Jak zidentyfikować najlepsze dla siebie kanały marketingowe?

Jeśli chcesz dopiero zacząć wykorzystywać marketing do zdobywania klientów, być może nie masz zbyt dużego budżetu. A nawet jeżeli nim dysponujesz, to na pewno nie chcesz go roztrwonić. Dlatego też tak ważne jest zidentyfikowanie najlepszych dla siebie kanałów marketingowych. Jak to zrobić? Tego dowiesz się w tym artykule.

Kanał marketingowy – czym jest?

Kanał marketingowy odnosi się do ludzi, organizacji i działań, które są niezbędne do tego, aby firma dotarła ze swoimi produktami i usługami do docelowego odbiorcy. Stanowi on bardzo ważny element każdej strategii marketingowej.

Obecnie można wyróżnić dwa główne rodzaje kanałów marketingowych:

  • Online – strony internetowe, media społecznościowe, e-mail itp.
  • Offline – czasopisma, broszury, eventy, radio i telewizja.

W tym artykule skupię się przede wszystkim na kanałach online.

Przykłady popularnych kanałów marketingowych

Oto 7 kanałów marketingowych, którym warto się przyjrzeć:

  1. SEO

O SEO warto wspomnieć na początku, gdyż obejmuje ono tak naprawdę niemal wszystkie inne kanały marketingowe. W skrócie Twoim celem jest sprowadzenie ruchu bezpośrednio na stronę internetową poprzez jej skuteczne pozycjonowanie.

  1. Media społecznościowe

Możesz promować swoją firmę na takich platformach jak Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest i wiele innych. Do dyspozycji masz wiele strategii – udostępnianie contentu, płatne reklamy, angażowanie się w grupy tematyczne, czy współpraca z influencerami. Media społecznościowe, podobnie jak SEO, obejmują tak naprawdę wiele kanałów marketingowych jednocześnie.

  1. Reklamy PPC

Najczęściej reklamy pay-per-click stosuje się w Google i na platformach społecznościowych. Mają one duży potencjał, jeśli chodzi o promowanie produktów w sklepach internetowych.

  1. E-mail marketing

E-mail marketing jest niezwykle skuteczny, jeśli masz listę danych kontaktowych klientów. Jednak zbudowanie jej zwykle wymaga dużo czasu.

  1. SMS marketing

Podobnie jak w przypadku e-mail marketingu potrzebujesz danych klientów, aby móc skorzystać z tej metody. Jak wykazują analizy, SMS marketing ma jednak całkiem świetne ROI i sprawdza się w przypadku młodszego pokolenia.

  1. Influencer marketing

Jest to proces współpracy z rozpoznawalnymi osobami w Internecie w celu promowania swojej marki. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.

  1. Marketing przez polecenie

Oferowanie bonusów klientom, którzy polecają Twoją firmę innym, potrafi z czasem stworzyć skuteczny system, który zapewni Ci duże dochody.

Jak wybrać kanał marketingowy dla siebie?

Zastosuj się do następujących kroków:

  1. Określ swoje cele

Główne cele, jakie warto sobie postawić, to:

  • Świadomość marki – zanim możliwa będzie konkretna sprzedaż, Twoja marka musi być do jakiegoś stopnia rozpoznawalna.
  • Generowanie leadów – pozyskanie klienta to często długoterminowy proces, który wymaga wielu kroków. Kampania poświęcona zdobywaniu leadów pozwoli skierować ich na ten pierwszy etap.
  • Edukowanie klientów – jeśli Twoja oferta jest unikalna, potencjalni klienci muszą nabrać do Ciebie zaufania i zrozumieć wartość tego, co chcesz im sprzedać.
  • Ruch – jeden z podstawowych celów. Bez zdobywania i przekierowywania ruchu trudno jest w ogóle zrealizować poprzednie założenia.
  1. Sprawdź, co robi konkurencja

Poszukaj firm o zbliżonym rozmiarze, które docierają do podobnych klientów. Przeanalizuj, z jakich metod korzystają. W uzyskaniu bardziej szczegółowych danych pomogą Ci takie narzędzia jak SEMSTORM, SEMrush, czy Brand24.

  1. Bądź na bieżąco z trendami

Postaraj się zrozumieć, dlaczego dane kanały docierają do konkretnych grup i co decyduje o tym, że zyskują na popularności.

  1. Testuj jeden kanał w danym czasie

Jeśli będziesz eksperymentował z kilkoma kanałami marketingowymi jednocześnie, uzyskasz mieszane rezultaty. Trudno będzie wtedy określić, co faktycznie przyczyniało się do sukcesu/porażki.

  1. Ustal budżet

Wyznacz pewien budżet, który poświęcisz na wybrany kanał marketingowy. Ustal także kolejny cel, dzięki któremu będziesz w stanie określić, czy inwestycja się opłacała.

  1. Eksperymentuj z samym kanałem

Jeśli przykładowo testujesz reklamy PPC na Facebooku, stosuj różne komunikaty i formaty. Może i kanał jest dla Ciebie odpowiedni, jednak nie widzisz rezultatów przez źle dobraną treść.

Czy skupić się na jednym kanale, czy działać na wielu?

Udało Ci się znaleźć kanał, który świetnie się sprawdza. Czy powinieneś jak najszybciej wypróbować kolejny? Lepiej się z tym nie śpieszyć. Jako że do dyspozycji masz mnóstwo opcji, łatwo jest nałożyć na siebie zbyt wiele, co negatywnie wpłynie na skuteczność Twoich dotychczasowych działań.

Jeśli korzystasz już z wybranego kanału, postaraj się wydobyć z niego naprawdę jak najwięcej, zanim przejdziesz do następnego. W ten sposób najlepiej zainwestujesz swój czas i pieniądze.

Podsumowanie

Możliwości promowania swojej firmy jest naprawdę wiele. Starannie zaplanuj zatem swoją promocję, wybierając najlepszy kanał marketingowy.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *