3 sposoby na zidentyfikowanie luki w contencie

Jeśli pozyskujesz klientów za pomocą content marketingu, często możesz zastanawiać się nad tym, jakie treści publikować. Jak więc to ustalić? Co nawet ważniejsze – jak mieć pewność, że nie pomijasz tematów, które mogą przynieść najlepsze rezultaty?

Aby zaradzić temu problemowi, powinieneś regularnie przeprowadzać analizę luk w contencie (content gaps). W tym artykule dowiesz się, jak to zrobić.

Analiza luk w contencie – czym jest?

Analiza luk w contencie polega na wykrywaniu niewykorzystanych okazji w istniejących treściach. Dzieje się tak głównie dzięki wyszukiwaniu nowych słów kluczowych czy interesujących zagadnień lub niewykorzystywanych formatów. Nie chodzi jednak wyłącznie o to. W strategii marketingowej duże znaczenie ma tzw. podróż klienta (customer journey).

Potencjalni kupujący trafiają na Twoją ofertę z różnych urządzeń i o różnej porze. Świadomość ich własnych potrzeb nie zawsze jest taka sama, dlatego należy kierować do nich inny content. Jeśli w treściach, które publikujesz, występują luki dotyczące tych etapów, bardzo ucierpi na tym cały proces.

Wyszukiwanie luk w contencie obejmuje analizę:

  • strony internetowej,
  • treści na blogu,
  • treści w mediach społecznościowych
  • e-booków oraz innych treści udostępnianych do pobrania.

Omówmy więc to, jak wyszukiwać content gaps.

1. Analiza obecnych pozycji na słowa kluczowe

Zacznij od przyjrzenia się swoim własnym słowom kluczowym. Może się okazać, że niektóre z nich nie generują zbyt wiele ruchu. Oczywiście zwykle potrzeba czasu, aby dane treści zyskały lepsze pozycje w Google. Weź to pod uwagę, gdy analizujesz niedawno opublikowany content.

Jeśli jednak treści, które istnieją od długiego czasu, dalej nie uzyskują zadowalających efektów, czas bliżej się im przyjrzeć. Analiza pozycji zajmowanych na wybrane słowa kluczowe to dobry punkt startowy, gdyż bazujesz na już zbudowanym fundamencie. Nie ma sensu koncentrować się na nowych zagadnieniach, jeśli wystarczy, że ulepszysz te, które już poruszałeś.

Przyjrzyj się swoim treściom i upewnij się, że stosujesz sprawdzone praktyki SEO. Zastanów się także, jak możesz ulepszyć obecny content, dodając do niego nowe zdjęcia, tekst, czy optymalizując nagłówki.

2. Wyszukiwanie nowych słów kluczowych

Kiedy już poprawisz swoje treści, możesz zacząć identyfikować większe luki, które wymagają całkowicie nowego zestawu contentu. Oczywiście sytuacja każdej strony internetowej jest inna, dlatego powinieneś zajrzeć do analityki witryny. Skup się na frazach, które generują dużo ruchu oraz mają dobre konwersje.

Warto bliżej przyjrzeć się słowom kluczowym na długi ogon. Zwykle nie są one zbyt konkurencyjne, a generują dobre konwersje. Z racji tego, że są one dłuższe, w bardziej precyzyjny sposób określają tematykę, która interesuje osobę wprowadzającą takie zapytanie. Sama ich treść to często dobra i precyzyjna sugestia tematyki, o której warto zacząć tworzyć więcej contentu.

3. Analiza konkurencji

Gdy już dogłębnie przeanalizowałeś swoją sytuację, czas przyjrzeć się działaniom konkurencji. To dobry sposób na szybkie zweryfikowanie tego, na jaki content się jeszcze nie pozycjonujesz, a który warto uwzględnić. Przy okazji możesz także przejąć część ruchu od swoich rywali.

Oczywiście do całego procesu należy podchodzić umiejętnie. To, że konkurent dobrze pozycjonuje się na słowa kluczowe związane z daną tematyką, nie znaczy, że także od razu powinieneś o nie z nim rywalizować. Niekiedy cały wysiłek nie jest tego wart, gdyż trudno jest przebić się na dane frazy.

Analiza konkurencji nie powinna polegać wyłącznie na przyjrzeniu się frazom kluczowym. W końcu w grę wchodzą luki w treści. Przyjrzyj się więct temu, jak Twoi rywale podchodzą do całego procesu pozycjonowania się na dany temat:

  • Czy publikują głównie rozbudowane poradniki?
  • A może zamieszczają także branżowe newsy?
  • Na których platformach społecznościowych udostępniają content, aby zyskać jak największe zainteresowanie?
  • Czy inwestują także w treści video i infografiki?

Taka analiza pomoże Ci lepiej ustalić, czy w ogóle powinieneś dołączyć się do rywalizacji o daną tematykę oraz co możesz zrobić lepiej, by wyprzedzić konkurencję.

Luki w contencie – podsumowanie

Dzięki omówionym tutaj metodom uda Ci się wykryć tematy, na które powinieneś zacząć tworzyć więcej contentu. Pamiętaj oczywiście, aby ustalić odpowiednie priorytety. Niektóre luki w treściach jest łatwiej wypełnić, gdyż wystarczy po prostu stworzyć kilka nowych wpisów blogowych lub poprawić te już istniejące. Inne z kolei wymagają przygotowania rozbudowanej strategii contentowej, abyś w ogóle miał szanse w rywalizacji z konkurencją.

Pamiętaj też, że niektóre content gaps po prostu nie są warte wypełnienia. Jeśli przygotowanie nowego contentu wymaga zbyt wiele wysiłku, a nie jest pewne, czy przyniesie dobre efekty, lepiej pozostawić takie luki.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Bardzo fajne porady i faktycznie jeśli chodzi o samą pracę z tekstem to niestety wiele osób robi duży błąd. Jeśli publikujemy nawet dobry tekst na naszą stronę czy bloga to również raz na jakiś czas na pewno warto jest go przejrzeć i ewentualnie odświeżyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *