5 powodów, dla których warto kontynuować działania SEO nawet po osiągnięciu dobrych pozycji

SEO to jeden z najważniejszych czynników w procesie zdobywania klientów przez Internet. Aby jednak zobaczyć rezultaty pozycjonowania w Internecie, zwykle potrzeba dużo cierpliwości i środków. Jeśli zatem uda Ci się uzyskać upragnione wysokie pozycje, to czy czas dać sobie spokój z optymalizacją strony?

W tym artykule bliżej przyjrzymy się 5. powodom, dla których nie powinieneś podejmować takiej decyzji.

1. Nie niszcz długofalowych korzyści krótkoterminowymi oszczędnościami

Optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe to rozbudowany proces, który zwykle zaczyna się od przeprowadzenia dokładnego audytu SEO witryny. Im większa strona (np. sklep internetowy) tym oczywiście zadanie to jest bardziej czasochłonne i może zająć nawet kilka tygodni.

Gdy już taki audyt jest gotowy, czas na podjęcie konkretnych działań, które uwzględniają wnioski wyciągnięte z analizy. Agencja SEO zwykle jednocześnie przygotowuje plan optymalizacji rozłożony na najbliższe miesiące i przystępuje do realizowania swojej strategii, której efekty da się zauważyć dopiero po pewnym czasie (zwykle ok. 6 miesięcy).

Dlaczego o tym wspominam? Jeśli zrezygnujesz z SEO, omówiona wcześniej praca w dużym stopniu pójdzie na marne. Strategia, która została wcześniej opracowana, nie uwzględniała, że nagle zaprzestaniesz działań z zakresu pozycjonowania. Jeśli postanowisz po kilku miesiącach jednak do niej wrócić, raczej nie będzie już aktualna, gdyż po takim czasie Twoja sytuacja w Google znacznie się zmieni.

2. Ceń relację z obecną agencją

Kontynuujmy wnioski z poprzedniego podpunktu. Decydując się na SEO, podejmujesz długoterminową inwestycję. Agencja, która wykonuje dla Ciebie tę usługę, musi bliżej poznać Twój biznes i dokładnie przeanalizować stan witryny. Oczywiście, im dłużej z nią współpracujesz, tym relacja ta się umacnia i staje się bardziej owocna.

Jeśli zaprzestaniesz inwestycji w pozycjonowanie, możesz stracić to, na co razem z agencją pracowaliście. Jeśli zdecydujesz się z kolei do niej powrócić po jakimś czasie, może się okazać, że nie ma już ona mocy przerobowych, aby wznowić współpracę. Szukanie nowej firmy i budowanie z nią dobrej relacji będzie wymagać kolejnej inwestycji pod względem czasu i pieniędzy.

3. Dotychczasowy ruch i pozycje można szybko stracić

Po zaprzestaniu działań SEO spadek w rankingu i w ruchu raczej nie nastąpi od razu. Niestety, stabilność tych wartości nie potrwa długo.

Jeśli zaprzestaniesz zdobywać nowe linki oraz aktualizować stronę contentem zoptymalizowanym pod wybrane słowa kluczowe, wkrótce dostrzeżesz spadki. Tempo tego procesu będzie się oczywiście różnić w zależności od branży. Firmy, które pozycjonują się przede wszystkim lokalnie na małym rynku, nie stracą tak szybko pozycji w Google. Jeśli jednak chodzi o np. sklepy internetowe działające na cały kraj czy nawet poza nim, utrata ruchu i rankingu zajdzie znacznie szybciej

4. Pamiętaj, że SEO stale się zmienia

W branży pozycjonowania jedno jest pewne – zmiany. Google stale aktualizuje swój algorytm z myślą o dostarczaniu użytkownikom wyszukiwarki coraz lepszej usługi. W praktyce wiąże się to z jeszcze większymi wymaganiami dotyczącymi linków, contentu i doświadczenia użytkownika (jak choćby najbliższa aktualizacja Core Web Vitals).

Co się zatem stanie, jeśli zrezygnujesz z SEO? Po jakimś czasie pozostaniesz w tyle. Nowe wymagania Google sprawią, że Twoja strona nie będzie już tak dobrze zoptymalizowana, jak wcześniej.

Przykładowo aktualizacja Panda wprowadzona w 2011 roku w dużym stopniu uderzyła w witryny, których content był niskiej jakości. Strony, które nie dostosowały się do zmian, mocno na tym ucierpiały.

5. Konkurencja nie śpi

Walka o wysokie rankingi jest wystarczająco trudna, nawet jeśli przykładasz dużą wagę do optymalizacji swojej strony. Co zatem się stanie, jeśli zrezygnujesz z tych działań? Konkurencja bardzo szybko Cię wyprzedzi, gdyż będzie na czasie z nowymi wymaganiami Google, zapewniając przy tym aktualny content i cały czas zdobywając linki. Oprócz tego w kontekście autorytetu strony, o który powinieneś dbać, jakość witryny z długoterminowej perspektywy ma duże znaczenie.

Podsumowanie – nie rezygnuj z SEO zwłaszcza teraz

Wiele firm może zastanawiać się nad rezygnacją z pozycjonowania, gdyż z powodu pandemii COVID-19 prowadzenie działalności stało się znacznie trudniejsze. Łatwo zrozumieć, że w takiej sytuacji ograniczanie budżetu jest często konieczne.

Rozważ jednak dokładnie omówione tutaj czynniki i zastanów się, czy z długoterminowej perspektywy takie działanie nie przyniesie jeszcze większych problemów. Jeśli ograniczasz budżet marketingowy, zrezygnuj z inwestycji np. w Google Ads czy reklamy PPC na platformach społecznościowych. Takie kampanie zawsze możesz szybko wznowić w przeciwieństwie do SEO.

Pamiętaj zatem o długofalowych korzyściach z SEO i o tym, że inwestowanie w pozycjonowanie wymaga cierpliwości. Nie zaprzepaść zatem efektów, na które Ty i Twoja agencja ciężko pracowaliście.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *