Podsumowanie miesiąca w e-commerce: listopad 2021

Co działo się w branży e-commerce w listopadzie? W podsumowaniu tym dowiesz się o ostatnich najważniejszych wydarzeniach ze świata handlu. Oprócz tego znajdziesz tu przydatne informacje z ciekawych raportów oraz nowe porady z najlepszych źródeł, które pomogą Ci pozycjonować sklep.

W tej prasówce poznasz przydatne rady od Google dotyczące tego, o czym pamiętać podczas używania recenzji użytkowników i danych strukturalnych. Przyjrzymy się także temu, jakie oczekiwania należy mieć wobec stron PWA.

W listopadzie doszło także do dwóch ważnych aktualizacji – Spam Update oraz Broad Core Algorithm Update. W raportach przyjrzymy się m.in. temu, w których krajach Europy mieszkańcy wydają średnio najwięcej na zakupy internetowe. W kontekście nowości zapewne zainteresuje Cię inicjatywa o uproszczenie procesu rejestracji VAT w Unii Europejskiej.

Porady od Google

Recenzje ze stron trzecich mają swoje ograniczenia, a PWA to nie cudowny sposób na wyższe pozycje.

1. Recenzje zaciągnięte ze stron trzecich nie ukażą się we wzbogaconych wynikach wyszukiwania

Recenzje klientów mają duże znaczenie w promowaniu produktów i usług. Jeśli jednak są one zaciągane z innych stron (np. porównywarek cenowych jak Ceneo), nie mogą one ukazywać się jako rich snippets, nawet jeśli poprawnie skonfigurujesz Schema markup.

Tego typu opinie klientów muszą być zamieszczone bezpośrednio na Twojej stronie. W przeciwnym wypadku Google interpretuje je jako testymoniale, a nie recenzje.

Jest tak, nawet jeżeli źródło recenzji jest powiązane z główną siecią Google, jak Google Moja Firma lub Google Maps. Jak określił to John Mueller:

Prawdopodobnie nie pokazalibyśmy tego jako recenzji w wynikach wyszukiwania, ponieważ przypomina to bardziej testymonial. Recenzje muszą być czymś, co jest oparte na konkretnym produkcie zawartym na danej stronie, a same recenzje powinny być zostawiane bezpośrednio przez użytkowników na tej witrynie.

Jeśli więc archiwizujesz recenzje z innych źródeł i umieszczasz je na swojej stronie, nie będziemy ich traktować jako recenzji z punktu widzenia danych strukturalnych. Możesz je zachować – po prostu nie używałbym w ich przypadku Schema markup.

Mueller dodał także, że Google jest w stanie automatycznie rozróżniać recenzje zamieszczone bezpośrednio na stronie lub zaciągnięte z innego źródła i dzięki temu inaczej je traktować. Systemy te nie działają zawsze idealnie, dlatego można natknąć się na wyjątki od tej reguły.

2. Strony PWA nie zajmują automatycznie lepszych pozycji w Google

PWA to zyskujący na popularności trend, który warto mieć na uwadze. John Mueller przestrzegał jednak ostatnio, aby nie traktować tego podejścia do tworzenia stron jako cudownego sposobu na zdobycie wyższych pozycji w Google.

Przedstawiciel Google zaznaczył, że strony stosujące PWA nie są traktowane inaczej w porównaniu do tych zbudowanych za pomocą HTML:

Są to zasadniczo inne sposoby tworzenia stron internetowych, a można je projektować przy użyciu wielu różnych frameworków i formatów. W większości przypadków mamy do czynienia z normalnymi witrynami HTML.

Jeśli więc jest to strona oparta o JavaScript, będziemy ją renderować, a następnie przetwarzać jak normalną stronę HTML. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku standardowej witryny HTML.

Jeśli chodzi o różne frameworki i CMS-y stojące za daną stroną – zazwyczaj w zasadzie to ignorujemy. Skoro widzimy stronę HTML, to możemy ją przetworzyć.

Tak więc sam fakt, że jeden z Twoich konkurentów przeszedł z jednego frameworka na drugi i odnotował poprawę w wynikach wyszukiwania – z mojego punktu widzenia zmiana technologii w takim przypadku nie była za to odpowiedzialna.

John Mueller zaznaczył następnie jeszcze kilka razy, aby nie mylić korelacji z przyczyną. Wiele stron po przejściu na PWA faktycznie cieszy się lepszą widocznością, ale powodem jest tutaj zwykle to, że odświeżona witryna po prostu odznacza się znacznie lepszą jakością, dzięki czemu Google stara się ją bardziej wypromować.

Dowiedz się więcej:

Aktualizacje

Jakie efekty przyniosły ostatnie dwie duże aktualizacje?

1. Google Spam Update

Od 3 do 11 listopada Google wprowadzało kolejny (4. już w tym roku) spam update.

Dzięki tym aktualizacjom zautomatyzowane systemy Google utrzymują ponad 99% wizyt w wynikach wyszukiwania wolnymi od spamu.

Choć określenie „spam” jest używane bardzo często w różnych kontekstach i zwykle odnosi się do po prostu słabego contentu, to jednak Google posługuje się ścisłą definicją tego zjawiska. Według niej jako spam kwalifikują się strony niskiej jakości, które w oszukańczy sposób chcą nakłonić użytkowników do podawania danych osobowych lub pobrania złośliwego oprogramowania. Można w to wliczyć także witryny stosujące phishing oraz te, które starają się udawać renomowane i godne zaufania serwisy. W skrócie kluczowa jest tutaj złośliwa intencja.

2. Listopadowy Broad Core Algorithm Update

17 listopada Google wprowadziło nowy Core Algorithm Update, czyli ogólną, dużą aktualizację, która nie skupia się jednak na konkretnym zjawisku ani nie wprowadza szczególnych zmian.

Jak omawiana aktualizacja wpłynęła na strony internetowe? Według analizy przeprowadzonej przez Amsive Digital na widoczności w bardzo wyraźny sposób zyskały strony, które można określić jako materiały źródłowe, encyklopedie i słowniki.

Oprócz tego lepszymi pozycjami cieszyły się witryny z następujących kategorii:

  • E-commerce i zakupy;
  • Prawo i rządy;
  • Fotografia stockowa.

Duże zmiany dało się z kolei zanotować w przypadku stron z newsami ze świata. Wiele z nich dotknęły widoczne spadki, podczas gdy inne zyskały na widoczności. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku witryn z kategorii zdrowie.

Dowiedz się więcej:

Raporty

W Danii na zakupy w sieci wydaje się średnio najwięcej, a serwisy marketplace to miejsce startowe dla wielu konsumentów.

1. W których krajach Europy wydaje się średnio najwięcej na zakupy internetowe?

Firma Direct Link opublikowała nowy raport, który objął ponad 12 000 konsumentów w Belgii, Danii, Finlandii, Norwegii, Polsce, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Daje on wgląd w zachowania konsumentów i rozwój handlu internetowego w tych krajach.

Niemcy oraz Wielka Brytania to dalej najsilniejsze rynki. Wynika to z tego, że mają one dużo mieszkańców, a oprócz tego znaczny odsetek populacji dokonuje zakupów przez Internet.

Ciekawie wyglądają także statystyki dotyczące średnich wydatków w skali roku na osobę w euro na zakupy e-commerce:

  • Wielka Brytania – 2 316
  • Szwecja – 1 932
  • Belgia – 1 572
  • Dania – 2 916
  • Holandia – 1 968
  • Polska – 1 296
  • Niemcy – 2 088
  • Norwegia – 2 364
  • Włochy – 1 608
  • Hiszpania – 1 452
  • Francja – 2 208
  • Finlandia – 1 392

Zdecydowanym zwycięzcą jest tutaj Dania, w której dostęp do Internetu jest bardzo powszechny, a same małe rozmiary kraju sprzyjają szybkiemu transportowi lądowemu.

2. Prawie połowa zapytań produktowych zaczyna się na serwisach marketplace

Firma Inriver przeprowadziła badanie, którego celem było przeanalizowanie preferencji i zachowań zakupowych ponad 6 000 konsumentów w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Oto najciekawsze wnioski:

  • Strony typu marketplace (np. Allegro) to miejsce startowe dla 44% wszystkich zapytań produktowych. Trend ten jest szczególnie widoczny w przypadku osób w wieku od 18 do 24 lat, wśród których omawiany odsetek wynosi 52%.
  • Dla porównania tylko 9% osób rozpoczyna swoje poszukiwania na stronach samych marek produktowych.
  • Z kolei 19% ankietowanych wprowadza pierwsze zapytanie produktowe w wyszukiwarkach internetowych.
  • 69% osób nie chce kupować produktów, które mają słabe opisy.
  • Z powyższym faktem związane jest pewnie także to, że 82% ankietowanych szuka informacji na temat produktu w różnych miejscach.

Wiele wskazuje na to, że marki nie mogą polegać już po prostu na swojej renomie i lojalności klientów, aby generować sprzedaż. Jeśli klienci zobaczą atrakcyjniejszą, lepiej opisaną ofertę gdzie indziej, nie będą mieć obaw, aby skorzystać właśnie z niej.

Dowiedz się więcej:

Wydarzenia, aktualności

Allegro Biznes daje nowe możliwości przedsiębiorcom, a dwie ważne organizacje e-commerce walczą o lepsze przepisy w Unii Europejskiej.

1. Allegro Biznes – nowe udogodnienia dla sprzedawców hurtowych

Allegro Biznes chce wspierać przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż hurtową. Udogodnienia obejmują możliwość obniżania ceny jednostkowej produktów przy zakupach w dużych ilościach. Sam serwis będzie z kolei pobierać mniejszą prowizję oraz zapewniać dodatkowe rozwiązania biznesowe jak specjalistyczny transport, odraczanie płatności i leasing. Wszystko to ma pomóc przedsiębiorcom w oferowaniu bardziej atrakcyjnych cen.

Omawiany program jest dostępny dla każdej firmy prowadzącej działalność na Allegro. Wystarczy zaakceptować regulamin oraz wystawić odpowiednio dostosowaną ofertę.

2. Inicjatywa o wprowadzenie uproszczonych zasad rejestrowania VAT w Unii Europejskiej

Ecommerce Europe i EuroCommerce, najważniejsze organizacje związane z europejskim handlem internetowym, wzywają Unię Europejską do wprowadzenia ujednoliconego procesu rejestracji VAT.

Sprawa dotyczy tego, że firmy, które prowadzą sprzedaż transgraniczną, mogą rejestrować się jako podatnicy w jednym kraju UE. Reguła ta nie dotyczy jednak tych przedsiębiorstw, które magazynują produkty w licznych krajach. W rezultacie tacy handlarze muszą zarejestrować się do VAT i składać deklaracje w każdym państwie, w którym działają.

Według Ecommerce Europe i EuroCommerce taki stan rzeczy sprawia, że firmy ponoszą dodatkowe koszty w wysokości 8 000 euro rocznie na każdy dodatkowy kraj, w którym przechowywane są produkty. Autorzy twierdzą, że rejestracja numeru VAT trwa około 100 dni, a rocznie można dokonać do 60 zgłoszeń VAT w jednym państwie.

Omawiane organizacje chcą zatem uproszczenia reguł i prowadzą negocjacje. Ich celem jest wprowadzenie odpowiednich zmian do 2023 roku.

Dowiedz się więcej:

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *