Podsumowanie SEO i e-commerce w 2021 roku

Jako że wchodzimy w rok 2022, czas na podsumowanie tego, co w branży SEO i e-commerce działo się w 2021 roku. W tym artykule przedstawiam najciekawsze newsy wyciągnięte z naszej serii wiadomości i prasówek (znajdziesz je tutaj) wraz z podsumowaniem i wnioskami.

W 2020 roku punktem wspólnym wielu wiadomości był COVID-19. W 2021 dalej miał on wpływ na liczne kwestie, lecz już nieco mniejszy, gdyż większość branż i przedsiębiorców zdołało się do niego przyzwyczaić.

Jakie zatem porady i wydarzenia ze świata handlu oraz SEO warto sobie przypomnieć? Oto lista:

Porady od Google

Przedstawiciele Google John Mueller i Danny Sullivan w 2021 roku podzielili się mnóstwem przydatnych porad dotyczących pozycjonowania – objaśniali bardzo zróżnicowane kwestie sięgające od wpływu komentarzy na SEO, używania opisów produktów od producentów, po dobre praktyki związane z linkami wewnętrznymi.

Wiele uwagi poświęcono także Core Web Vitals. Najważniejsze newsy związane z tym zagadnieniem znajdują się jednak w następnej sekcji – Aktualizacje algorytmu i różne nowości od Google.

Oto lista najciekawszych newsów dotyczących porad od Google w 2021 roku:

Aktualizacje algorytmu i różne nowości od Google

Rok 2021 nie był szczególnie rewolucyjny w przypadku SEO. Najważniejsze wydarzenie to oczywiście wprowadzanie Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) jako czynnika rankingowego. Małe zamieszanie było spowodowane tym, że Google wprowadziło zmiany w procesie podmieniania zawartości ręcznie tworzonych title tagów treścią z nagłówków H1.

Oprócz tego w 2021 roku 3 razy wprowadzono spam update oraz 2 razy core update. Dokonano także małych zmian w Quality Rater Guidelines – zawsze warto mieć na uwadze ten dokument.

Oto lista najciekawszych newsów dotyczących aktualizacji algorytmu i innych nowości od Google w 2021 roku:

Raporty i badania – świat

W tej sekcji przyjrzymy się różnym badaniom dotyczącym e-commerce oraz marketingu w kontekście świata, choć większość z nich skupiona jest na Europie. Z wielu z nich wynika, że wartość handlu internetowego w ostatnim roku znacznie się podniosła. Wzrosło także znaczenie serwisów typu marketplace, a sprostanie oczekiwaniom konsumentów to coraz trudniejsze wyzwanie.

Oto najciekawsze badania i raporty na temat e-commerce i marketingu internetowego na świecie w 2021 roku:

Raporty i badania – Polska

W tej sekcji przyjrzymy się różnym badaniom dotyczącym e-commerce oraz marketingu w kontekście Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że internetowy handel żywnością w Polsce będzie szybko się rozwijać. Choć sama wartość rynku e-commerce w naszym kraju rośnie, to jednak wiele sklepów nie znajduje się w dobrej sytuacji finansowej.

Co ciekawe, większość Polaków nie chce pozostać przy zakupach online w sytuacji, gdy dojdzie do poluzowania obostrzeń. Jak wynika z jednego z wcześniej przytoczonych badań, jest to zupełnie odwrotne stanowisko do tego, które prezentuje większość mieszkańców Europy.

Oto najciekawsze badania i raporty na temat e-commerce i marketingu internetowego w Polsce w 2021 roku:

Wydarzenia w e-commerce – Polska

Jednym z najważniejszych wydarzeń e-commerce w Polsce w 2021 roku było wejście Amazona na nasz rynek. Pierwsze spekulacje na ten temat pojawiły się już w styczniu, a pod koniec owego miesiąca wiceprezes ds. rozwoju w Unii Europejskiej potwierdził, że sklep faktycznie zostanie uruchomiony.

Sam sklep oficjalnie rozpoczął działalność 2 marca 2021 roku, kiedy to domena amazon.pl została oddana do użytku odwiedzającym.

Zagraniczny gigant chce znaleźć swoje miejsce, próbując konkurować ze znanym wszystkim Allegro. Ten drugi serwis także nie pozostaje bezczynny i uruchomił nową platformę – Allegro Biznes. Z kolei Poczta Polska chce stawić czoła InPostowi i wraz z Allegro planuje postawienie ponad 22 000 paczkomatów.

Oto najważniejsze wydarzenia dotyczące e-commerce, jakie miały miejsce w naszym kraju w 2021 roku:

Wydarzenia w e-commerce – świat

Jeśli chodzi o inne ważne wydarzenia ze świata handlu na świecie, to na pewno na uwagę zasługują problemy Alibaby z chińskim rządem. Jack Ma podpadł rządowi swojego kraju za niezbyt przychylne wypowiedzi na jego temat. W rezultacie na należące do jego imperium e-commerce nałożono dotkliwe kary. Być może widząc taki rozwój wypadków, Unia Europejska miała dodatkowy powód, aby wprowadzić nowy VAT, który utrudni sprowadzanie produktów spoza UE, a zwłaszcza z Państwa Środka.

W przypadku europejskiego rynku w swoje marketplace postanowił zainwestować zarówno Kaufland, jak i MediaMarkt. Sam Amazon podejmuje kolejne inwestycje na naszym kontynencie, choć widocznie nie potrafi dostosować się do innych wymagań naszego rynku, przez co Unia Europejska nakłada na firmę ogromną karę.

Oto najważniejsze wydarzenia dotyczące e-commerce, jakie miały miejsce na świecie w 2021 roku:

SEO i e-commerce w 2021 roku – podsumowanie podsumowania

W porównaniu z poprzednim rokiem w branżach SEO i e-commerce było znacznie spokojniej. Choć na świecie i w Polsce dalej wprowadzano i zdejmowano liczne obostrzenia, to jednak większość firm była do takich zjawisk przyzwyczajona. Dalej nie do końca pewnym jest, czy znaczny wzrost popularności zakupów online utrzyma się w przypadku uspokojenia sytuacji światowej na dłuższy czas – możliwe, że COVID-19 po prostu sztucznie pompuje handel internetowy.

Z racji tego, że wciąż trudno jest ustalić definitywny koniec pandemii, firmy dalej powinny skupiać się na budowaniu obecności oraz kanałów sprzedażowych w sieci. Warto mieć szczególnie na uwadze Core Web Vitals, czyli nowy czynnik rankingowy – widać po nim, że Google dalej chce kłaść szczególny nacisk na świetne user experience.

Miejmy zatem nadzieję, że w 2022 roku sytuacja związana z handlem bardziej się uspokoi. Niezależnie od wydarzeń, inwestowanie w SEO i marketing internetowy dalej będzie dobrym wyjściem dla wielu firm.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Abyśmy w 2022 wrócili do spotkań na żywo i konferencji bo jednak remote nie do końca się sprawdza.

    A co do samego Google – sporo sie właśnie działo pod kątem aktualizacji algorytmu. Szkoda, że w PL tak mało wykonuje się i publikuje analiz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *