Podsumowanie miesiąca w e-commerce: październik 2021

Co działo się w branży e-commerce w październiku? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tym podsumowaniu mnóstwo ciekawych rzeczy w kontekście e-commerce. Znajdziesz tu m.in. porady od Google dotyczące tego, jak optymalizować nagłówki w stronach produktowych i jak cena produktu wpływa na pozycjonowanie.

Oprócz tego 2 raporty e-commerce przygotowane pod kątem naszego kraju. Jeśli zaś chodzi o większe nowości, to MediaMarkt otwiera swój marketplace.

Porady od Google

W tej sekcji porady przydatne szczególnie pod kątem e-commerce. Dowiedz się, jak stosować nazwy produktów w nagłówkach i jak cena wpływa na SEO.

Google określa, czym są jakościowe treści

Wysokiej jakości content to jeden z ważniejszych elementów w SEO. Jak go zatem zdefiniować? W jednym z ostatnich Google SEO Office Hours Hangout John Mueller zwrócił uwagę na kwestie, które nie są często poruszane w tym kontekście:

Jeśli chodzi o jakość treści, to nie mamy na myśli jedynie tekstu zawartego w artykułach. Chodzi raczej o jakość całej strony. Obejmuje to wszystko, co z nią związane – od układu do całego projektu.

Chodzi więc o to, jak poszczególne elementy są prezentowane na stronach, jak integrujesz obrazy, jak wygląda kwestia prędkości – wszystkie te czynniki w zasadzie wchodzą tu w grę.

To nie jest tak, że po prostu patrzymy wyłącznie na tekst artykułu, ignorujemy całą resztę i dochodzimy do wniosku, że jest to content wysokiej jakości. Tak naprawdę chcemy ogólnie spojrzeć na całą stronę.

W wielu poradnikach w kontekście jakościowego contentu zwraca się uwagę głównie na tekst. Choć ma on oczywiście duże znaczenie, to jednak jak podaje Mueller, trzeba pamiętać także o wielu innych powiązanych czynnikach.

Czy nazwa produktu powinna znajdować się w nagłówku?

Poradnik od Google dotyczący optymalizacji stron nie określa, jak traktować nazwy produktów i nagłówki. Warto zatem przyjrzeć się temu, co w tej kwestii do powiedzenia miał ostatnio John Mueller:

Z naszego punktu widzenia jest to całkowicie zależne od ciebie.

Z czysto technicznego punktu widzenia może być tak, że produkt jest określony w nagłówku strony. Myślę, że ma to sens w wielu przypadkach, ponieważ rodzaj firmy lub kategoria produktu także mogą przybrać formę nagłówka.

Wydaje się, że z semantycznego punktu widzenia ma to sens, więc właśnie na tym bym się tutaj skupił.

Starałbym się więc mniej koncentrować na tym, co z czysto semantycznej perspektywy działa dobrze dla SEO, a raczej brać pod uwagę to, co ma sens, jeśli chodzi o semantykę pod kątem HTML.

Takie podejście zazwyczaj dobrze przekłada się na widoczność.

Google doradza, aby nie używać nagłówków tylko po to, aby wcisnąć tam słowa kluczowe. Jak zaznaczył Mueller, pierwszeństwo powinna mieć przejrzysta struktura strony, a celem zawartości każdego headera jest lepsze zaznaczenie jej hierarchii. W większości przypadków zawarcie w nim nazwy produktu będzie zatem wskazane.

Jak cena produktu wpływa na pozycjonowanie?

Załóżmy, że 2 strony są identyczne pod względem SEO. Obie sprzedają ten sam produkt, jednak jedna z nich podwyższa cenę o 100%. Jak wpłynie to na ich pozycjonowanie? Mueller wyjaśnił tę kwestię następująco:

Z punktu widzenia wyszukiwania, nie – nie jest to przypadek, w którym próbowalibyśmy rozpoznać cenę na stronie i użyć jej jako czynnika rankingowego.

Z drugiej strony wiele z tych ofert trafia również do sekcji produktowej w wynikach wyszukiwania, co może być spowodowane tym, że sprzedawca przesyła o nich informacje lub wynikać z tego, iż rozpoznajemy dane produktowe na tych stronach.

John Mueller zaznaczył zatem, że cena produktu nie jest czynnikiem rankingowym. Z drugiej strony może ona mieć większe znaczenie w przypadku sekcji „Zakupy”, choć nie był w stanie potwierdzić niczego więcej w tym kontekście.

Dowiedz się więcej:

John Mueller podaje definicję jakościowego contentu

John Mueller na temat zamieszczania nazw produktu w nagłówkach

Czy cena produktu to czynnik rankingowy?

Ważne aktualizacje

W aktualizacjach krótko o nowościach w Quality Rater Guidelines oraz małej zmianie w danych strukturalnych dotyczących recenzji:

Google zaktualizowało Quality Rater Guidelines

Quality Rater Guidelines to dokument, który pomaga testerom jakości Google oceniać jakość stron internetowych. Wytyczne te nie wpływają bezpośrednio na SEO, jednak dają wgląd w to, jak wyszukiwarka ocenia jakość treści.

W październikowej aktualizacji doszło do 5 głównych zmian:

  1. Poszerzono i zmieniono definicję „Groups of People” (grup ludzi) w kontekście YMYL.
  2. Zmieniono wytyczne co do oceniania reputacji stron i twórców treści.
  3. W gruntowny sposób przebudowano sekcję dotyczącą oceniania „Lowest Page Quality” (stron o absolutnie najniższej jakości).
  4. Uproszczono i wyklarowano definicję tego, co kwalifikuje się jako „upsetting-offensive content” (treści denerwujące-obraźliwe).
  5. Liczne pomniejsze zmiany w wielu innych sekcjach.

Google sporządza listę zmian wprowadzanych w omawianym dokumencie, dzięki której na pewno łatwiej jest je śledzić.

Google zmienia wymagania dotyczące danych strukturalnych recenzji

Jeśli chcesz, aby w poszerzonych wynikach wyszukiwania pojawiały się recenzje, musisz koniecznie dostosować powiązane z nimi dane strukturalne wedle nowych wytycznych.

W wyniku nowej zmiany pole author.name jest ograniczone teraz do 100 znaków.

Warto też zawsze mieć na uwadze to, jakie typy podmiotów kwalifikują się pod stosowanie recenzji.

Dowiedz się więcej:

Jakie zmiany wprowadzono w Quality Rater Guidelines? (link do samego dokumentu)

Zmiany w danych strukturalnych dotyczących recenzji

Raporty

W tej sekcji przyjrzymy się dwóm raportom stworzonym specjalnie pod kątem e-commerce w Polsce:

Gdzie powstaje najwięcej sklepów internetowych?

Firma Dun & Bradstreet na podstawie informacji zgromadzonych z KRS przygotowała raport dotyczący ilości sklepów internetowych w Polsce i ich rozłożenia w podziale na województwa.

Oto najważniejsze informacje:

  • W Polsce zarejestrowanych jest obecnie ok. 51 000 sklepów internetowych.
  • Prawie 20% z nich, czyli 10 000, działa w województwie mazowieckim.
  • Najmniej sklepów internetowych jest województwie opolskim – jedynie 914.
  • W ostatnim czasie 2019 rok był najbardziej dynamicznym okresem, jeśli chodzi o szybkie powstawanie nowych e-sklepów – ich ilość wzrosła wtedy o 26,5%. Największy przyrost miał miejsce w województwie dolnośląskim, gdyż wynosił on 44% w stosunku do poprzedniego roku.
  • W 2021 roku najbardziej dynamiczny wzrost miał z kolei miejsce w województwie podlaskim – 22% w stosunku do poprzedniego roku.
  • Prawie 80% sklepów internetowych w Polsce zmaga się z problemami finansowymi. Najlepiej pod tym względem radzą sobie sprzedawcy z województwa małopolskiego – tam 30% znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej.

Twórcy raportu przygotowali także przydatną mapkę:

Procentowy podział sklepów w Polsce - raport

Jak wyglądają zwyczaje zakupowe Polaków?

Firma Advox przygotowała raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”. Zrealizowano go w okresie 13-20 września 2021 roku na grupie 1 000 osób.

Oto najważniejsze informacje:

  • Nasz rynek e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się w Europie – jego wartość na początku tego roku przekroczyła 100 mld złotych.
  • 28% respondentów dokonuje zakupów przez Internet raz w tygodniu lub częściej.
  • 44,8% z badanych miesięcznie dokonuje zakupów przez Internet na kwotę od 101 do 300 złotych.
  • Najczęściej kupowana przez Internet kategoria produktów to od lat niezmiennie odzież i dodatki, na którą w badaniu wskazało 62% respondentów.
  • 20% konsumentów kupuje przez Internet także produkty spożywcze.
  • 80% respondentów przyznało, że pozostawia recenzje na stronach sklepów po dokonaniu zakupów.

Na koniec 2 ciekawe wykresy z raportu:

Wykres - kategorie produktów kupowane przez Internet Wykres - rodzaje urządzeń wykorzysytwane do dokonywania zakupów

Dowiedz się więcej:

Zapoznaj się z Raportem eCommerce w regionach Polski

Pobierz za darmo raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”

Wydarzenia, aktualności

AliExpress chce drastycznie poprawić czas swoich dostaw, a MediaMarkt planuje być kolejnym graczem na rynku platform marketplace:

AliExpress będzie oferować znacznie szybsze dostawy

AliExpress jest znane głównie z niskich cen i długich czasów dostawy. Ten drugi element ma się wkrótce zmienić, gdyż gigant e-commerce z Chin podejmuje bliższą współpracę z logistyczną firmą Cainiao, która to także wchodzi w skład Alibaba Group.

Modernizacje będą obejmować:

  • Nowe magazyny w Chinach.
  • Nowe magazyny zagraniczne.
  • Zautomatyzowane centra sortowania towarów.
  • Zwiększona liczba cotygodniowych lotów czarterowych.
  • Sieć punktów odbioru typu last-mile.

AliExpress będzie dzięki temu w stanie oferować dostawę w ciągu 10 dni roboczych dla wybranych zamówień transgranicznych dokonanych w Hiszpanii i Francji, 12 dni roboczych w przypadku Brazylii i 5 dni roboczych, jeśli chodzi o Koreę Południową.

W skład sieci wchodzi 20 000 punktów odbioru przesyłek – wiele z nich ma powstać także w Polsce, co na pewno pomoże w sprawniejszych dostawach w przypadku naszego kraju.

MediaMarkt zakłada swój marketplace

MediaMarkt uruchomiło w wersji beta swój marketplace – obecnie jest on dostępny w Niemczech, Austrii i Hiszpanii.

Od sprzedawców, którzy chcą korzystać z platformy, wymagane jest:

  • Siedziba w Unii Europejskiej.
  • Rejestracja handlowa i podatkowa w Unii Europejskiej.
  • Własna sieć logistyczna (lub korzystanie z usług dostawcy).
  • Przesyłki i zwroty muszą być obsługiwane w magazynie na terenie Unii Europejskiej.
  • Niemieckojęzyczna obsługa klienta.

Warto też zaznaczyć, że w przeciwieństwie choćby do Amazonu, MediaMarkt nie oferuje usług realizacji zamówień.

Koszt korzystania z platformy wynosi 39 euro miesięcznie plus dodatkowe prowizje pobierane od sprzedaży każdego produktu. Marketplace ma wkrótce pojawić się w Holandii i pozostałych państwach Beneluksu. Nie wiadomo jeszcze, czy w ogóle stanie się dostępny w Polsce.

Dowiedz się więcej:

AliExpress nawiązuje bliższą współpracę z Cainiao

Marketplace od MediaMarkt w wersji beta (oficjalne ogłoszenie)

Inne

Search Engine Journal przygotował kolejny ciekawy e-book:

Darmowy, rozbudowany e-book na temat on-page SEO

Search Engine Journal we współpracy z Conductor, Rock Content i Searchmetrics przygotował e-book Complete Guide to On-Page SEO. Na 227 stronach znajdziesz eksperckie porady, które odpowiadają na takie pytania jak:

  • Co to jest on-page SEO i dlaczego jest tak ważne?
  • Jak przeprowadzić audyt treści?
  • Co to jest EAT i jaki ma wpływ na on-page SEO?
  • Jak zoptymalizować title tagi i meta opisy?
  • Jak powinien wyglądać znacznik nagłówka?
  • Czy kanibalizacja słów kluczowych sabotuje moje rankingi i ruch na stronie?
  • Czy muszę zmienić strukturę treści dla featured snippets?

Dzięki poradom zamieszczonym w tej publikacji na pewno uda Ci się poprawić widoczność swojej strony.

Dowiedz się więcej:

Pobierz za darmo Complete Guide to On-Page SEO

  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź
  1. Bardzo fajne zestawienie. Szczególnie kwestie dotyczące optymalizacji treści i link do Complete Guide to On-Page Seo, zmusiły mnie do zatrzymania się na dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *