Podsumowanie miesiąca w e-commerce: sierpień 2021

Co działo się w branży e-commerce w sierpniu 2021? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tym podsumowaniu przydatne porady i ostrzeżenia od Google na temat Core Web Vitals, czyli ostatniej bardzo ważnej aktualizacji algorytmu. W raportach sporo o metodach płatności w Europie, a w aktualnościach przyjrzymy się licznym wydarzeniom związanym z działalnością Amazonu w Europie.

Porady od Google dotyczące SEO

Dowiedz się, jak niektórzy (w bardzo bezsensowny sposób) chcą oszukać Core Web Vitals i jak Google traktuje recenzje w kontekście SEO:

1. Uważaj na praktykę oszukiwania wyników w Lighthouse

Pod koniec sierpnia Google zwróciło uwagę na rozprzestrzeniającą się praktykę oszukiwania wyników analizy stron przeprowadzanych przez Google Lighthouse. Według różnych doniesień niektórzy z partnerów Shopify zaczęli oferować tego typu „usługi”, obiecując, że za ich pomocą można zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania.

Technika ta polega na dodawaniu do strony specjalnego skryptu, który może wyglądać następująco:

Oszukiwanie wyników Lighthouse

Kod ten sprawia, że Lighthouse nie jest w stanie przeprowadzić dokładnej analizy strony. Miałoby to służyć temu, aby ukryć ewentualne niekorzystne wyniki takiego testu.

Zjawisko to skomentował John Mueller, który wyraźnie podkreślił:

Wyniki z Lighthouse nie mają wpływu na wyniki wyszukiwania Google.

Przeprowadzanie tego typu maskowania po stronie użytkownika to okropny pomysł – w ten sposób po prostu oszukujesz sam siebie. Praktyka ta nie ma absolutnie żadnego sensu i przeszkadza w znalezieniu prawdziwych problemów. Jeśli natkniesz się na tego typu wtyczkę, zaraportuj ją.

Jak więc widać, tego typu praktyka może jedynie zaszkodzić stronie internetowej. Osoby promujące omawiane podejście prawdopodobnie po prostu chcą wzbogacić się na niewiedzy właścicieli stron internetowych na temat pozycjonowania.

2. Google doradza, jak podejść do audytu Core Web Vitals

Core Web Vitals to nadal jedna z ważniejszych aktualizacji w ostatnim czasie, dlatego nie dziwne, że Google stale do niej wraca. Jak zatem mieć pewność, że Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod tym względem? Zastosuj się do tych 3 kroków:

  • A – przeanalizuj stan strony i zidentyfikuj problematyczne kwestie

Na tym etapie pomogą takie narzędzia jak CrUX Dashboard, Google Search Console oraz PageSpeed Insights.

  • B – Usuń błędy i przeprowadź optymalizację

W realizacji tych zadań pomogą: Google Lighthouse, Web Vitals Extension oraz Chrome DevTools.

  • C – monitoruj i wprowadzaj kolejne usprawnienia

Wcześniejsze kroki pójdą na marne, jeśli stale nie będziesz monitorować stanu swojej strony oraz wprowadzać poprawek pod kątem Core Web Vitals. W procesie tym pomogą takie narzędzia jak Web-vitals.js, Lighthouse-CI, CrUX API i PageSpeed Insights API.

3. Recenzje nie są czynnikiem rankingowym w Google

Podczas jednego z Google Search Central SEO hangout John Mueller tak wypowiedział się na ten temat:

Z tego, co wiem, nie używamy liczby klientów lub ilości recenzji, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania w odniesieniu do rankingu. Czasami wyciągamy te informacje i możemy pokazać je w formie poszerzonego wyniku wyszukiwania.

Z drugiej strony dodał też, że ich znaczenie jest nieco inne w przypadku Google Moja Firma:

Możliwe, że w przypadku Google Moja Firma są one bardziej brane pod uwagę. Nie znam się na tej kwestii tak bardzo. Jeśli jednak chodzi o standardowe wyniki wyszukiwania, nie bierzemy ich szczególnie pod uwagę.

W przypadku głównych wyników wyszukiwania Google ma do analizy całe mnóstwo czynników, dlatego recenzje klientów nie są tutaj brane pod uwagę. Jednak w przypadku Google Moja Firma i pozycjonowania lokalnego, mają one już kluczowe znaczenie, gdyż pozwalają wyszukiwarce ocenić renomę i rozpoznawalność danej firmy.

Dowiedz się więcej:

  1. Na czym polega oszukiwanie wyników Google Lighthouse i dlaczego nie jest to dobry pomysł?
  2. Polecany przez Google workflow dotyczący Core Web Vitals
  3. John Mueller na temat tego, jakie znaczenie recenzje klientów mają w wynikach wyszukiwania

Ważne aktualizacje

Ostatnie i nadchodzące aktualizacje nie są szczególnie ważne, ale warto mieć je na uwadze:

1. Google polepsza system generowania tytułów stron internetowych

W niektórych przypadkach Google może automatycznie podmienić HTML title tag danej strony na taki, który w ocenie wyszukiwarki będzie lepiej informował o zawartości witryny. Zazwyczaj dochodzi do tego, gdy tag:

  • Jest za długi
  • Jest wypełniony w nienaturalny sposób słowami kluczowymi
  • Nie zawiera tekstu lub korzysta ze schematycznych, powtarzalnych szablonów treści

Pod koniec sierpnia Google zaktualizowało i polepszyło proces, którego celem jest podmienianie owych fragmentów. Jak podaje Danny Sullivan:

Wprowadziliśmy nowy system generowania tytułów dla stron internetowych. Wcześniej tytuły mogły się zmieniać w zależności od wprowadzonego zapytania. Dzięki naszemu nowemu systemowi nie dojdzie już do takich sytuacji. Będzie tak, gdyż uważamy, że nasz nowy system generuje trafniejsze tytuły dla dokumentów, sprawnie opisując, czym są, niezależnie od typu zapytania.

Jak często ma dochodzić do takich podmian? Sullivan wskazuje, że tagi pozostaną bez zmian w 80% przypadków. Na ten moment nie istnieje funkcja do wskazywania podstron, w przypadku których Google powinno zrobić wyjątek i nigdy nie stosować tej praktyki.

2. Google wprowadzi ograniczenia dotyczące targetowania reklam do osób poniżej 18 roku życia

Z racji trwającej pandemii mnóstwo dzieci i nastolatków w ostatnim czasie spędza więcej czasu w sieci. Aby chronić je przed szkodliwymi treściami, Google w najbliższych miesiącach zablokuje targetowanie reklam na podstawie wieku, płci i zainteresowań w przypadku użytkowników poniżej 18 roku życia.

Google wprowadzi także nową politykę, która pozwoli każdej osobie poniżej 18 roku życia wystosować prośbę o usunięcie swoich zdjęć z wyników wyszukiwania. Do takiej funkcji dostęp też będą mieć rodzice lub opiekunowie niepełnoletniego.

Aktualizacje te nie powinny mieć drastycznego wpływu na działania marketingowe sklepów i firm, jednak pewne zmiany dotyczące metryk w przypadku targetowanych grup na pewno będą zauważalne.

Dowiedz się więcej:

  1. Google aktualizuje sposób, w jaki podmienia tytuły stron
  2. Google chce lepiej chronić dzieci i nastolatki w Internecie

Raporty

Okazuje się, że mnóstwo stron e-commerce ma poważne problemy na etapie finalizowania płatności:

1. 94% rozliczeń w europejskich transakcjach e-commerce napotyka liczne błędy

Firma Edgar, Dunna & Company przeprowadziła analizę, która objęła 800 największych stron e-commerce, 200 usług rozliczających się w modelu subskrypcji oraz 800 konsumentów z 8 państw Europy (w tym Polska).

W ten sposób powstał raport The State of European Checkouts 2021.

Oto najciekawsze informacje, jakie można w nim znaleźć:

  • 94% najpopularniejszych stron e-commerce napotyka 5 lub więcej błędów podczas rozliczenia (w zeszłym roku było to jedynie 58%, choć badanie objęło wtedy mniejszą grupę).
  • Najczęściej spotykane błędy to słabe formatowanie informacji o karcie kredytowej, zła obsługa błędów, brak popularnych metod płatności oraz brak opcji zapisania wybranej metody płatności na przyszłe transakcje. Choć tego typu kwestie nie są same w sobie mocno problematyczne, to jednak w połączeniu stanowią poważną przeszkodę w sprawnym procesie rozliczenia.
  • 21% kupujących porzuci koszyk, jeśli zrealizowanie płatności zajmuje dłużej niż minutę.

W ostatnim czasie mnóstwo osób zaczęło kupować przez Internet znacznie częściej. Komplikacje na etapie rozliczenia jedynie niepotrzebnie negatywnie wpływają na generowane zyski. Jak jednak widać, nawet najwięksi gracze na rynku zaniedbują tę kwestię.

2. Najpopularniejsze metody płatności w Europie w 2021 roku

Skoro już przy rozliczeniach i płatnościach jesteśmy, warto przyjrzeć się temu, za pomocą jakich metod konsumenci w Europie najczęściej finalizują transakcje:

  • 44% – portfel elektroniczny
  • 42% – karta
  • 32% – PayPal
  • 11% – lokalne metody płatności
  • 11% – płatność przy odbiorze
  • 3% – Apple/Google/Samsung Pay

Dowiedz się więcej:

  1. Pobierz za darmo raport The state of European checkout in 2021
  2. Najpopularniejsze metody płatności w Europie i w wybranych państwach

Wydarzenia, aktualności

InPost dalej dynamicznie się rozwija, a Amazon przeprowadza kolejne ekspansje w Europie i ma problemy z Unią Europejską:

1. Utrata danych w Google Search Console

Google potwierdziło, że na przełomie 23 i 24 sierpnia doszło do utraty danych gromadzonych przez Google Search Console. Nie chodzi tutaj o wyciek ważnych i prywatnych informacji, które dostały się w niepowołane ręce. Po prostu raporty nie zarejestrowały części zdarzeń, przez co możesz zauważyć znaczący spadek w niektórych metrykach z omawianego okresu.

Co najważniejsze, spadki te dotyczą jedynie wyników z raportów Google Search Console – w praktyce widoczność stron i ich wydajność pozostała bez zmian.

2. InPost ma już 2 000 paczkomatów w Wielkiej Brytanii

InPost przeprowadza intensywną ekspansję nie tylko w Polsce, ale także i w Anglii. Na początku sierpnia postawił on w Wielkiej Brytanii paczkomat numer 2 000. Co ciekawe, 900 z tych urządzeń pojawiło się tylko w ciągu tego roku.

Ambicje InPostu na tym się jednak nie kończą. Do 2024 roku firma chce mieć ponad 10 000 paczkomatów w Anglii, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie jest już na terenie Polski.

3. BigBuy wchodzi we współpracę z Amazon Polska

Sprzedawcy mogą już wystawiać produkty pochodzące od BigBuy na Amazon marketplace w Polsce oraz w Szwecji.

BigBuy to popularny dropshipping supplier – zajmuje się on zapewnianiem produktów, które następnie partnerzy mogą sprzedawać w modelu dropshippingu. Firma oferuje ciekawe rozwiązanie pod nazwą Multi-Channel Integration Platform. Platforma ta pozwala sprzedawcom automatycznie konfigurować i zarządzać swoją ofertą w sklepach internetowych, na różnych marketplace i innych kanałach cyfrowych.

4. Amazon otrzymał karę w wysokości 746 milionów euro

W połowie lipca Unia Europejska nałożyła karę na giganta e-commerce w wysokości 746 milionów euro. Fakt ten stał się jednak znany dopiero na początku sierpnia, gdy Amazon opublikował raport finansowy z ostatniego kwartału. Wynika z niego, że Luksemburska Komisja Krajowa ds. Ochrony Danych oskarżyła Amazona o posiadanie danych osobowych, które nie były zgodne z rozporządzeniem GDPR (u nas znanego jako RODO).

Amazon twierdzi jednak, że kara ta jest bezpodstawna i zamierza bronić się przed wyrokiem. Jak określił to jeden z przedstawicieli firmy:

Decyzja dotycząca sposobu, w jaki pokazujemy klientom odpowiednie reklamy, opiera się na subiektywnej i niesprawdzonej interpretacji europejskiego prawa ochrony prywatności, a proponowana grzywna jest całkowicie nieproporcjonalna nawet do tej interpretacji.

5. Nowe programy Fulfillment by Amazon w Europie

FBA Liquidations i FBA Grade and Resell to programy, które pomogą sprzedawcom ograniczyć straty, których źródłem są zwrócone towary lub nadwyżki w stanach magazynowych. Amazon szacuje, że gdy projekty te zostaną już w pełni wprowadzone, pomogą nadać nowe życie ponad 300 milionom produktów.

Jak podaje jedna z przedstawicielek:

Te nowe programy są przykładem kroków, które podejmujemy, aby mieć pewność, że produkty sprzedawane na Amazon – czy to przez nas, czy przez naszych małych partnerów biznesowych – zostaną dobrze wykorzystane i nie staną się odpadami. Wraz z istniejącymi programami, takimi jak FBA Donations, mamy nadzieję, że pomogą one w budowaniu gospodarki cyrkulacyjnej, maksymalizacji ponownego wykorzystania zasobów i zmniejszeniu niekorzystnego wpływu na planetę.

Dowiedz się więcej:

  1. Google potwierdza utratę danych w Google Search Console
  2. Ekspansja InPostu w Wielkiej Brytanii
  3. BigBuy dołącza do Amazon Polska
  4. Amazon otrzymuje rekordową karę od Unii Europejskiej
  5. Programy od Amazonu nadadzą produktom nowe życie
  •  
  •  
  •  
Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *