają nieprawidłowe informacje dotyczące dostępności produktów

Od 1 sierpnia 2021 roku Google wprowadzi nową politykę, która dotyczy (jak to oficjalnie ujęto) nieprawidłowej dostępności z powodu niezgodności między dostępnością na stronie docelowej a dostępnością na stronach płatności w Twojej witrynie.

W skrócie chodzi o to, że w niektórych przypadkach, gdy klient doda produkt do koszyka, jego stan zmienia się z „w magazynie” na „niedostępny”. W efekcie kupujący są mniej skłonni do sfinalizowania transakcji. Jeśli Google wykryje taki stan rzeczy, do sprzedawcy zostanie wysłana odpowiednia wiadomość z prośbą o zaktualizowanie dostępności do określonego dnia.

Omawiany problem może pojawić się z następujących powodów:

  • Geolokalizacja i wykrywanie adresu IP użytkownika
  • Błędne funkcjonowanie przycisku „Kup”
  • Brak możliwości wysłania produktu na adres domowy
  • Ograniczenie dostępności produktu z uwzględnieniem regionów kraju

Dowiedz się więcej:

Liczni sprzedawcy internetowi będą w stanie akceptować płatności za pośrednictwem Shopify

W ostatnich miesiącach Shopify nawiązywało coraz bliższą współpracę z Google, Facebookiem i Instagramem. W efekcie już wkrótce sklepy korzystające z wymienionych platform będą mogły przyjmować płatności za pośrednictwem Shopify, nawet jeśli nie prowadzą na nim bezpośrednio sprzedaży.

Shopify ma ambitne plany, aby Shop Pay stało się preferowaną metodą rozliczeniową wśród sprzedawców internetowych. Zachęcać do tego mają:

  • Szybkie płatności – finalizowanie rozliczenia jest nawet o 70% szybsze w porównaniu do innych popularnych metod.
  • Możliwości trackingu – globalny tracking będzie pozwalał klientom śledzić wszystkie swoje ważne zakupy, otrzymywać powiadomienia i zarządzać zamówieniami dzięki asystentowi Shopify.

Wprowadzanie omawianej funkcji ma zacząć się w najbliższych miesiącach i obejmie początkowo sprzedawców z USA korzystających z Facebooka. Następnie zostanie wprowadzona także w przypadku przedsiębiorców związanych z Google Merchant.

Dowiedz się więcej:

Analiza: wiele sklepów w Polsce ma problemy finansowe

Handel w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie, jednak wielu przedsiębiorców z tej branży zmaga się z problemami finansowymi. Według analizy przeprowadzonej przez Dun&Brandstreet, która objęła ponad 5 000 sklepów detalicznych i ich wyniki w ciągu ostatnich 2 lat, w bardzo dobrej lub dobrej kondycji znajduje się jedynie 48% sklepów.

Najgorzej pod tym względem wypadają tradycyjne sklepy odzieżowe – 57% z nich znajduje się w złej lub bardzo złej kondycji. Część z nich próbuje się ratować, uruchamiając sprzedaż online, jednak nie zawsze ona wystarcza. W pierwszych pięciu miesiącach 2021 roku w Polsce zawieszono ok. 2 100 sklepów internetowych, co stanowi prawie 10% wszystkich podmiotów tego typu w kraju. Dla porównania odsetek zamykanych sklepów tradycyjnych w stosunku do ich całkowitej ilości waha się zwykle w okolicach od 2% do 3,5%.

Dowiedz się więcej:

Raport: 74% mieszkańców Europy dalej pozostanie przy częstych zakupach online

Rozwój pandemii bez dwóch zdań przyczynił się do większego zapotrzebowania na możliwość dokonywania zakupów przez Internet. Wielu ekspertów zastanawiało się jednak – czy ten wzmożony trend utrzyma się na stałe? Ostatni raport przygotowany przez Checkout.com o nazwie The new state of retail, który przeprowadzono wśród 10 000 konsumentów i 500 sprzedawców internetowych udziela odpowiedzi na to i inne pytania.

Przed lockdownem 60% konsumentów w Europie dokonywało zakupów przez Internet. Z kolei w 2020 roku odsetek ten wzrósł już do 96%. Jak już wspomniano w śródtytule, 74% z tych osób nie zamierza zaprzestać kupować w sieci.

Omawiany raport wskazuje także na to, że 43% właścicieli sklepów internetowych nie było gotowych na wzmożony ruch. Głównym problemem okazał się brak implementacji odpowiednich metod płatności.

Dowiedz się więcej:

Darmowy e-book o wyszukiwaniu słów kluczowych od Search Engine Journal

Sprawdzonej wiedzy z zakresu e-commerce i pozycjonowania nigdy nie za wiele, zwłaszcza, jeśli pochodzi ona z dobrych źródeł. Search Engine Journal przygotowało darmowy poradnik How to Do Keyword Research for SEO: The Ultimate Guide. Dowiesz się z niego m.in. jak wykorzystywać lokalne słowa kluczowe i jakich błędów unikać. Dużo uwagi poświęcono także wyszukiwaniu fraz kluczowych z uwzględnieniem e-commerce. Znajdziesz tutaj też listę przydatnych narzędzi do researchu fraz.

Dowiedz się więcej:

 

 

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *