Podsumowanie miesiąca w e-commerce

Podsumowanie miesiąca w e-commerce: lipiec 2021

Co działo się w branży e-commerce w lipcu? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W podsumowaniu lipca przyjrzymy się ciekawym poradom od Google dotyczącym tego, jak radzić sobie z konkurencją korzystającą ze spamu oraz dlaczego powinieneś być ostrożny w przypadku linkowania wewnętrznego. Warto także bliżej przyjrzeć się nowej polityce dotyczącej nakładania kar za naruszanie zasad związanych z publikowaniem reklam w Google Ads.

Znajdziesz tutaj także wyciąg najciekawszych informacji z raportów dotyczących oczekiwań konsumentów z Europy oraz tego, jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków z powodu pandemii. Z samych aktualności ciekawie rozwija się sytuacja w przypadku planów Shopera oraz Shopify. Oprócz tego Poczta Polska także planuje mieć swój udział na rynku paczkomatów.

Porady od Google dotyczące SEO

John Mueller w ostatnim miesiącu odpowiedział na wiele ciekawych, niezbyt często poruszanych kwestii. Oto kilka z nich:

Co zrobić, gdy konkurencja z powodzeniem pozycjonuje się dzięki spamowi?

John Mueller oraz Duy Nguyen, którzy odpowiadali na to pytanie jednego z uczestników dyskusji, zaznaczyli ważny fakt. To, że konkurent zajmuje wysokie pozycje, łamiąc jednocześnie wytyczne Google, nie oznacza, że to właśnie tego typu podejście pomaga osiągać mu sukcesy.

Pozycjonowanie stron to złożony proces, na który wpływa wiele czynników. W przypadku analizy konkurencji łatwo jest wpaść w pułapkę zbytniego skupiania się na jednym elemencie (w tym przypadku niezgodne z wytycznymi techniki SEO) i pomijać przy tym bardziej złożony obraz.

W takiej sytuacji najlepiej jest zaraportować stronę, która dopuszcza się tego typu działań, a samemu dalej się ich wystrzegać.

Używanie zbyt wielu linków wewnętrznych może być niebezpieczne

Nieprzemyślane zamieszczanie zbyt dużej ilości linków wewnętrznych potrafi doprowadzić do tego, że Google nie będzie w stanie odpowiednio zrozumieć struktury strony. Nie ma znaczenia, jak dobre są autorytet i PageRank witryny – mnóstwo odnośników sprawia, że połączenia między poszczególnymi podstronami stają się bezsensowne z punktu widzenia wyszukiwarki.

Praktyka taka sprawia też, że Google traci z oczu wartość poszczególnych stron. Jeden link daje sygnał, że dana podstrona jest ważna dla całej witryny. Jeśli jednak pojawia się ich coraz więcej, jej wartość siłą rzeczy spada.

Czy należy ukrywać linki afiliacyjne?

Linki afiliacyjne nie są traktowane w gorszy sposób przez Google – korzystanie z nich jest jak najbardziej akceptowalnym sposobem na monetyzację witryny. Ukrywanie ich za pomocą zautomatyzowanego kodu JavaScript czy cloakingu nie ma sensu – wystarczy po prostu oznaczyć je za pomocą rel=”nofollow” lub rel=”sponsored”.

W przypadku linków afiliacyjnych znaczenie mają jednak nie tylko technikalia. Polskie prawo wymaga, aby ich obecność w artykule była jasno zaznaczona dla czytelnika. W tym celu wystarczy krótka wzmianka na początku lub końcu np. wpisu blogowego w stylu „W artykule tym znajdują się linki afiliacyjne kierujące do oferty naszych partnerów”.

Dowiedz się więcej:

Aktualizacje i ważne zmiany

W lipcu warto było śledzić dwie aktualizacje (z czego jedna zaczęła się już znacznie wcześniej):

Core Web Vitals dalej jest wprowadzane

W maju tego roku Core Web Vitals stało się czynnikiem rankingowym. Aktualizacja jest jednak dalej wprowadzana. Koncentruje się ona na szybkości ładowania, interaktywności i stabilności wizualnej. Jeśli trudno Ci ustalić, na czym skupić się w pierwszej kolejności podczas wprowadzania zmian, skorzystaj z poradnika podlinkowanego w poniższej sekcji Dowiedz się więcej.

Google wprowadza nowy system ostrzeżeń dotyczący naruszeń zasad związanych z reklamami

Google stara się walczyć ze szkodliwymi reklamami. W tym celu wprowadza nowy program pilotażowy, podczas którego będzie testować system 3 ostrzeżeń związanych z naruszeniem zasad dotyczących ich publikacji.

Cały proces ma zacząć się od wstępnego upomnienia. Kolejne 3 stopnie ostrzeżeń będą także skutkowały coraz to surowszymi karami – od wstrzymania konta i zaprzestania powiązanych z nim reklam na 3 dni po całkowite zawieszenie.

Ostrzeżenia są wysyłane drogą mailową i wygasają po 90 dniach. Program zacznie być testowany od września 2021 roku.

Dowiedz się więcej:

Wydarzenia i aktualności w świecie e-commerce

Oto najciekawsze wydarzenia ze świata handlu, jakie miały miejsce w ostatnim miesiącu:

Shoper planuje ekspansję na inne kraje Europy

Shoper to dostawca oprogramowania SaaS dla e-commerce, które jest całkiem popularne w Polsce. Firma wstępnie analizuje także wybrane rynki w Europie Środkowo-Wschodniej. Najwcześniej w I połowie przyszłego roku zostaną podjęte pierwsze decyzje co do ekspansji.

Przedsiębiorstwo planuje pokrywać koszty mniejszych transakcji dzięki własnym środkom. Jeśli jednak chodzi o większe akwizycje, rozważa możliwości finansowania zewnętrznego.

Shopify wprowadza nowy sposób na dodawanie kolejnych metod płatności

Shopify ogłosiło wprowadzenie Payments Platform, czyli nowego sposobu na zintegrowanie bramek płatności innych firm z Shopify Checkout. Dodatkowe metody realizowania transakcji mogą być tworzone jako aplikacje Shopify.

Platforma polepszyła także szybkość realizacji transakcji, dzięki czemu sprzedawcy będą w stanie obsługiwać ich w ciągu minuty nawet dziesiątki tysięcy. Celem firmy jest jednak to, aby każdy sklep zbudowany na ich platformie był w stanie w każdej chwili poradzić sobie z tak dużym ruchem, jaki ma miejsce w najgorętszych okresach Black Friday i Cyber Monday.

Poczta Polska planuje postawić swoje automaty paczkowe

Choć InPost zdecydowanie dominuje w naszym kraju, jeśli chodzi o paczkomaty, to chętnych na zdobycie swojego udziału w tym rynku nie brakuje. Poczta Polska do końca przyszłego roku chce mieć 2 000 takich urządzeń. Za ich stawianie odpowiedzialne będzie Allegro.

Amazon prawdopodobnie wkrótce zacznie akceptować płatności Bitcoinem

Krążą pogłoski, jakoby światowy gigant e-commerce chciał otworzyć się na kryptowaluty. Ich źródłem jest fakt, że firma w ostatnim czasie opublikowała ciekawe ogłoszenie o pracę. Amazon poszukuje kogoś, kto będzie w stanie wykorzystać specjalistyczną wiedzę z zakresu blockchain, technologii rozproszonego rejestru, walut cyfrowych banków centralnych i kryptowalut.

Nie chodzi jednak o samo przeanalizowanie potencjału takich rozwiązań. Jest szansa, że Amazon do końca tego roku zacznie akceptować płatności w Bitcoinach. Następne w kolejce mają być Ethereum, Cardano oraz Bitcoin Cash.

Dowiedz się więcej:

Analizy, raporty i badania

Oto najciekawsze raporty z poprzedniego miesiąca, którym warto się bliżej przyjrzeć:

67% Europejczyków chce być zainspirowanych podczas zakupów internetowych

Omawiane tutaj wnioski pochodzą z analizy, którą Epinion oraz iPaper przeprowadziły wśród ponad 6 000 kupujących z USA i 5 państw Europy.

Jak w ogóle rozumieć tytułową inspirację? Chodzi o to, że samo ukazywanie produktu to za mało. Z klientami należy budować emocjonalne zaangażowanie i zapewniać im spersonalizowane doświadczenie zakupowe. Skupiając się na tych elementach, sprzedawcy będą w stanie budować z nimi długoterminową relację.

Jak podaje analiza przeprowadzona przez Epinion oraz iPaper, dla 57% użytkowników brak inspiracji oznacza niskiej jakości doświadczenie. Z kolei jedynie 29% ankietowanych w Europie przyznało, że doświadcza takiego uczucia podczas zakupów online.

Co ciekawe, według 51% ankietowanych najlepiej pod względem inspirowania podczas zakupów radzi sobie Amazon. Jeśli zatem chciałbyś ulepszyć swój sklep pod tym względem, warto przyjrzeć się, jak robi to gigant branży.

Wkrótce w Europie będzie już ponad 500 milionów osób robiących zakupy przez Internet

Dane dostarczone przez TradingPlatforms wykazują, że w ciągu ostatniego roku w Europie było 480,9 milionów osób korzystających z handlu cyfrowego. Szacuje się, że pod koniec 2021 roku liczba ta osiągnie 506,9 milionów. Penetracja rynku ma wynieść już praktycznie 60%.

TradingPlatforms definiuje handel cyfrowy jako wszystkie transakcje konsumenckie, które są dokonywane za pośrednictwem Internetu i bezpośrednio odnoszą się do kupowania online produktów i usług. Płatności mogą być dokonywane przy pomocy kart debetowych lub kart kredytowych oraz za pośrednictwem dostawców usług płatniczych online, takich jak PayPal. Transakcje między osobami prywatnymi i pomiędzy przedsiębiorstwami zostały wyjęte z obliczeń.

Jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków podczas pandemii?

GfK opublikowało raport Corona Mood, który opisuje, jak pandemia wpłynęła na nasze zakupy. Oto najciekawsze informacje, jakie można w nim znaleźć:

  • W okresie od kwietnia 2020 roku do marca 2021 liczba wizyt w sklepach stacjonarnych spadła o 46%. W tym samym okresie wartość koszyków zakupowych wzrosła przeciętnie o 20% rok do roku.
  • Podczas pandemii 30% Polaków zaczęło kupować artykuły higieniczne i kosmetyczne przez Internet. Stanowiło to wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu do okresu sprzed lockdownu.
  • Ubrania oraz obuwie zawsze traktowano jako produkty, których nabywanie siłą rzeczy musi odbywać się w sklepie stacjonarnym, gdyż zawsze warto je dotknąć i przymierzyć. Okazuje się jednak, że dzięki szybkim dostawom i łatwemu procesowi zwrotów dla wielu Polaków kupowanie ich przez Internet stało się bardziej atrakcyjną opcją niż centra handlowe.
  • W przypadku wygaśnięcia pandemii wielu badanych deklaruje chęć częstszego kupowania przez Internet sprzętu do ogrodu oraz do majsterkowania.

W kwietniu 2021 roku udział e-commerce w całej sprzedaży detalicznej wynosił 10,8%. Rok wcześniej w analogicznym okresie wartość ta osiągnęła 11,9% co stanowi najwyższy wynik w historii naszego kraju.

Dowiedz się więcej:

Inne

Godne uwagi wiadomości, które nie podpadają pod wcześniej wymienione kategorie:

Darmowy e-book od Search Engine Journal na temat E-A-T i SEO

E-A-T to termin, który zdecydowanie powinieneś mieć na uwadze. Tworzenie treści, które świadczą o ekspertyzie, autorytecie oraz są godne zaufania to ważny element pozycjonowania sklepów internetowych.

W omawianym e-booku dowiesz się:

  • Czym jest E-A-T?
  • Czy E-A-T jest czynnikiem rankingowym?
  • Jak wdrożyć dane strukturalne, aby wesprzeć swój content?
  • Jak budować linki, mając na uwadze E-A-T?

Dowiedz się więcej:

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *