W styczniu Google wprowadziło ważny core update
13 stycznia Google ogłosiło kolejny tzw. core broad update. Jego oficjalna nazwa to January 2020 Core Update. Tego samego dnia zaczęto go także wprowadzać. Co wiemy na ten moment o jego efektach i znaczeniu?
January 2020 Core Update – podstawowe informacje
Ostatni core update miał miejsce we wrześniu 2019 roku. Efekty jego wprowadzenia nie były tak bardzo odczuwalne w branży w porównaniu do innych aktualizacji tego typu. Warto wspomnieć, że Google udzieliło już kiedyś porad dotyczących tego, co robić, jeśli nasza strona „oberwała” w wyniku core update.
Samo zaś ogłoszenie wyglądało następująco:
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the January 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:https://t.co/e5ZQUA3RC6
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 13 stycznia 2020
Efekty działania aktualizacji były dość szybko widoczne i w zasadzie już po tygodniu pojawiły się dokładne analizy skutków zmian. Jedna z nich, przeprowadzona przez RankRanger, wskazała na wahania w pozycjach w zależności od branży:
Można zauważyć, że aktualizacja miała największy wpływ na strony z kategorii YMYL (your money or your life). W przypadku zdrowia i finansów da się zauważyć duże wahania na topie. Według autora analizy jeszcze wcześniejsza aktualizacja z 6 grudnia miała wpływ na branżę handlu (retail), dlatego w przypadku obecnego update’u dalej można zauważyć pewne wahania w tej kategorii. Niemniej jednak wszystko wskazuje na to, że January 2020 Core Update miał szerszy i bardziej zauważalny zakres wpływów.
16 stycznia Google ogłosiło, że wprowadzanie aktualizacji jest praktycznie zakończone, choć aby jej efekty były w pełni widoczne, możliwe, że będą musiały minąć jeszcze dwa tygodnie:
For those who have asked, the update is mostly done, though as with any core update, it may take to two weeks to fully complete.
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 16 stycznia 2020
Jeśli przyjrzymy się wahaniom w przypadku pozycji stron internetowych, to zauważymy, że dalej one występują. Wskazuje na to wiele narzędzi monitoringowych jak choćby MozCast:
Na podobne trendy wskazuje także wiele innych narzędzi SEO, jak i wypowiedzi licznych osób z branży w mediach społecznościowych.
Podsumowanie
January 2020 Core Update będzie miał całkiem widoczny wpływ na branżę SEO. Różni się on od aktualizacji z września, która nie była wprowadzana zbyt szybko ani nie wywołała większego zamieszania. Czas pokaże, jak sytuacja z obecnym update’em będzie się rozwijać.
Komentarze
Jedna wypowiedźAktualizacja okazała się dość znacząca, a jak to zwykle bywa w ostatnim czasie – ucierpiały głównie strony z branży medycznej. W moim ostatnim tekście analizuję wpływ Google January Core Update na polskie apteki internetowe, starając się znaleźć przyczyny wzrostów i spadków. Zainteresowanych zapraszam – https://samoseo.pl/blog/analiza-aktualizacji-algorytmu-google-z-pierwszego-kwartalu-2020-roku/