SEO checklista dla e-commerce ✓ 10 czynników, o których powinieneś pamiętać
Choć Google i inne wyszukiwarki internetowe działają coraz lepiej, to jednak dalej niektóre techniczne elementy skutecznie przeszkadzają im w analizowaniu treści strony. Oprócz tego brane są pod uwagę kwestie techniczne (jak czas ładowania), które przekładają się na user experience.
SEO wymaga optymalizacji wielu elementów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne chcesz mieć je wszystkie na uwadze. Zrozumiałe jest zatem, że kontrolowanie takich aspektów może być przytłaczające.
W takiej sytuacji na pewno przydałaby się podręczna checklista z najważniejszymi rzeczami, na które powinieneś zwracać uwagę, gdy zakładasz i prowadzisz swój sklep.
W tym artykule znajdziesz dlatego 10 elementów, o których powinieneś pamiętać.
1. Czy Google może znaleźć Twoją stronę?
XML sitemapa pozwala Google lepiej analizować zawartość i strukturę Twojego sklepu. Warto dlatego ją stworzyć i upewnić się, że nie ma w niej żadnych błędów i nieścisłości. Oprócz tego swoją domenę należy zweryfikować w Google Search Console. Dzięki temu sprawdzisz, jak Google postrzega Twój sklep.
Aby pomóc wyszukiwarce w zrozumieniu treści Twoich stron warto skorzystać ze znaczników schema.org. Google w ten sposób ma lepszy kontekst struktury i rodzaju treści.
W poniższym przykładzie dzięki zastosowaniu odpowiednich znaczników już w wynikach wyszukiwania można zobaczyć informacje odnośnie do recenzji, ceny oraz tego, czy produkt jest dostępny.
2. Czy pozycjonujesz się na właściwe słowa kluczowe?
Znalazłeś słowa kluczowe związane z Twoją branżą, które do tego są często wyszukiwane. Czy to wszystko? Nie. Do tego powinieneś zastanowić się, jaka intencja jest powiązana z danymi frazami. Czy osoby je wpisujące faktycznie szukają konkretnych produktów i chcą dokonać zakupu?
Oprócz tego niektórzy wpadają w pułapkę pozycjonowania się na krótkie frazy kluczowe, które są zbyt konkurencyjne oraz ogólne. Jako nowy sklep raczej trudno będzie Ci zająć wysokie pozycje na frazę „buty Nike”.
W takiej sytuacji lepiej wybrać frazy na długi ogon, które mają także stosunkowo dużą liczbę wyszukiwań, ale są mniej konkurencyjne.
Dłuższe zapytania opisujące konkretne produkty mają także znacznie wyższą konwersję.
3. Czy unikasz nieodpowiednich praktyk SEO?
„Keyword stuffing” to stara praktyka wpisywania jak największej ilości słów kluczowych na stronę, aby podnieść swoją pozycję. Google nie patrzy już na to przychylnie.
Samouczące się algorytmy Google są na tyle inteligentne, aby rozpoznać, kiedy strona internetowa używa słów kluczowych w sensowny, użyteczny sposób, a kiedy jest nimi „nadziewana”, aby zmanipulować wynikami.
Swobodnie korzystaj zatem z semantycznie powiązanych fraz. Dzięki temu opisy produktów będą bardziej naturalne oraz zaczną pozycjonować się na różne frazy kluczowe. Dlatego, zamiast stosować wszędzie frazę „firanki kuchenne”, odpowiednie narzędzia SEO (jak SENUTO) pomogą Ci znaleźć zależne i powiązane znaczeniowo słowa.
4. Czy każda strona ma unikalny tytuł?
Każda strona powinna mieć unikalny tytuł, który składa się z 70 lub mniej znaków. Na swojej stronie głównej, stronach kategorii produktów i innych statycznych stronach użyj najważniejszych słów kluczowych, aby utworzyć ich unikalne tytuły. Większość witryn e-commerce ma setki, jeśli nie tysiące produktów, co utrudnia pisanie unikalnych, bogatych w słowa kluczowe tytułów. Najbardziej efektywnym sposobem jest dlatego użycie nazwy produktu jako tytułu strony.
Jednocześnie należy pamiętać, że same URL powinny być stosunkowo krótkie. Analiza przeprowadzona przez Backlinko wskazuje, że krótsze URL zwykle zajmują wyższe pozycje:
5. Czy strona ładuje się odpowiednio szybko?
Według analizy przeprowadzonej przez Google pełne załadowanie strony na urządzeniu mobilnym zajmuje 22 sekundy. Czemu jest to taki ważny czynnik? 53% użytkowników opuści stronę, jeśli czas ładowania zajmuje więcej niż 3 sekundy. Sama zależność współczynnika odbicia od czasu ładowania wygląda następująco:
Jak zatem zwiększyć szybkość ładowania? Oto kilka wskazówek:
- Zmniejsz liczbę przekierowań.
- Optymalizuj obrazy.
- Zamieszczaj filmy, które znajdują się na zewnętrznych platformach.
- Zmniejsz liczbę lub jeśli to możliwe zdeaktywuj dodatkowe rozszerzenia w swoim systemie CMS.
- Korzystaj z jakościowego hostingu.
- Zezwól na Browser Caching.
6. Czy sklep jest bezpieczny?
HTTPS stało się już standardem. W certyfikat SSL powinny być wyposażone wszystkie, nawet najprostsze strony. Co dopiero sklepy internetowe przetwarzające płatności!
Badania dowiodły ważnej rzeczy – niezabezpieczone strony HTTP odstraszają użytkowników. 64% odwiedzających opuści taką witrynę od razu. Internauci są już bardziej świadomi kwestii bezpieczeństwa w Internecie zwłaszcza od czasu, gdy Google oznacza takie strony jako niebezpieczne.
7. Czy strategia contentowa jest odpowiednio zaplanowana?
Opracowanie i wprowadzenie w czyn strategii marketingu treści będzie wymagało czasu. Warto dlatego odpowiednio się do niej przygotować, aby takie działania faktycznie przyniosły ruch organiczny:
- Zrób listę pytań klientów – zastanów się, jakie pytania mogą zadawać sobie potencjalni klienci przed dokonaniem zakupu. Załóżmy, że sprzedajesz farby. Niektórzy mogą np. zastanawiać się wtedy, jak dobrać kolor farby do rodzaju pomieszczenia i jakie czynniki brać pod uwagę.
- Pomóż klientom uzyskać z produktu jak najwięcej wartości – niektóre sklepy sprzedające produkty żywnościowe zamieszczają także proste, powiązane z nimi przepisy. Dzięki temu klienci mogą dowiedzieć się, jak odnieść najlepszy pożytek z zakupionych rzeczy.
- Używaj odpowiednich słów kluczowych – pomysły na rodzaje treści powinny być powiązane z faktycznymi frazami, które wpisują klienci. W znalezieniu takich pytań także pomogą narzędzia SEO (jak SEMSTORM czy SENUTO):
Pytania powiązane z frazą kluczową „kuchenka indukcyjna”:
8. Czy zająłeś się nieaktualnymi produktami?
Jeśli masz produkt, który już nie jest sprzedawany, powinieneś przekierować jego adres URL, ponieważ w takiej formie nie dostarcza on żadnej wartości dla Google ani użytkownika.
Adres możesz przekierować do innego produktu. Co się jednak stanie, gdy ten produkt zostanie wycofany? W ten sposób powstanie łańcuch błędnych przekierowań. Najlepszym rozwiązaniem jest dlatego zrobienie przekierowania do kategorii produktów.
9. Czy sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych?
Ruch generowany na mobile stanowi już coraz większy odsetek ogólnego ruchu w sieci. Coraz częściej dokonujemy także na takich urządzeniach zakupów.
Oprócz tego Google ocenia strony, biorąc wyjściowo pod uwagę ich wersję mobilną. Dostosowanie do mobile jest zatem koniecznością. Możesz sprawdzić stan swojej witryny pod tym kątem za pomocą darmowego narzędzia od Google.
10. Czy zdjęcia produktowe są odpowiednio zoptymalizowane?
Wielu klientów będzie kierowało się obrazami, gdy będą szukać „wizualnych” produktów jak np. ubrań. Aby pomóc Google w ich rozpoznaniu, powinieneś je odpowiednio zoptymalizować:
- Publikuj własne zdjęcia produktów, zamiast korzystać z tych dostarczonych przez producenta.
- Użyj opisowych nazw plików zawierających docelowe słowa kluczowe, takie jak suknia-wieczorowa-czarna.jpg.
- W opisach alternatywnych zawieraj słowa kluczowe.
Podsumowanie
Oczywiście istnieje jeszcze więcej elementów, o których należy pamiętać w sklepie internetowym. Jednak kontrolowanie poruszonych w tym artykule podstawowych kwestii na pewno pomoże Ci uzyskać więcej ruchu, konwersji oraz unikać problemów technicznych.
Komentarze
2 wypowiedzi:Warto również zwrócić uwagę na unikalny opis produktów. Wiele sklepów popełnia błąd i przykleja opis na wiele podstron.
Bardzo dobry tekst! Tak jak napisała Sabina, wiele sklepów zwłaszcza działających w oparciu o dropshipping przekleja opisy z hurtowni, ewentualnie kopiują dosłownie wszystko 1:1.