Alerty niestandardowe w Google Analytics – poznaj 14 przykładów konfiguracji
Głównym celem alertów niestandardowych w Google Analytics jest automatyczne monitorowanie niekorzystnych zachowań w Twoim sklepie czy serwisie. Alerty w sposób automatyczny informują o zdarzeniach, które sam w określony sposób możesz skonfigurować. Nie ma znaczenia czy jesteś osobą prowadzącą swój biznes internetowy czy agencją SEO/SEM, te alerty są dla Ciebie – dzięki nim jesteś w stanie szybciej reagować na sytuacje, które wpływają na konwersję czy ruch na serwisie.
Zasada ich działania jest banalnie prosta – „Wyślij mi informacje email, jeżeli zostanie spełniony określony warunek”. Przykładowo – możemy dostawać powiadomienie, kiedy ruch na stronie spada o 20%, co może oznaczać poważne problemy w naszym serwisie.
Posiadając pod opieką kilkadziesiąt serwisów ciężko codziennie rano weryfikować poprawne działanie każdego, zajmuje to za dużo czasu. Prowadząc biznes online jest masa spraw, którymi trzeba się zajmować, dlatego codzienną weryfikację zostaw automatycznym Alertom w Google Analytics. Najczęściej odnotowujemy problemy takie jak:
- brak przedłużenia domeny,
- brak przedłużenia serwera,
- wygasły certyfikat SSL,
- a nawet niepoprawne wprowadzenie poprawek przez programistów, które wpływają na ruch na stronie.
Dzięki raportom niestandardowym jesteśmy w stanie wyłapać wcześniej te problemy i reagować szybciej zanim wydarzy się prawdziwa katastrofa 🙂
Konfiguracja niestandardowych raportów Google Analytics
Poniżej opiszę w jaki sposób dodać raporty niestandardowe do naszego Google Analytics oraz jak skonfigurować poszczególne raporty.
Przechodzimy do konta Google Analytics następnie w administracji naszego konta dla widoku wybieramy opcję „Alerty niestandardowe”.
Kolejnym krokiem jest już utworzenie samego raportu.
Nazwa alertu – ważne, aby podać krótką precyzyjną nazwę naszego raportu niestandardowego, gdyż będzie on wyświetlany jako tytuł maila, który po spełnieniu warunku będzie przychodził na naszą skrzynkę email.
Zastosuj dla – wybieramy czy dany raport ma być zastosowany dla wszystkich widoków czy tylko ściśle określonych. Tworząc jeden alert możemy wykorzystać go na wielu kontach.
Okres – pozwala na określenie punktu odniesienia czy weryfikacja danych ma być na podstawie dnia, tygodnia bądź miesiąca.
Wyślij mi e-maila po uruchomieniu tego alertu – zaznaczamy oraz podajemy adres lub adresy, na które ma przyjść dane powiadomienie gdy dany warunek zostanie spełniony.
Warunki alertów – szczegółowe określenie warunków, po których dany alert ma nas powiadomić o zdarzeniu.
Dzięki alertom możemy weryfikować wiele różnych niepokojących akcji w naszym serwisie.
Poniższa konfiguracja i możliwe przypadki zostały podzielone na grupy tematyczne: Ruch, Cele, Google Ads, Treść, Konwersje. Nie są to wszystkie możliwości konfiguracji alertów, skupiłem się tylko na tych najważniejszych, które wykorzystuję na co dzień. Google Analytics daje możliwość konfiguracji na większość wskaźników, które są dostępne w samym narzędziu.
Spis treści alertów
Ruch:
Spadek ruchu do zera
Może to oznaczać poważny problem ze stroną, kodem śledzenia Analytics, który został skasowany lub użytkownicy nie mogą dostać się na serwis.
Spadek ruchu o 10% względem tego samego dnia w poprzednim tygodniu
Jeżeli ruch w naszym serwisie jest na stałym poziomie warto weryfikować czy nie spadł względem tego samego dnia w poprzednim tygodniu.
Spadek ruchu o 10% względem poprzedniego tygodnia
Jeżeli ruch w naszym serwisie jest stały, a nagle względem poprzedniego tygodnia spada o 10%, może to oznaczać jakieś problemy, które warto głębiej przeanalizować.
Wzrost współczynnika odrzuceń
Wzrost współczynnika odrzuceń może być pierwszym sygnałem niepokojących sytuacji w naszym serwisie spowodowanych m. in. wzrostem niechcianego ruchu SPAM, stworzeniem treści, która nie do końca odpowiada użytkownikom lub przekazem w reklamie, który jest mylący i zniechęca użytkownika do dalszego eksplorowania serwisu.
Spadek ruchu organicznego w porównaniu do poprzedniego tygodnia
Spadek ruchu organicznego najczęściej może oznaczać spadek poszczególnych fraz w naszym serwisie, zmiany algorytmu Google, lub nałożeniu kary od Google na nasz serwis.
Cele:
Spadek realizacji celu o 10% względem poprzedniego tygodnia
Cele – najważniejsza część analityki internetowej. Różnorodność konfiguracji celów jest ogromna i pozwala nam śledzić akcje czy poczynania naszych klientów w naszym serwisie. Skupię się na alercie realizacji celu, w ramach którego zbieramy informacje o kopiowaniu adresu email i numeru telefonu z naszego serwisu – ten cel opisywałem w jednym z poprzednich artykułów, który znajdziecie pod adresem https://marketingwsieci.pl/sledzenie-konwersji-dla-numeru-telefonu-i-adresu-email-w-twoim-e-commerce/.
Spadek współczynnika konwersji celu o 10% względem poprzedniego tygodnia
Jeżeli nasze cele są powiązane ze sprzedażą możemy śledzić współczynnik konwersji od realizacji celu. Alert powiadomi nas, gdy skuteczność naszego celu spadnie, w naszym przypadku, o 10%.
Google Ads:
Jeżeli korzystasz z reklam Google Ads powinieneś śledzić spadki wyświetleń czy kliknięć, aby mieć pewność, że kampania idzie w dobrym kierunku i nie dzieje się z nią nic niepokojącego.
Spadek wyświetleń reklam z Google Ads o 10%
Alert uaktywni się, kiedy nasze wyświetlenia zmniejszą się o 15% w stosunku do poprzedniego dnia. Jest to skuteczne monitorowanie ciągłości działania kampanii Ads. Ten alert pozwala przede wszystkim na szybsze reagowanie w przypadku nieoczekiwanego wykorzystania budżetu i zaprzestania wyświetlania reklam.
Spadek kliknięć reklam z Google Ads o 10%
Jeżeli w naszej kampanii nie ma zawirowań w ilości kliknięć, warto pokusić się o ten wskaźnik w celu weryfikacji stałego doprowadzania ruchu z reklam Google Ads. Jeżeli coś złego będzie się działo z naszą kampanią i ilość kliknięć spadnie o 10% zostaniemy o tym powiadomieni i szybciej będziemy mogli podejmować konkretne działania.
Wzrost CPC reklam z Google Ads o 10% względem poprzedniego tygodnia
Wzrost CPC może nas informować, kiedy koszt naszych kliknięć z poprzedniego tygodnia wzrósł o 10%, co może oznaczać nasilenie się konkurencji na określone wyrażenia.
Treść:
Wzrost liczby stron z błędem 404 o 5%
Alert uaktywni się, kiedy liczba podstron 404 w serwisie wzrośnie o 5%. Może się to wydarzyć w przypadku wyłączenia części oferty z serwisu, przenoszeniu oferty czy występowania błędów w samym serwisie. Możemy szybciej zareagować i odzyskać ruch/pozycje na frazy stosując odpowiednie przekierowania na inne strony (więcej o przekierowaniach napisałem tu https://marketingwsieci.pl/przekierowania-seo-w-pigulce/).
Warunek alertu należy dostosować do swojego serwisu, w prezentowanym przykładnie zakładam stronę 404 która jest dostępna pod adresem domena.pl/404
Wzrost czasu wczytywania strony o 10% względem poprzedniego tygodnia
Warto monitorować czas wczytywania strony dla użytkowników, im dłuższy czas tym większy może być współczynnik odrzuceń. Obecnie czas wczytywania pełni ważną rolę w pozyskiwaniu nowych użytkowników – a nikt nie lubi czekać aż strona załaduje się w 10 sekund. Czas wczytania jest na tyle ważny, że znalazł się na pierwszym miejscu w naszym artykule „7 powodów dlaczego sklep internetowy nie przyciąga ruchu”.
Alert pozwoli nam śledzić czy czas ładowania naszego serwisu nie spadł o 10% względem poprzedniego tygodnia. Spadki mogą oznaczać wrzucenie przez programistów nowej wersji, która nie została zoptymalizowana lub spadek wydajności naszego serwera.
Spadek wyszukiwania w witrynie o 15% względem poprzedniego tygodnia
Jeżeli posiadamy sklep internetowy warto zadbać o naszą wyszukiwarkę produktów, dzięki której użytkownicy mogą szybko znaleźć produkty, które ich interesują. Jeżeli zauważymy spadek o 15% względem poprzedniego tygodnia może to oznaczać jakiś problem z naszym oprogramowaniem. Przykładowo programiści podczas wgrywania nowej zmiany uszkodzili mechanizm wyszukiwania, który nie został dokładnie przetestowany. Tak, to się zdarza i warto to monitorować. Aby uruchomić ten alert musisz mieć skonfigurowane wyszukiwania w witrynie w Google Analytics.
Konwersje:
Spadek współczynnika konwersji o 10% względem poprzedniego tygodnia
Współczynnik konwersji jest stosowany głównie do akcji zakupowej dla sklepów e-commerce – jeżeli nasza sprzedaż spada to znak, że dzieje się coś złego. Konkurencja obniżyła ceny, nasz proces zakupowy przestał działać poprawnie dla części użytkowników lub zwiększone zostały koszty dostawy, co może odstraszać naszych użytkowników. Powodów może być wiele, jednak warto to śledzić, aby szybciej przeciwdziałać skutkom.
Podsumowanie
Alerty niestandardowe to opcja, której zdecydowanie warto używać, by monitować swój serwis i reagować zanim wydarzy się większa katastrofa. W powyższym artykule skupiłem się na założeniach informuj mnie gdy dzieje się coś złego. Alerty można też tworzyć przeciwstawne, czyli informuj mnie gdy ruch wzrósł czy współczynnik konwersji zwiększył się względem poprzedniego tygodnia.
Można w ten sposób samodzielnie monitorować poczynania Agencji SEO/SEM. Dzięki powiadomieniom mailowym oszczędzasz czas, który możesz przeznaczyć na wiele innych działań, które będę przekładały się na wzrost konwersji. I tego Ci życzę…
Komentarze