Dlaczego SEO i content marketing nawzajem się potrzebują?

Dlaczego SEO i content marketing nawzajem się potrzebują?

Jeśli zapoznajesz się z podstawami marketingu internetowego, zapewne zauważyłeś, że w tej kwestii dużo mówi się o SEO oraz content marketingu. Można też dostrzec, że w przypadku tych pojęć dochodzi do pewnych nieporozumień. Czy SEO oraz marketing treści rywalizują ze sobą? Czy powinieneś wybrać albo jedno, albo drugie? Jeśli się da, to jak je ze sobą połączyć?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule. Na początek wytłumaczmy sobie zasadnicze pojęcia:

SEO i content marketing – wytłumaczenie pojęć

Search Engine Optimization (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) to wszelkie działania, których celem jest takie dostosowywanie stron internetowych, aby wyświetlały się one jak najwyżej na odpowiednie zapytania wprowadzane do wyszukiwarek internetowych. Choć istnieje wiele narzędzi do przeszukiwania Internetu, to jednak większość osób mówiąc o SEO, ma w domyśle optymalizację pod wymagania określone przez Google.

Działania z zakresu SEO wymagają zwykle umiejętności technicznych związanych często ze znajomością tego, jak funkcjonują strony internetowe. Specjaliści od pozycjonowania muszą także znać odpowiednie narzędzia, które pozwalają im dbać o takie kwestie jak szybkość ładowania witryny, profil linków, wyszukiwanie słów kluczowych i wiele więcej.

W przypadku content marketingu (marketingu treści) jeszcze nie znalazłem bardziej zwięzłej definicji niż tej, która znajduje się na Content Marketing Institute:

Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skoncentrowane na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno zdefiniowanej grupy docelowej, aby ostatecznie pobudzić ją do podjęcia działań, które przynoszą zyski.

Content marketing obejmuje różne rodzaje treści jak artykuły blogowe, newsy, e-booki, case studies, video, podcasty, infografiki itp.

Podczas gdy SEO to zagadnienie techniczne, content marketing jest niejako dziennikarski i redaktorski, gdyż polega on na umiejętnym przedstawianiu treści istotnych dla odbiorców.

SEO i content marketing to nierozerwalne połączenie!

Mówi się, że Content is King. W haśle tym tkwi sporo prawdy, gdyż content marketing to dla wielu firm główne i często najbardziej skuteczne narzędzie do pozyskiwania klientów. Czy można jednak zająć się contentem, zostawiając w cieniu SEO? Nie!

Wartościowe treści nie istnieją w próżni – jeśli nie zostaną zoptymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe, trudno będzie je znaleźć. Jeśli strona, na której się znajdują, zbyt wolno się ładuje, internauci zwykle opuszczą taką witrynę, zanim w ogóle zapoznają się z jej treścią.

Warto też zaznaczyć, że SEO oraz content marketing nawzajem wpływają na to, jak się rozwijają. Przez wiele lat nienaturalne wplatanie licznych słów kluczowych w tekst było całkiem dobrym sposobem na zajmowanie wysokich pozycji. Gdy pojawiły się jednak takie aktualizacje jak Google Panda i Google Pingwin, niskiej jakości content stał się zasłużenie bezwartościowy.

Z biegiem lat w sieci zaczęło się pojawiać coraz więcej dobrych treści, przez co Google także musiało wejść na wyższy poziom. Wyszukiwarka nauczyła się dlatego gromadzić i przetwarzać ogromne ilości informacji. W rezultacie pojawiły się i rozwinęły m.in.:

  • Google Knowledge Graph
  • Google Dictionary
  • Podobne pytania (People Also Ask)
  • Dane strukturalne

Google w ostatnim czasie jeszcze bardziej podkreśla znaczenie rozpoznania i zaadresowania intencji kryjącej się za słowami kluczowymi, na które twórcy contentu chcą się wypozycjonować. Naturalność i przystępność odbioru treści to także ogromne priorytety.

Jak zatem widać, content marketing i SEO są ze sobą nierozerwalnie związane i nawzajem się potrzebują. Zachodzącą między nimi dynamikę można przedstawić w ten sposób:

  • SEO dostarcza narzędzia i wiedzę, dzięki którym możliwe jest stworzenie funkcjonalnej strony internetowej.
  • Content marketing odpowiada za wartościowe treści, dzięki którym docelowa strona może pozycjonować się na wybrane słowa kluczowe.
  • SEO także i tutaj dostarcza wiedzę i techniki, które pozwalają skutecznie optymalizować opublikowany content (wyszukiwanie odpowiednich fraz kluczowych, optymalizacja nagłówków, metatagów).
  • Treści wysokiej jakości zajmują dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na ruch.
  • Odpowiedni content często zdobywa także dobre linki zwrotne, które to także są ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej.

Podsumowanie

SEO praktycznie nie może istnieć bez content marketingu, tak samo, jak content marketing nie może praktycznie istnieć bez SEO. Skuteczne i długoterminowe pozycjonowanie stron potrzebuje treści, których to właśnie dostarcza (jak sama nazwa wskazuje) marketing treści. Pamiętaj zatem, że jest to nierozerwalne połączenie.

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

Jedna wypowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *