Prasówka SEO/e-commerce #30
W tej prasówce ciekawe badania dotyczące e-commerce, ważne informacje w kontekście grupy Alibaba oraz kilka przydatnych kwestii związanych z Google oraz nowości od Allegro.
A co zatem w tej prasówce?
Spis treści
- 1 Badanie: kupujący mają bardzo wysokie wymagania podczas zakupów internetowych
- 2 Grupa Alibaba może mieć poważne problemy
- 3 Nowy raport w Google Search Console poświęcony newsom
- 4 Czy narzędzie disavow może negatywnie wpłynąć na ranking strony?
- 5 Jak COVID-19 wpłynął na e-commerce w 2020 roku?
- 6 Rekordowe wyniki e-commerce w Polsce w 2020 roku
- 7 Google wyjaśnia kilka kwestii dotyczących mobile-first index
- 8 Nowy serwis – Allegro Biznes
Badanie: kupujący mają bardzo wysokie wymagania podczas zakupów internetowych
Analiza przeprowadzona przez goMoxie wykazała, że im mniej problemów podczas dokonywania zakupów ma klient, tym większa szansa na skuteczną sprzedaż. Oto inne ciekawe informacje z badania:
- 40% kupujących ma problem z wykonaniem nawet prostych czynności w sklepach internetowych sprzedawców detalicznych.
- Pokolenie Z (urodzeni w drugiej połowie lat 90. i po roku 2000) ma największe problemy z finalizacją zakupów. 46% z nich napotyka podczas takiej czynności „jakiś problem”.
- Mało kto korzysta z obsługi klienta, jeśli napotka poważny problem. Robi tak jedynie 26% respondentów. 52% po prostu szuka podobnej oferty u konkurencji.
Pełny raport możesz pobrać tutaj.
Grupa Alibaba może mieć poważne problemy
Założyciel Alibaby, Jack Ma, od końca października nie pokazuje się publicznie. Oprócz tego władze Chin zakazały mediom publikować informacje dotyczące postępowania wymierzonego w jego firmę, która została oskarżona o kreowanie zbyt dużego monopolu.
Co przyczyniło się do takiej sytuacji? W ostatnim publicznym wystąpieniu Jack Ma krytykował regulacje finansowe w Chinach oraz państwowe banki tego kraju. Oprócz tego spółka Ant Group (należąca do Alibaby) miała debiutować na giełdzie pod koniec 2020 roku. Działania komunistycznych Chin niewątpliwie mają na celu zaszkodzić przedsiębiorcy, którego wpływy oraz opinie zaczęły być niewygodne dla władz. Zapewne oprócz wspomnianych czynników w grę wchodzą inne kwestie z wyższych sfer polityki.
Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj
Nowy raport w Google Search Console poświęcony newsom
Google wprowadziło raport skuteczności Wiadomości Google. Aby znaleźć nowy raport, wejdź do Search Console i w sekcji Skuteczność kliknij pozycję Wiadomości Google. Zawiera on takie metryki jak wyświetlenia, kliknięcia, CTR, które można filtrować w zależności od urządzenia, kraju czy daty.
Dotychczas nie dało się odfiltrować w innych raportach tego, jak dane artykuły radziły sobie konkretnie w Wiadomościach Google. Nowa aktualizacja ma zatem szczególnie duże znaczenie dla stron, które generują dużo ruchu dzięki publikowaniu newsów.
Więcej możesz dowiedzieć się w oficjalnym komunikacie od Google.
Czy narzędzie disavow może negatywnie wpłynąć na ranking strony?
Narzędzie disavow zostało wydane głównie na prośbę właścicieli stron, którzy przejmowali witryny z niezbyt atrakcyjnym profilem linków (uzyskanymi np. poprzez kupno, co nie jest dobrą praktyką). Z tego powodu niektórzy zaczęli podejrzewać, że skorzystanie z disavow może pozostawić negatywny ślad, który źle wpłynie na przyszłe pozycjonowanie witryny.
Do sprawy tej odniósł się John Mueller. Zaznaczył, że obawy te są nieuzasadnione, gdyż disavow tool to kwestia czysto techniczna. Nikt nie powinien mieć obaw przed korzystaniem z niego. Google nie zakłada automatycznie, że jeśli ktoś zrzekł się części linków, to zapewne niektóre z nich kupił i teraz „sprząta po sobie bałagan”.
Z dyskusją na ten temat możesz zapoznać się w tym video.
W tej prasówce bardzo ciekawe raporty podsumowujące e-commerce w 2020 roku. Oprócz tego przydatne wyjaśnienia na temat mobile-first indexing oraz nowość od Allegro.
Jak COVID-19 wpłynął na e-commerce w 2020 roku?
Firma SearchNode opublikowała raport dotyczący trendów e-commerce w 2021 roku. Zawiera on także ciekawe spostrzeżenia dotyczące 2020 roku sporządzone na podstawie informacji zebranych od niemal 100 osób decyzyjnych z branży handlu w Europie i Ameryce Północnej. Oto najważniejsze informacje:
- 90% sprzedawców zanotowało przynajmniej minimalny wzrost dochodów na wiosnę 2020 roku (początek największych lockdownów).
- 50% respondentów cieszyło się w tym okresie wzrostem zysków wynoszącym ponad 100%!
- Po zakończeniu lockdownu we wspomnianym okresie 86% respondentów dalej notowało wzrost zysków.
- 44% sprzedawców dokonało relokacji swoich pracowników podczas pandemii.
- Z powodu zaistniałej sytuacji 26% respondentów musiało zwolnić nieco pracowników, jednak 21% ankietowanych zatrudniło ich nawet więcej.
- 45% firm planuje teraz kłaść jeszcze większy nacisk na sprzedaż w Internecie.
Pełen raport możesz pobrać tutaj.
Rekordowe wyniki e-commerce w Polsce w 2020 roku
W 2020 roku Polacy wydali na odzież, elektronikę, meble, kosmetyki, żywność oraz zabawki i akcesoria niemal 12 miliardów dolarów. Ogromny udział w tej liczbie miał oczywiście e-handel. Podobny trend będzie się dało zauważyć i w tym roku, gdyż sprzedaż online nadal będzie pewnym kanałem.
Czego jeszcze można się spodziewać? Choć internetowe zakupy spożywcze były w ostatnich latach raczej niszową ciekawostką, tak w 2021 mogą zacząć rozwijać się znacznie dynamiczniej. Oprócz tego wejście Amazona na nasz rynek wydaje się jeszcze bardziej prawdopodobne niż wcześniej.
Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
Google wyjaśnia kilka kwestii dotyczących mobile-first index
John Mueller w wątku na Twitterze wyjaśnił kilka kwestii, które wzbudzają wśród niektórych użytkowników sporo pytań. Pracownik Google zaznaczył, że w przypadku mobile-first indexing wersje mobilne witryny (działające na rozszerzeniu m-dot) są traktowane jako domyślna wersja strony, nawet jeśli tagi rel=canonical prowadzą do desktop.
Oczywiście nie znaczy to, że wszyscy muszą korzystać z wersji mobile. Jeśli użytkownik desktop na nią trafi, zostanie przekierowany na desktopowe URL. Oprócz wspomnianej kwestii Muller poruszył także to, jaki wpływ na tego typu sytuacje ma hreflang.
Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w tym wątku na Twitterze:
Nowy serwis – Allegro Biznes
25% polskich firm dokonuje zakupów na Allegro. Popularny serwis z myślą o przedsiębiorcach uruchamia dlatego Allegro Biznes. Zachowa on wszystkie funkcjonalności podstawowej strony, jednak doda także narzędzia ułatwiające kupno oraz sprzedaż produktów potrzebnym firmom. Allegro Biznes będzie dostępny dla tych, którzy posiadają konto Firma. Sprzedający, których oferta może być przydatna przedsiębiorcom, także otrzymają możliwość prowadzenia tam działalności.
Planowana data pełnego uruchomienia serwisu to najpóźniej 16 lutego 2021 roku.
Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się tutaj.
Komentarze