Prasówka SEO/e-commerce

Prasówka SEO/e-commerce #33

W tej prasówce bardzo przydatne statystyki dotyczące porzuconych koszyków, przyjrzymy się także niespodziewanej decyzji, jaką jest wejście Kauflanda na rynek e-commerce oraz prześledzimy premierę Amazona w Polsce.

A co zatem w tej prasówce?

Czy możliwe będzie przeszukiwanie treści audio za pomocą Google?

Z przeszukiwaniem niezliczonego tekstu w Internecie Google radzi sobie bardzo dobrze. Czy potrafi jednak sprostać kolejnemu wyzwaniu, czyli analizowaniu contentu audio?

Ostatnie testy wskazują, że może być to trudniejsze zadanie, niż mogłoby się wydawać. Z technicznego punktu widzenia przeszukiwanie treści głosowych wymaga dokonania ich transkrypcji, czyli zapisania ich w formacie tekstowym.

Ręczne transkrypcje nie wchodzą w grę, gdyż są one czasochłonne (sam się kiedyś tym zawodowo zajmowałem, więc mówię z własnego doświadczenia) i wymagają wkładu ze strony wydawców danych treści audio.

Google chce polegać zatem na systemach, które przepisują treści audio automatycznie. Niestety, nawet w kontekście języka angielskiego, w którego to przypadku technologia ta jest najbardziej zaawansowana, rezultaty są niezadawalające. Duży problem stanowią nazwy własne i skrótowce – pojawiają się one szczególnie często w newsach, które akurat najbardziej skorzystałyby na tym, gdyby Google zrealizowało omawiany projekt.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

Snapchat dociera do 70% osób w wieku od 13 do 24 lat

„Pokolenie Snapchata” odpowiada za 40% użytkowników omawianej aplikacji. Niemal 80% z tych osób jest powyżej 18 roku życia.

Oto inne ciekawe statystyki:

  • Użytkownicy Snapchata otwierają aplikację średnio 30 razy dziennie.
  • Osoby korzystające z filtrów poszerzonej rzeczywistości w celu wypróbowania produktów są 2,4 razy bardziej skłonne do dokonania zakupu.
  • Firma w najbliższej przyszłości spodziewa się wzrostu przychodów wynoszącego 50% rok do roku.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

Raport Shopera na temat porzuconych koszyków

Według badania Shopera na polskim rynku porzucone koszyki stanowią 78,5% rozpoczętych transakcji. Oto główne powody takiego stanu rzeczy:

  • Znalezienie lepszej oferty w innym sklepie – 39,6%.
  • Dodatkowe, niespodziewane koszty pojawiające się na kolejnych etapach realizacji zamówienia – 32,6%.
  • Brak pożądanej formy płatności – 28,6%.

Shoper radzi dlatego, aby zapewniać użytkownikom jak najlepsze UX oraz nie ukrywać dodanych kosztów. Dobre efekty może także dać niewymaganie rejestracji w celu sfinalizowania transakcji. Porzucony koszyk można też uratować dzięki przypomnieniom e-mail, które to wielu klientów zgadza się otrzymywać.

Cały raport możesz za darmo pobrać tutaj.

Kaufland wchodzi na rynek e-commerce

W marcu Kaufland oficjalnie pojawi się na rynku e-commerce. Krok ten jest konsekwencją działań z poprzedniego roku, kiedy to firma nabyła internetowy marketplace należący do Real. W połowie tego kwietnia ów marketplace będzie w całości zintegrowany ze stroną Kaufland.de.

Na stronie Kaufland.de klienci będą mogli wybierać spośród ponad 25 milionów artykułów w 5 000 kategoriach. 300 000 z tych artykułów sprzedawanych jest bezpośrednio przez Kaufland.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

Jak wyglądała premiera Amazona w Polsce?

2 marca 2021 ruszyła polska wersja Amazona. Okazuje się jednak, że amerykański gigant nie zrobił wielkiego wrażenia w ciągu pierwszych dni. Trudno też powiedzieć, aby jego oferta była szczególnie konkurencyjna. Przykładowo darmowa dostawa w programie Allegro Smart zaczyna się już od 40 złotych, podczas gdy w przypadku Amazona kwota ta wynosi 100 złotych. Nasz rodzimy serwis współpracuje już z ponad 100 tysiącami sprzedawców, podczas gdy Amazon dopiero z kilkoma tysiącami.

Nawet przedstawiciele Allegro potwierdzili, że nie dostrzegli zauważalnego odpływu klientów. Możliwe jednak, że Amazon rozwinie skrzydła dopiero w przyszłości, co może jednak zająć nawet 2 lata.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

Czego można spodziewać się po aktualizacji Core Web Vitals?

Przedstawiciele Google Danny Sullivan oraz Martin Splitt odpowiedzieli na kilka pytań dotyczących Core Web Vitals. Oto najważniejsze informacje:

  • Zmiany w rankingach nie powinny być szczególnie gwałtowne, gdyż Core Web Vitals jest tylko jednym nowym czynnikiem rankingowym, który będzie funkcjonował wśród wielu innych dotychczasowych.
  • Same zmiany w rankingach będą i tak dopiero zauważalne po stosunkowo długim czasie, gdyż tak to już jest zwykle w przypadku tego typu aktualizacji czynników rankingowych (podobnie sytuacja rozwijała się choćby w przypadku update’u mobile friendly).
  • Pomimo nadchodzących zmian, dalej to właśnie jakościowy content będzie miał większe znaczenie w przypadku pozycjonowania.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z tej dyskusji oraz z poniższych wiadomości na Twitterze:

Według Google nawet 40% adresów URL na stronie zwracających błąd 404 to nie powód do zmartwień

John Mueller potwierdził, że to normalne, gdy nawet 30-40% adresów URL zwraca błąd 404. Dzieje się tak, gdyż Google może starać się crawlować adresy URL nawet długo po tym, jak zostaną one usunięte. Z tego powodu błędy 404 są nie do uniknięcia, nawet jeśli przykładasz bardzo dużą uwagę do SEO.

Podczas dyskusji Mueller zaznaczył, że Google może starać się crawlować nieistniejące już strony, jeśli wyszukiwarka natknęła się na nie nawet 8 lat temu! Jeśli dlatego jesteś pewien, że dany adres URL już nie istnieje, zignoruj tego typu powiadomienia w Google Search Console.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z tej dyskusji.

Liczba słów nie jest czynnikiem, według którego Google ocenia jakość contentu

Czy dodanie większej ilości słów do wybranego elementu contentu automatycznie podniesie jego jakość i zapewni lepsze pozycjonowanie? John Mueller wytłumaczył, że nie jest to takie proste.

Więcej słów nie stawia tekstu w oczach Google automatycznie jako lepszego. Oprócz tego bardziej rozbudowany artykuł niekoniecznie jest po prostu lepszy i bardziej zwięzły z punktu widzenia czytelnika.

Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w tym filmie.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *