RankBrain – czym jest, jakie ma znaczenie i jak wpłynie na przyszłość SEO?
26 października 2015 roku Google wydało ciekawe oświadczenie, które od razu obiegło branżę SEO. Otóż wyjawiono, że Google korzysta ze sztucznej inteligencji, aby usprawniać proces działania wyszukiwarki internetowej. Samo zaś nowoczesne narzędzie zostało nazwane RankBrain.
Zaskoczenie (a nawet i zaniepokojenie) wzbudziło także to, że RankBrain został określony jako jeden z trzech najważniejszych czynników, które wpływają na pozycjonowanie. Jakie są pozostałe dwa? Oczywiście linki oraz content. Niemniej jednak Google zaznaczyło, że żaden z nich nie góruje nad pozostałymi – wszystkie trzy są traktowane na równo.
Wracając do historii, to tak naprawdę RankBrain działał już w pewnym stopniu od roku 2013, kiedy to został wydany Hummingbird. W pełni zaczął funkcjonować w kwietniu 2015 roku, a ogłoszony światu został właśnie dopiero w październiku.
Czym w ogóle jest RankBrain?
Wspomnianego 26 października 2015 roku RankBrain został ogłoszony światu poprzez ten wywiad w Bloomberg.
Oto jak został opisany wtedy RankBrain:
RankBrain korzysta ze sztucznej inteligencji, aby przetworzyć ogromne ilości treści pisanych w matematyczne jednostki, czyli wektory, które może zrozumieć komputer. Jeśli RankBrain widzi dane słowo lub frazę, ale ich nie poznaje, maszyna potrafi domyślić się, do czego mogą one być podobne w znaczeniu. Następnie filtruje wyniki wyszukiwania wedle owego domysłu, dzięki czemu wyszukiwarka znacznie lepiej może radzić sobie z zapytaniami, z którymi wcześniej nie miała do czynienia.
Co ważne, RankBrain działa na podstawie algorytmów maszynowego uczenia się, dzięki czemu na bieżąco analizuje swoje działanie i nieustannie poprawia funkcjonowanie.
Czym nie jest RankBrain?
RankBrain to nie przetwarzanie języka naturalnego (NLP – Natural language processing).
NLP to święty Graal działania wyszukiwarek internetowych. Jest to stan, gdy komputer jest w stanie rozbić dany tekst oraz zrozumieć jego znaczenie i przesłanie jedynie na podstawie struktury języka i jego lingwistyki. Słowa przekazują znaczenie w kontekście tych, wśród których się znajdują. NLP potrafiłby zrozumieć słowo pisane w sposób taki, jaki robi to człowiek, ale oczywiście za pomocą innych procesów.
Choć RankBrain jest na pewno krokiem w kierunku osiągnięcia tego celu, to jednak nie potrafi on określać znaczenia danych fraz na podstawie samego języka.
RankBrain wymaga bazy danych powiązanych fraz oraz wektorów, aby wypracować najbardziej trafną odpowiedź. Do wnioskowania dochodzi wtedy, kiedy dane zapytania nie są zrozumiałe, ale wyniki są dalej oparte na czystych danych, a nie samej lingwistyce tekstu.
Czemu stworzono RankBrain?
Aby zrozumieć, jaki jest cel wprowadzenia RankBrain, dobrze jest przyjrzeć się zadaniom, z którymi musi się zmagać:
Obsługiwanie nowych skomplikowanych zapytań – każdego dnia Google musi obsługiwać rozbudowane zapytania, z którymi jeszcze wcześniej nie miał do czynienia. Stanowią one tak naprawdę 15% wszystkich zapytań dziennie. Jako że wyszukiwarka nigdy ich nie obsługiwała, potrzebuje ona dobrego punktu odniesienia do zupełnie nowych zapytań. Tylko w ten sposób może zwrócić jak najbardziej precyzyjne rezultaty.
Radzenie sobie z niejasnymi terminami – w skład zapytań wchodzi wiele niejasnych słów, które mogą znaczyć zupełnie co innego w różnym kontekście. Dzięki wprowadzeniu samouczącego się algorytmu, który analizuje dotychczasowe wyniki wyszukiwania, Google może znacznie lepiej analizować nawet i bardzo nieprecyzyjne zapytania.
Ulepszenie trafności wyszukiwań – dzięki zrozumieniu nie tyle, co pojedynczych fraz kluczowych, ile ich kontekstu, Google może znacznie lepiej radzić sobie z wariantami danego słowa kluczowego (liczba mnoga i pojedyncza, odmiana przez przypadki, skróty, literówki itp.).
Jak działa RankBrain?
RankBrain działa głównie na podstawie dwóch najważniejszych czynników:
Zrozumienie zapytania – wcześniej Google wysoko pozycjonował strony, których treść jak najdokładniej odpowiadała wpisywanym w wyszukiwarkę słowom kluczowym. Dzięki RankBrain Google stara się dostosować wyniki wyszukiwania do intencji związanej z danymi słowami kluczowymi.
Mierzenie interakcji użytkowników z podanymi wynikami wyszukiwania – RankBrain działa na podstawie algorytmu, który analizuje interakcję użytkowników ze stronami, które im podsuwa w odpowiedzi na ich zapytania.
W tym celu bierze pod uwagę:
- Wejścia organiczne – im więcej wejść organicznych na daną stronę, tym wyżej jest ona wyświetlana.
- Długość trwania sesji – średni czas spędzony na stronie jest sygnałem, że dana strona odpowiedziała na zapytanie użytkownika, który w efekcie został na niej na dłużej.
- Wskaźnik odrzuceń – jeden z ważniejszych czynników, który należy brać pod uwagę podczas optymalizacji swojej strony. Powinien być on oczywiście jak najniższy.
Warto jednak zaznaczyć, że nie chodzi tu o swego rodzaju „RankBrain score”. RankBrain nie ocenia pod kątem różnych czynników jakości Twojej strony – od tego są inne sygnały. RankBrain stara się zrozumieć, co osoba wpisująca dane hasło miała na myśli. Jeśli uzna on, że Twoja strona nie jest tym, czego ta osoba szukała, nie oznacza to, że Twoja strona jest zła. Oznacza to po prostu, że nie była ona dobrą odpowiedzią na dane zapytanie.
Warto przyjrzeć się tej dyskusji, którą przeprowadzili między sobą Gary Illyes oraz Rand Fishkin:
Lemme try one last time: Rankbrain lets us understand queries better. No affect on crawling nor indexing or replace anything in ranking
— Gary "鯨理" Illyes (@methode) 18 marca 2016
Jak wpłynie na nas RankBrain?
Jeśli chodzi o świat marketingu internetowego oraz SEO, to w sumie nie mamy tutaj do czynienia z ogromną rewolucją. Oczywiście RankBrain zmienia i zmieni wiele, ale należy go traktować bardziej jako rozbudowaną optymalizację tego, jak działa Google.
Oto kilka czynników, na które wpłynie RankBrain:
Tolerancja fraz na długi ogon – wpisując w Google zapytanie, nieraz trzeba było „bawić się” ze słowami kluczowymi, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Dzięki RankBrain długie, naturalne i skomplikowane wyszukiwania mogą być obsługiwane w znacznie skuteczniejszy sposób.
Wsparcie platform wyszukiwania głosowego – skoro już zaznaczyliśmy, że RankBrain usprawnia obsługę naturalnych zapytań, należy wspomnieć też o wyszukiwaniu głosowym. Takie technologie jak Siri, Google Now, czy Cortana zyskują globalnie coraz więcej użytkowników. Chcąc nie chcąc, RankBrain odgrywa dużą rolę we wspieraniu asystentów głosowych. Dzięki niemu odpowiedzi na zapytania wprowadzane głosowo (a więc naturalnie), będą znacznie trafniejsze.
Elastyczność w korzystaniu ze słów kluczowych – RankBrain otwiera także więcej możliwości w tym, jak korzystamy ze słów kluczowych, tworząc content. Kurczowe trzymanie się danego słowa kluczowego staje się coraz bardziej przestarzałe. Dzięki RankBrain możemy znacznie swobodniej korzystać z odmian gramatycznych, synonimów czy fraz połączonych semantycznie. Dzięki temu nasze teksty zyskują na czytelności, a Google i tak rozumie ich treść.
Czy RankBrain zabije SEO?
Ogłaszanie upadku SEO wraca jak bumerang przy wszystkich większych nowościach, jakie wprowadza Google. Oczywiście odpowiedź brzmi „nie”. Jak zaznaczyłem, RankBrain wpływa na to, jak Google traktuje słowa kluczowe. Dzięki temu możemy w bardziej naturalny sposób implementować je w treściach.
Można wręcz powiedzieć, że dzięki RankBrain SEO staje się jeszcze bardziej zaawansowane – należy w jeszcze większym stopniu skupiać się na czytelności i unikalności contentu, UX na stronie, niż na samych aspektach technicznych.
Przyszłość RankBrain
Jeśli chcesz uwzględnić RankBrain w swoich działaniach SEO, skup się na długich i średnich frazach kluczowych. Pisz naturalne i jakościowe treści. Zadbaj także o wysokie CTR.
Możliwe, że w przyszłości RankBrain będzie wykorzystywany nie tylko do interpretowania słów kluczowych. Jeżeli sztuczna inteligencja stanie się na tyle zaawansowana, że będzie w stanie niczym człowiek rozumieć treści zawarte w Internecie, będzie to historyczny przełom.
Komentarze
4 wypowiedzi:Konkretny artykuł, spora dawka ciekawej i przydatnej wiedzy! Pozdrawiamy : )
Dziękuję – też pozdrawiam!
Fajny, ciekawy temat… Uważam, że RankBrain ma pozytywny wpływ na SEO. Jeśli używa się technik white-hat SEO to nie ma podstaw, aby nie pojawiać się w rankingu Google. Jedynym negatywnym efektem może być to, że w końcu algorytm Google rozrośnie się w tempie, którego nie dotrzymają sami deweloperzy Google.
Bardzo wartościowy artykuł. Uważam, że użyteczność RankBrain jest niekwestionowana – dzięki niemu w końcu naturalne użycie faz zyskało poważnie na znaczeniu.