Podsumowanie SEO i e-commerce w 2021 roku
Jako że wchodzimy w rok 2022, czas na podsumowanie tego, co w branży SEO i e-commerce działo się w 2021 roku. W tym artykule przedstawiam najciekawsze newsy wyciągnięte z naszej serii wiadomości i prasówek (znajdziesz je tutaj) wraz z podsumowaniem i wnioskami.
W 2020 roku punktem wspólnym wielu wiadomości był COVID-19. W 2021 dalej miał on wpływ na liczne kwestie, lecz już nieco mniejszy, gdyż większość branż i przedsiębiorców zdołało się do niego przyzwyczaić.
Jakie zatem porady i wydarzenia ze świata handlu oraz SEO warto sobie przypomnieć? Oto lista:
Porady od Google
Przedstawiciele Google John Mueller i Danny Sullivan w 2021 roku podzielili się mnóstwem przydatnych porad dotyczących pozycjonowania – objaśniali bardzo zróżnicowane kwestie sięgające od wpływu komentarzy na SEO, używania opisów produktów od producentów, po dobre praktyki związane z linkami wewnętrznymi.
Wiele uwagi poświęcono także Core Web Vitals. Najważniejsze newsy związane z tym zagadnieniem znajdują się jednak w następnej sekcji – Aktualizacje algorytmu i różne nowości od Google.
Oto lista najciekawszych newsów dotyczących porad od Google w 2021 roku:
- Jak stosować pop-up’y na urządzeniach mobilnych?
- Jak komentarze wpływają na pozycjonowanie stron?
- Nawet 40% adresów URL na stronie zwracających błąd 404 to nie powód do zmartwień
- Google nie określa jakości contentu według liczby słów
- Jeśli adresy URL są do siebie zbyt podobne, Google może uznać je za zduplikowane
- Jak sprawnie używać słów kluczowych?
- Jak wyglądają różnice w przypadku pozycjonowania na desktop i na mobile?
- Używanie zbyt wielu linków wewnętrznych może prowadzić do problemów
- Czy trzeba ukrywać linki afiliacyjne?
- Jaki wpływ mają recenzje na wyniki wyszukiwania?
- Google nie nadaje stopnia ważności poszczególnym czynnikom rankingowym
- Kiedy opisy kategorii w sklepie powinny być bardziej rozbudowane?
- Duplikacja treści i używanie opisów produktów od producentów – co warto wiedzieć?
- Jak zdefiniować jakościowy content?
- Czy w nagłówkach powinny być zamieszczane nazwy produktów?
- Jak ceny produktów wpływają na pozycjonowanie?
Aktualizacje algorytmu i różne nowości od Google
Rok 2021 nie był szczególnie rewolucyjny w przypadku SEO. Najważniejsze wydarzenie to oczywiście wprowadzanie Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) jako czynnika rankingowego. Małe zamieszanie było spowodowane tym, że Google wprowadziło zmiany w procesie podmieniania zawartości ręcznie tworzonych title tagów treścią z nagłówków H1.
Oprócz tego w 2021 roku 3 razy wprowadzono spam update oraz 2 razy core update. Dokonano także małych zmian w Quality Rater Guidelines – zawsze warto mieć na uwadze ten dokument.
Oto lista najciekawszych newsów dotyczących aktualizacji algorytmu i innych nowości od Google w 2021 roku:
- Google wprowadza listopadowy spam update
- Google wprowadza lipcowy spam update
- Google wprowadza czerwcowy spam update
- Google wprowadza lipcowy core update
- Google wprowadza czerwcowy core update
- Google w pełni wprowadza Core Web Vitals
- Jakie kompromisy podejmować podczas dostosowywania strony z myślą o Core Web Vitals?
- Jak przeprowadzić audyt Core Web Vitals?
- Google wprowadza nowy system ostrzeżeń dotyczących naruszeń związanych z reklamami
- Google zmienia sposób, w jaki generuje tytuły stron internetowych
- Google wprowadza zmiany w Quality Rater Guidelines (zmiany dokładnie opisane w Appendix 2: Guideline Change Log)
- Przeszukiwanie treści audio za pomocą Google – czy jest to możliwe?
Raporty i badania – świat
W tej sekcji przyjrzymy się różnym badaniom dotyczącym e-commerce oraz marketingu w kontekście świata, choć większość z nich skupiona jest na Europie. Z wielu z nich wynika, że wartość handlu internetowego w ostatnim roku znacznie się podniosła. Wzrosło także znaczenie serwisów typu marketplace, a sprostanie oczekiwaniom konsumentów to coraz trudniejsze wyzwanie.
Oto najciekawsze badania i raporty na temat e-commerce i marketingu internetowego na świecie w 2021 roku:
- Konsumenci mają bardzo wysokie wymagania podczas dokonywania zakupów internetowych (GoMoxie – 2020 Online Behaviours & Expectations Index)
- Inwestycje w europejską logistykę w 2020 roku wyniosły niemal 39 miliardów euro (analiza przeprowadzona przez Comprar Acciones)
- Koszt dostawy to kluczowy czynnik przy wyborze sklepu internetowego (Seven Senders – Different countries, Different shipping preferences)
- W przypadku 94% europejskich transakcji e-commerce na etapie rozliczeń dochodzi do licznych problemów (Stripe – The state of European checkouts in 2021)
- E-commerce w Europie w 2020 roku osiągnęło wartość 757 miliardów euro (CMI HvA – 2021 European E-commerce Report)
- W których krajach Europy wydaje się średnio najwięcej na zakupy internetowe (Direct Link – E-commerce in Europe 2021)?
- Na serwisach marketplace zaczyna się 44% wszystkich zapytań produktowych (inriver – Inside the mind of an online shopper)
- 74% Europejczyków chce pozostać przy dokonywaniu zakupów głównie online (Checkout – The new state of retail)
Raporty i badania – Polska
W tej sekcji przyjrzymy się różnym badaniom dotyczącym e-commerce oraz marketingu w kontekście Polski. Na uwagę zasługuje fakt, że internetowy handel żywnością w Polsce będzie szybko się rozwijać. Choć sama wartość rynku e-commerce w naszym kraju rośnie, to jednak wiele sklepów nie znajduje się w dobrej sytuacji finansowej.
Co ciekawe, większość Polaków nie chce pozostać przy zakupach online w sytuacji, gdy dojdzie do poluzowania obostrzeń. Jak wynika z jednego z wcześniej przytoczonych badań, jest to zupełnie odwrotne stanowisko do tego, które prezentuje większość mieszkańców Europy.
Oto najciekawsze badania i raporty na temat e-commerce i marketingu internetowego w Polsce w 2021 roku:
- Za porzucone koszyki w 39,6% przypadków odpowiedzialne jest znalezienie lepszej oferty w innym sklepie (Shoper – Komunikacja Sklepów Internetowych Raport 2020)
- Internetowy handel żywnością na polskim rynku będzie szybko się rozwijać (Crowdway – Raport: Wpływ zachowań konsumenckich na rozwój rynku e-grocery)
- Wartość polskiego e-commerce w 2026 roku przekroczy wartość 162 miliardów złotych (PwC – Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026)
- Ponad połowa polskich sklepów nie znajduje się w dobrej sytuacji finansowej (Handel Extra – zbiór różnych danych)
- Gdzie w Polsce znajduje się najwięcej sklepów internetowych? Gdzie przybywa ich najszybciej? (Dun & Bradstreet – Raport eCommerce w regionach Polski)
- 28% Polaków dokonuje zakupów przez Internet raz w tygodniu lub częściej (Advox – Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021)
- Czy Polacy po pandemii chcą pozostać przy zakupach online (wyciąg najważniejszych informacji z badania UCE RESEARCH i SYNO Poland przeprowadzonego dla Złote Wyprzedaże)?
- Jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków podczas pandemii (GfK – Corona Mood)?
Wydarzenia w e-commerce – Polska
Jednym z najważniejszych wydarzeń e-commerce w Polsce w 2021 roku było wejście Amazona na nasz rynek. Pierwsze spekulacje na ten temat pojawiły się już w styczniu, a pod koniec owego miesiąca wiceprezes ds. rozwoju w Unii Europejskiej potwierdził, że sklep faktycznie zostanie uruchomiony.
Sam sklep oficjalnie rozpoczął działalność 2 marca 2021 roku, kiedy to domena amazon.pl została oddana do użytku odwiedzającym.
Zagraniczny gigant chce znaleźć swoje miejsce, próbując konkurować ze znanym wszystkim Allegro. Ten drugi serwis także nie pozostaje bezczynny i uruchomił nową platformę – Allegro Biznes. Z kolei Poczta Polska chce stawić czoła InPostowi i wraz z Allegro planuje postawienie ponad 22 000 paczkomatów.
Oto najważniejsze wydarzenia dotyczące e-commerce, jakie miały miejsce w naszym kraju w 2021 roku:
- Allegro wprowadza Allegro Biznes
- Amazon wystartował w Polsce
- Przedsiębiorcy z uprawnieniami konsumenckimi – kim są?
- Poczta Polska chce rozbudować swoją sieć paczkomatów
Wydarzenia w e-commerce – świat
Jeśli chodzi o inne ważne wydarzenia ze świata handlu na świecie, to na pewno na uwagę zasługują problemy Alibaby z chińskim rządem. Jack Ma podpadł rządowi swojego kraju za niezbyt przychylne wypowiedzi na jego temat. W rezultacie na należące do jego imperium e-commerce nałożono dotkliwe kary. Być może widząc taki rozwój wypadków, Unia Europejska miała dodatkowy powód, aby wprowadzić nowy VAT, który utrudni sprowadzanie produktów spoza UE, a zwłaszcza z Państwa Środka.
W przypadku europejskiego rynku w swoje marketplace postanowił zainwestować zarówno Kaufland, jak i MediaMarkt. Sam Amazon podejmuje kolejne inwestycje na naszym kontynencie, choć widocznie nie potrafi dostosować się do innych wymagań naszego rynku, przez co Unia Europejska nakłada na firmę ogromną karę.
Oto najważniejsze wydarzenia dotyczące e-commerce, jakie miały miejsce na świecie w 2021 roku:
- Z czego wynika konflikt na linii Alibaba-Chiny?
- Alibaba notuje gorsze wyniki finansowe
- Czego dotyczy nowa ustawa związana z VAT-em w e-commerce?
- Amazon wprowadza w Europie FBA Liquidations i FBA Grade and Resell
- Kaufland rozwija się na rynku e-commerce
- MediaMarkt zakłada swój marketplace
- Amazon otrzymuje karę finansową od Unii Europejskiej na kwotę 887 milionów dolarów
- InPost rozwija się także w Wielkiej Brytanii
SEO i e-commerce w 2021 roku – podsumowanie podsumowania
W porównaniu z poprzednim rokiem w branżach SEO i e-commerce było znacznie spokojniej. Choć na świecie i w Polsce dalej wprowadzano i zdejmowano liczne obostrzenia, to jednak większość firm była do takich zjawisk przyzwyczajona. Dalej nie do końca pewnym jest, czy znaczny wzrost popularności zakupów online utrzyma się w przypadku uspokojenia sytuacji światowej na dłuższy czas – możliwe, że COVID-19 po prostu sztucznie pompuje handel internetowy.
Z racji tego, że wciąż trudno jest ustalić definitywny koniec pandemii, firmy dalej powinny skupiać się na budowaniu obecności oraz kanałów sprzedażowych w sieci. Warto mieć szczególnie na uwadze Core Web Vitals, czyli nowy czynnik rankingowy – widać po nim, że Google dalej chce kłaść szczególny nacisk na świetne user experience.
Miejmy zatem nadzieję, że w 2022 roku sytuacja związana z handlem bardziej się uspokoi. Niezależnie od wydarzeń, inwestowanie w SEO i marketing internetowy dalej będzie dobrym wyjściem dla wielu firm.
Komentarze
Jedna wypowiedźAbyśmy w 2022 wrócili do spotkań na żywo i konferencji bo jednak remote nie do końca się sprawdza.
A co do samego Google – sporo sie właśnie działo pod kątem aktualizacji algorytmu. Szkoda, że w PL tak mało wykonuje się i publikuje analiz.