5 porad jak aktualizować treści w sklepie internetowym
Najważniejsze 3 filary pozycjonowania stron internetowych to content, linki oraz optymalizacja techniczna. Wszystkie te elementy są praktycznie równie ważne i nawzajem na siebie oddziałują. Czy możemy wymienić jeszcze inny kluczowy czynnik w SEO? Tak – jest nim szeroko pojęta świeżość i aktualność strony. Zagadnienie to obejmuje choćby dbanie o aktualizowanie treści witryny, co już samo w sobie niesie ze sobą wiele korzyści.
Jak zatem możesz aktualizować content swojego sklepu internetowego? W tym artykule poznasz 5 przydatnych pod tym względem porad. Na początek jednak odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytanie:
Aktualizowanie treści w sklepie internetowym – dlaczego jest tak ważne?
Z punktu widzenia klienta wprowadzanie regularnych update’ów w sklepie sprawia, że Twoja marka prezentuje się jako aktualna i na czasie. Daje im to powód, dla którego powinni odwiedzać stronę sklepu i zapoznawać się z jego ofertą. W dużym skrócie aktualizowanie strony pozwala po prostu stale dostarczać nowych treści dla odwiedzających. Przekłada się to na skuteczniejsze generowanie leadów oraz większą sprzedaż.
Z kolei zaniechanie dbania o świeżość treści sprawia, że strona wygląda na przestarzałą lub nawet porzuconą. Gdy odwiedzający zauważy, że przykładowo na blogu sklepu od długiego czasu nie pojawił się nowy artykuł, może dojść do wniosku, że coś jest nie tak.
Oprócz tego aktualny content to kwestia, na którą bacznie zwraca uwagę Google. Otóż w 2011 roku została wprowadzona aktualizacja Google’s Freshness lub po prostu fresher results. Update bazował na jeszcze wcześniejszej aktualizacji Caffeine ogłoszonej w 2009 roku.
Samo Google’s Freshness miało wpływ na ok. 35% wszystkich zapytań, skupiając się na dostarczaniu świeższych i bardziej aktualnych rezultatów wyników wyszukiwania. Z tego też powodu dbanie o świeży content stało się jeszcze ważniejsze. Gdy to robisz, Googlebot otrzymuje nowy zestaw informacji do indeksowania. Im więcej treści zostanie zindeksowanych, tym większa szansa, że będziesz pozycjonował się na pożądane frazy kluczowe.
Skoro mowa o aktualizowaniu zawartości sklepu jako takiego, należy wspomnieć także o tym, że czynnik ten wpływa także na jego funkcjonalność. Google preferuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych, które ładują się bardzo szybko. Dobre user experience sprawia, że odwiedzający zostają na dłużej, a współczynnik odbicia znacznie maleje.
Jak zatem dbać o ową świeżość treści? Przejdźmy do konkretnych porad:
1. Strategicznie aktualizuj treści w sklepie
Przeanalizuj obecny content sklepu i zadaj sobie pytania:
- Jak się go czyta?
- Jak może odebrać go klient?
- Czy strona O nas jest aktualna?
- Czy kategorie produktów odzwierciedlają faktyczny stan asortymentu? Może niektóre rodzaje produktów potrzebowałyby swoich oddzielnych podkategorii?
Szczerze oceń, jak wygląda obecna sytuacja i zdecyduj, czemu należy nadać priorytet. O opinię dobrze będzie się spytać także innych osób, aby podzielili się swoimi spostrzeżeniami. Jeśli zależy Ci na maksymalnie obiektywnym spojrzeniu, skorzystaj z takich stron jak User Testing. Można na nich wynająć ludzi z wybranej demografii, którzy ocenią Twoją stronę pod kątem istotnych dla Ciebie czynników.
Skup się na contencie, który jest najbardziej dynamiczny – opisy produktów, strona główna, blog, FAQ itd. Treści znajdujące się tam są regularnie zmieniane i często czytane przez użytkowników, dlatego warto nadać im priorytet.
Analizując treść na poszczególnych stronach, zwróć przy okazji uwagę na linki, które zwracają błąd 404. Źle wpływają one na user experience. Aby skutecznie je wykryć, warto skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Dzięki takiemu przygotowaniu się do aktualizowania treści sklepu znacznie łatwiej będzie Ci wprowadzić w życie kolejne wskazówki.
2. Ponownie wykorzystuj już posiadany content
Tworzenie jakościowego contentu już samo w sobie wymaga czasu. Dlaczego zatem nie wykorzystać by go wielokrotnie w kreatywny sposób? Aby dostarczać wartościowych treści, nie zawsze musisz na nowo przedstawiać coś kompletnie nowego i wcześniej niespotykanego, zwłaszcza jeśli nagromadziłeś już wiele dobrych treści.
Warto skorzystać dlatego z tzw. content repurposing. Proces ten polega właśnie na ponownym wykorzystaniu już posiadanego contentu, aby stworzyć z niego coś świeżego i nowego. Weźmy pod uwagę kilka przykładów:
- Zbierz kilka artykułów blogowych i utwórz z nich rozbudowany poradnik.
- Zaktualizuj już opublikowane artykuły o nowe dane, ostatnie statystyki itp.
- Z wybranego artykułu stwórz jego wersję w postaci infografiki.
- Poruszane już na blogu zagadnienie przedstaw w formie video – warto to zrobić zwłaszcza w przypadku poradników instruktażowych dotyczących niektórych produktów. Pewne zagadnienia najlepiej wytłumaczyć właśnie w takiej formie.
- Rozbij dłuższe artykuły na serię mniejszych, poruszających ściśle jedno zagadnienie.
- Zgromadź pytania klientów, aby stworzyć z nich osobną kategorię na stronie FAQ, lub też specjalny artykuł poruszający wysuwane przez nich kwestie.
Oprócz wspomnianych wyżej propozycji istnieje jeszcze wiele innych sposobów na content repurposing. To świetny sposób na zadbanie o to, aby treści na sklepie były stale aktualne, oszczędzając jednocześnie wiele pracy.
3. Odśwież zawartość wizualną
Graficzna strona Twojego sklepu ma także duże znaczenie, gdyż wpływa na to, jak jest on odbierany. Miej to na uwadze, gdy będziesz aktualizował stronę główną czy strony produktowe. W przypadku ważniejszych produktów możesz wziąć pod uwagę zamieszczenie na odpowiadających im stronach treści video.
Jedna z analiz przeprowadzonych przez Eyeview Digital Marketing wykazała, że współczynnik konwersji zawsze rósł po wprowadzeniu właściwie przygotowanego video. W niektórych przypadkach wzrost wynosił nawet 80%, a inwestycja w stworzenie samego materiału zwracała się w ciągu pierwszego tygodnia. Takie odświeżenie contentu sklepu będzie zatem szczególnie warte zachodu.
4. Jeszcze raz przyjrzyj się słowom kluczowym
Frazy kluczowe to integralna część contentu, który publikujesz. W końcu treści nie mogą istnieć w próżni, a powinny być dostosowane pod odpowiednie zapytania, na które chcesz się pozycjonować. Zakładając sklep, na pewno przeprowadziłeś dokładny research dotyczący odpowiednich słów kluczowych dla Twojego sklepu. Warto jednak stale je monitorować, gdyż z czasem ich popularność potrafi się zmienić. Oprócz tego mogły się pojawić nowe frazy, na które dobrze by było zacząć się pozycjonować. Wytyczne od Google także się zmieniają, z czym powinien nadążać sam content.
Jeśli zatem zamierzasz zająć się aktualizowaniem treści w sklepie na szerszą skalę, przeprowadź także bardziej zaawansowany research dotyczący fraz kluczowych. Dzięki temu przy wprowadzaniu wszelkich zmian będziesz mógł to robić, stale mając na uwadze optymalizację pod właściwe frazy.
5. Przeprowadź testy A/B
Gdy już zadbasz o to, aby wszystkie treści były jak najbardziej aktualne, dobrym pomysłem będzie zrobienie testów A/B. Dzięki nim uda Ci się ustalić, czy po już wprowadzonych zmianach da się jeszcze coś polepszyć, np. wykorzystać inne grafiki na stronie głównej, zmienić call to action na stronach sprzedażowych itp. W ten sposób sprawisz, że cały wysiłek związany z aktualizowaniem contentu przyniesie jak najlepsze efekty.
Podsumowanie
Aktualizowanie treści w sklepie internetowym nie musi być trudne. Niekoniecznie będzie się też wiązać z ogromną ilością pracy. Warto podejmować się tego zadania regularnie, gdyż naprawdę może przynieść świetne efekty dla Twojego biznesu e-commerce.
Komentarze
3 wypowiedzi:Bardzo ciekawy artykuł. Sam zamierzam zlecić stworzenie serwisu www, która będzie sklepem internetowym. Sklepy internetowe to dobra inwestycja.
A czy warto pozycjonować w sklepie podstrony produktowe? Bo słyszałem różne teorie m.in. takie, żeby podstrony produktowe odpuścić i skoncentrować się na kategoriach.
Oczywiście produkty w sklepie również warto pozycjonować – zdobycie TOPów na konkretne nazwy produktów to ogólnie rzecz biorąc bardzo wartościowy ruch.