Dlaczego powinieneś zastosować dane strukturalne w swoim sklepie internetowym

Dlaczego powinieneś zastosować dane strukturalne w swoim sklepie internetowym?

Algorytmy Google w ostatnim czasie bardzo się zmieniły – oczywiście na lepsze. Z racji ich większego poziomu zaawansowania nie wystarczy już jedynie myśleć o tym, aby na dane słowo kluczowe zająć jak najlepszą pozycję, a cała reszta (w sensie zyski) przyjdzie sama. Coraz większe znaczenie ma także user experience.

Z tego powodu sklepy internetowe muszą robić wszystko, co możliwe, aby przyciągnąć uwagę internauty oraz w jak najprzystępniejszy i najszybszy sposób przedstawić istotne dla niego informacje. Wszystkie te cele pomogą Ci osiągnąć dane strukturalne.

Z tego artykułu dowiesz się dlatego:

  • Czym są dane strukturalne?
  • Jak działają?
  • Jakie dają korzyści?
  • Jakiego rodzaju dane strukturalne warto zastosować w sklepie internetowym?

Czym dokładnie są dane strukturalne, czyli Schema.org?

Schema.org to projekt, który rozpoczął się w 2011 roku. Jego celem było stworzenie uniwersalnego języka kodowania dla fragmentów rozszerzonych (rich snippets), który obejmie wszystkie wyszukiwarki internetowe. Dzięki jego wprowadzeniu strony internetowe nie muszą tworzyć kilku wersji kodu dostosowanych do poszczególnych standardów, lecz dostosowują się do tych ujednoliconych.

Baza danych Schema.org

A jak to wszystko dokładnie działa?

  • Twórca strony internetowej identyfikuje kontekstowe dane jak cena, opinie, waga, liczba kalorii, czy moc obliczeniowa – wszystko w zależności od tematyki sklepu i sprzedawanych produktów. Cel jest taki, aby powyższe informacje były wyświetlane, zanim w ogóle użytkownik otworzy link kierujący do strony w wynikach wyszukiwania.
  • Z pomocą w tej sytuacji przychodzi microdata, czyli uniwersalny język stworzony specjalnie z myślą o kontekstowych wynikach wyszukiwania. Przy jego pomocy programista wskazuje, że niektóre informacje zawarte na stronie mają pewne kontekstowe znaczenie, które zostaje precyzyjnie określone (np. opinia użytkownika).
  • Kiedy strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, metaopis poniżej linka zostaje wzbogacony o określone wcześniej informacje kontekstowe.

Podstawowe pojęcia używane w kontekście danych strukturalnych

Przybliżmy sobie także krótko kilka najważniejszych określeń:

  • Dane strukturalne Schema.org

Strukturyzowanie danych to inaczej nadawanie kontekstowej wartości wybranej informacji.

Na przykład, jeśli chcesz, aby klienci wiedzieli, że dany produkt jest dostępny w Twoim sklepie, zanim jeszcze zobaczą go na stronie, możesz odpowiednio opisać za pomocą kodu daną informację, tak aby pokazywała się ona w wynikach wyszukiwania.

Dane strukturalne przyjmują różną formę (np. RDFa oraz microformats), jednak mikrodane (microdata) to najpopularniejsza składnia.

  • Microdata Markup

Aby stworzyć rich snippet, należy opisać konkretne elementy strony internetowej za pomocą kodu. Microdata to język wykorzystywany w przypadku Schema, który jest kompatybilny z HTML5.

Kiedy bot czyta daną stronę, analizuje także i kod opisany dodatkowo z wykorzystaniem microdata. Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie rozpoznać kontekst danych elementów.

  • Rich Snippet

Po zaimplementowaniu mikrodanych na stronie internetowej w wynikach wyszukiwania wyświetlają się one jako rich snippety. Są to owe dodatkowe, kontekstowe informacje, które pokazują się przy wyniku wyszukiwania.

Przykład danych strukturalnych
  • Featured Snippet

Jest to podobny rodzaj wzbogaconych wyników wyszukiwania do tych poprzednio opisanych, jednak w ich przypadku wyszukiwarka nie korzysta z danych strukturalnych. Odpowiedź na dane zapytanie algorytm „zaciąga” z kontekstu strony internetowej.

Przykład featured snippet

Jak dane strukturalne mogą pomóc sklepom internetowym?

Wprowadzenie danych strukturalnych niesie ze sobą 2 główne korzyści:

  1. SEO

Strukturalne dane pomagają wyszukiwarkom w zrozumieniu treści i przeznaczenia strony internetowej. Jeśli dla przykładu dana strona sprzedaje części komputerowe, dane strukturalne pomogą wyszukiwarkom ustalić, że mają do czynienia ze sklepem internetowym, a nie choćby z blogiem publikującym newsy o najnowszym hardware.

  1. Widoczność w wynikach wyszukiwania

Dane strukturalne oczywiście same w sobie nie wyniosą Cię na najwyższe pozycje w Google, ale na pewno w tym pomogą. Gdy już się jednak tam znajdziesz, Twoja obecność będzie zmaksymalizowana. Wszystkie „dodatki” w rodzaju gwiazdek reprezentujących oceny użytkowników, informacja o dostępności produktu, cena, parametry techniczne itp. – wszystko to pomoże Ci się wyróżnić na tle innych wyników wyszukiwania.

Z jakiego rodzaju danych strukturalnych powinny korzystać sklepy internetowe?

Zanim przejdziemy do wymienienia konkretnych przykładów, warto skorzystać ze Structured Data Testing Tool od Google. Jego celem jest testowanie stron pod kątem tego, czy dane strukturalne zostały opisane we właściwy sposób oraz raportowanie ewentualnych błędów. Możesz zatem wykorzystać to narzędzie, aby sprawdzić strony konkurencji, co pomoże Ci ustalić, z jakich typów danych strukturalnych warto skorzystać.

Przejdźmy zatem do konkretnych przykładów:

  1. Produkt

Po pierwsze powinieneś dążyć do tego, aby wyszukiwarka wiedziała, że ma do czynienia z produktem, a nie choćby z wpisem na blogu. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania zostaną zawarte dodatkowe pożyteczne informacje jak rozmiar, kolor, cena itp.

  1. Ocena i recenzje

Jednym z ważniejszych czynników, jaki uwzględniamy podczas zakupów, są opinie użytkowników. W takiej sytuacji oceny klientów i recenzje mają ogromne znaczenie i warto jest, aby potencjalny kupujący jak najszybciej dowiedział się, co inni sądzą o danym produkcie.

  1. Cena

Często pierwszą rzeczą, jaką na samym początku analizujemy przy zakupach, jest cena, zwłaszcza gdy produkt jest dostępny u wielu sprzedawców. Warto dlatego, aby klient jak najszybciej zapoznał się z tym ważnym kryterium, aby nie musiał się go doszukiwać wśród gąszczu innych ofert.

  1. Dostępność produktu

Jeśli dany produkt można zamówić w Twoim sklepie, jasno zawarta informacja o jego dostępności będzie konkretną wskazówką dla potencjalnego klienta, że powinien odwiedzić Twoją stronę.

  1. Linki do poszczególnych podstron

Pole wyszukiwania z linkami do podstron to świetny sposób na ułatwienie odwiedzającym znalezienia tego, czego potrzebują, dzięki usprawnionej nawigacji:

Dzięki takiemu rozwiązaniu od razu widoczna jest Twoja oferta, odnośnik do formularzu kontaktowego i wiele więcej.

Poszerzone pole wyszukiwania w przypadku sklepu x-kom
  1. Kontakt korporacyjny

Dzięki zastosowaniu tego rodzaju danych strukturalnych zapytania związane z Twoją marką będą od razu przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące Twojej firmy, linki do kont na serwisach społecznościowych itp. Pokazywane dane mogą być nawet specjalnie dostosowywane w zależności od lokalizacji użytkownika:

Dane korporacyjne przykład

Jak implementuje się dane strukturalne?

Na koniec wspomnijmy jeszcze nieco o technikaliach. Początkowo informacje tego rodzaju dodawano bezpośrednio do kodu HTML, co było czasochłonne i trudne, przez co prowadziło do licznych błędów. Z tego powodu Schema.org nie zdobyła tak szybko dużej popularności.

Obecnie jednak wykorzystuje się JSON-LD, czyli format oparty na JavaScript, który znacznie ułatwia dodawanie odpowiedniego kodu w obecny już HTML. Dzięki jego spopularyzowaniu stosowanie danych strukturalnych jest nie tylko łatwiejsze dla ludzi, ale i same algorytmy wyszukiwania także lepiej radzą sobie z odczytywaniem tego typu danych.

Podsumowanie

Jak zatem widać, dane strukturalne mogą bardzo pomóc w przypadku e-commerce. Stosując je, budujesz znacznie lepsze user experience, co na pewno przełoży się na lepsze zyski oraz postrzeganie Twojej marki. Implementowanie tego rozwiązania to także obecnie trend, którego nie powinieneś przegapić.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

4 wypowiedzi:
  1. Ciekawy artykuł. Dodałbym jeszcze tylko, że dane zawarte w JSON-LD muszą być wizualnie dostępne na stronie (w przypadku np. RDFa jest to oczywiste, ale przy JSONie pojawia się pokusa, żeby popłynąć i dodać coś ekstra). Poza tym sporo innych danych warto wdrożyć: FAQ, HowTo i wiele innych.

  2. Dane strukturalne to chyba jeden z ważniejszych faktorów rakingowych, jeżeli chodzi o sklepy internetowe. Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy witryna jest pozycjonowania i nie posiada ich w swoim obrębie:)

  3. Kiedyś używałem schemy przez lata na stronie z wpisami. Potem przestałem i pozycje w sumie zostały te same. Schama bardzo dobra do sklepów, firm ale nie stron prywatnych bo tam nie ma za wiele treści dodatkowej wspierającej. Nie zaszkodzi na pewno używanie schemy ale nie zawsze w każdej stronie pewnie też pomoże. Albo pomoże albo będzie neutralne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *