Wszystko, co powinieneś wiedzieć o XML sitemapach
Sitemapa (określana także jako XML sitemapa) to jeden z podstawowych elementów technicznej optymalizacji stron internetowych. Czy ona dokładnie jest? Dlaczego warto ją mieć? Jak ją przygotować? Tego dowiesz się w tym artykule.
XML sitemapa – czym jest?
XML (Extensible Markup Language) sitemapa to plik tekstowy, który zawiera w sobie listę ważnych podstron witryny (często nawet ich wszystkich), dzięki czemu Google może je łatwiej znaleźć i przeszukiwać.
Sitemapa pomaga również wyszukiwarkom zrozumieć strukturę witryny. Niektóre podstrony czasami nie mają żadnych linków do nich kierujących, co utrudnia ich znalezienie. XML sitemapa, która zawiera w sobie zestawienie wszystkich stron, rozwiązuje ten problem.
XML sitemapy nie należy mylić z mapą strony HTML. Ta druga także zawiera zestawienie ważniejszych stron i pomaga zorientować się w strukturze witryny. Tworzy się ją jednak z myślą o użytkowniku, a nie o botach Google. Link do niej zwykle znajduje się w stopce.
Przykładowa mapa HTML serwisu podatki.gov.pl
W tym artykule skupiamy się jednak na XML sitemapach, więc przyjrzyjmy się temu, dlaczego warto z nich korzystać.
XML sitemapa – dlaczego warto ją mieć?
Czy sitemapa jest konieczna w przypadku każdej strony? Nie – Twoja witryna nadal może bez niej działać i być z powodzeniem indeksowana przez wyszukiwarki. Sitemapy same w sobie nie są czynnikiem rankingowym, dlatego jej stworzenie nie sprawi automatycznie, że zaczniesz zajmować wyższe pozycje w Google.
Dlaczego warto jednak włożyć wysiłek w jej przygotowanie? Najważniejszym powodem jest tutaj indeksowanie. Mapa strony znacznie usprawni ten proces, nawet jeśli w witrynie znajdują się tzw. osierocone strony (czyli takie, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne).
XML sitemapa jest szczególnie przydatna, jeśli niedawno założyłeś swoją witrynę lub dodałeś do niej nowe podstrony. Pomoże ona im jak najszybciej zaindeksować się w Google.
Sitemapy pomagają również wyszukiwarkom indeksować strony w bardziej inteligentny sposób. Da się w ich przypadku stosować znaczniki and i zwiększać priorytet crawlowania poszczególnych podstron. W ten sposób możesz zadbać o to, aby ważniejsze z nich, na których często wprowadzane są zmiany, były indeksowane z pierwszeństwem. Dzięki temu Google nie przeoczy żadnych zmian, jakie na nie wprowadzasz.
Jeśli prowadzisz stronę w kilku językach, która dodatkowo korzysta z geolokalizacji, XML sitemapa może Ci bardzo pomóc. Za pomocą znaczników hreflang da się poinformować boty Google, że istnieje kilka wersji Twojej strony. Wyszukiwarka uwzględni tę informację, dzięki czemu właściwy wariant będzie przedstawiony odpowiednim użytkownikom z uwzględnieniem ich języka i lokalizacji.
Oprócz wymienionych wyżej scenariuszy, z sitemap warto korzystać także w następujących przypadkach:
- Bardzo rozbudowane strony
- Strony z dużymi archiwami
- Strony z małą ilością linków zewnętrznych
- Strony, na których znajduje się duża ilość rich media (pliki graficzne, wideo oraz audio)
Jak widać, XML sitemapa ma dużą wartość – przejdźmy więc do tego, jak ją stworzyć.
Sitemapa – jak ją przygotować?
Tworząc sitemapę, masz do dyspozycji kilka metod:
- Ręcznie
Aby samodzielnie zrobić XML sitemapę, stwórz plik tekstowy z rozszerzeniem .xml. Musisz w nim zamieścić każde URL, trzymając się przy tym odpowiedniej formuły.
- Zewnętrzne narzędzia
Istnieje wiele programów, które automatycznie przygotują dla Ciebie sitemapę. Jednym z popularniejszych jest Screaming Frog – za pomocą darmowej wersji stworzysz ją, jeśli Twoja witryna ma mniej niż 500 podstron.
Inne godne polecenia narzędzia to Free Sitemap Generator One, phpSitemapNG, Perl Sitemap Generator One, XML-Sitemaps.
- Rozszerzenia dla wybranych CMS-ów
Dla popularnych CMS-ów przygotowano liczne rozszerzenia, które często pozwalają automatycznie przygotować XML sitemapę w jeszcze łatwiejszy sposób, niż przy wykorzystaniu zewnętrznych narzędzi omówionych wcześniej.
Warto polecić następujące z nich: Yoast (WordPress), SEO Toolkit (Magento 2), XML Sitemap (Drupal), JSitemap (Joomla!), Sitemapper (Shopify), Google XML Sitemap Generator (PrestaShop).
Mapa strony – co z nią dalej zrobić?
XML sitemapę należy umieścić w odpowiednim miejscu. Aby to zrobić, przejdź do Google Search Console. W panelu po lewej stronie znajdziesz sekcję Sitemap. Wskaż, gdzie znajduje się plik z mapą i kliknij Prześlij.
Jeśli korzystasz z rozszerzenia dla konkretnego CMS-a, wykonaj kroki wymagane przez samo narzędzie. Przykładowo w przypadku Yoast możesz zalogować się do Google Search Console, przejść za jej pośrednictwem do strony WordPress i połączyć platformę z Yoast SEO, aby zsynchronizować wygenerowaną sitemapę.
Mapa strony XML – podsumowanie
XML sitemapa może pomóc w pozycjonowaniu Twojej witryny. Dzięki licznym narzędziom przygotujesz ją bez większego trudu, dlatego jeśli jeszcze jej nie masz, nie zwlekaj z jej przygotowaniem.
Komentarze