6 trendów SEO, które będą mieć znaczenie w 2020 roku

Skoro podsumowanie branży SEO i e-commerce w 2019 roku mamy już za sobą, czas na przewidywania odnośnie do nowego roku. Które trendy będą kontynuowane w 2020? Czy pojawią się jakieś kompletnie nowe? Tego dowiesz się w tym artykule.

1. BERT i intencja

Ogłoszenie wprowadzenia BERT-a pod koniec października 2019 roku było nieco zaskoczeniem. Wieść o tym okazała się tym ciekawsza, że według Google jest to jedna z ważniejszych aktualizacji algorytmu od czasu wprowadzenia RankBraina. Ma on mieć wpływ na 10% wszystkich wprowadzanych zapytań.

W skrócie dzięki BERT-owi Google ma być teraz w stanie lepiej rozumieć wszystkie zapytania, analizując wszelkie zawarte w nich słowa kontekstowo. Algorytm będzie uczył się, jak poszczególne wyrazy oddziałują na siebie nawzajem, tworząc zupełnie inne znaczenia. Dzięki temu Google lepiej poradzi sobie z nowymi frazami kluczowymi, które widzi po raz pierwszy.

Jak to wszystko wpłynie na samo SEO? Użytkownicy będą teraz mieć znacznie więcej możliwości wprowadzania unikalnych zapytań, na które Google powinno z powodzeniem znajdować właściwe odpowiedzi. Z tego też powodu skupianie się na konkretnych technikach, wytycznych (np. minimalna długość artykułu, rozmieszczenie nagłówków) nie będzie aż tak istotne, jak rozumienie intencji kryjącej się za słowami kluczowymi. Z racji tego, jaki był cel wprowadzenia BERT-a, jak i rosnącego znaczenia wyróżnionych fragmentów z odpowiedzią (featured snippet, o których zaraz nieco więcej), kluczowe będzie dostosowanie contentu do potrzeb użytkownika, a nie do wybranego ciągu wyrazów.

2. Zapytania bez kliknięć

Tzw. zero-click searches to takie zapytania, po których wprowadzeniu użytkownik nie przechodzi na żadną witrynę internetową. Dlaczego tak się dzieje? Czy żaden wynik wyszukiwania nie wydawał mu się nawet „na oko” odpowiedni? Nie – powodem są wspomniane wcześniej wyróżnione fragmenty z odpowiedzią:

Wyróżniony fragment z odpowiedzią - przykład

Jak widać na powyższym przykładzie, nie musimy otwierać żadnej strony, aby znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Google jest w stanie określić właściwą odpowiedź i przedstawić ją jako wyróżniony fragment z odpowiedzią czy też zawrzeć ją w sekcji knowledge graph.

Według niektórych analiz owe pytania, które nie dają w efekcie kliknięcia, stanowią nawet i ponad 50% wszystkich zapytań:

Wykres dotyczący kliknięć, które nie przekładają się na otworzenie żadnej strony

Źródło

Jak to wpłynie na SEO w 2020 roku? Można się spodziewać, że odsetek takich zapytań może jeszcze nieco wzrosnąć, chociaż jego ogólny udział w zapytaniach w Google jest już całkiem spory. Nie ma co jednak panikować, że potencjalni klienci będą rzadziej odwiedzać strony, gdyż odpowiedzi uzyskają już na samej stronie wyników wyszukiwania. Zazwyczaj zero-click searches dotyczą prostych zapytań np. lokalizacji firmy:

Wyróżniony fragment z odpowiedzią - przykład 2

Niemniej jednak warto pamiętać o tym, aby swój content dostosowywać tak, aby miał szansę pojawić się w wyróżnionych fragmentach z odpowiedzią. Dzięki temu na pewno zwiększysz widoczność swojej marki. W tym celu warto zastanowić się nad zaimplementowaniem danych strukturalnych.

3. E-A-T i YMYL

W obecnym roku Google dalej będzie kłaść coraz większy nacisk na kwestie związane z E-A-T (’expertise, authoritativeness, trustworthiness’) oraz YMYL (’your money or your life’). Więcej o tym, co oznaczają te pojęcia, możesz przeczytać tutaj.

Ogólnie rzecz biorąc, strony, które mają problemy z reputacją, obsługą klienta czy z jakością i wiarygodnością contentu będą radzić sobie znacznie gorzej – z powodu tych czynników nie zdobywają tytułowej ekspertyzy, autorytetu oraz zaufania.

Kwestia E-A-T jest nieodłącznie związana z YMYL. Ten drugi termin odnosi się do stron, które poruszają treści istotne dla życia, zdrowia oraz dobrobytu odbiorcy, dotyczących choćby takich tematów jak medycyna, żywienie, finanse itp. W 2020 roku stronom, które nie są w stanie wykazać swojej ekspertyzy dotyczącej tych zagadnień (np. weryfikując autorów i przedstawiając ich jako prawdziwych branżowych ekspertów), trudniej będzie zdobywać wysokie pozycje w Google.

4. Budowanie obrazu marki w mediach społecznościowych

Jeden z trendów, jaki da się zauważyć w przypadku social media to praktyczny zanik organicznego ruchu. Choć płatne reklamy dalej oczywiście działają, to jednak zdobywanie ruchu samego z siebie dzięki generowaniu contentu staje się coraz trudniejsze.

Dla przykładu: sytuacja ta zmieniła się diametralnie w przypadku Facebooka. Zakładając, że już uda Ci się zbudować odpowiednią grupę followersów, publikowane treści i tak dotrą do małego ułamka:

Statystyki na temat średniego zasięgu organicznego treści publikowanych na Facebooku

Wykres ten powstał na podstawie danych zgromadzonych przez firmę Agora Pulse i dotyczy zasięgów publikowanych przez siebie treści na Facebooku. Jak zatem widać, ruch organiczny przez ostatnie lata praktycznie zanika.

Jak wspomniałem wcześniej, płatne reklamy dalej działają. Całe to zjawisko wynika z tego, że choćby Facebook ma na celu za pomocą algorytmów ograniczać treści biznesowe, które docierają do użytkowników, aby pozostawić tam więcej miejsca dla normalnego contentu, jakimi dzielimy się ze sobą na co dzień. Jednocześnie podejście takie pozwoli mu generować więcej zysków, gdyż zmusza do korzystania z płatnych reklam, aby uzyskać jakiekolwiek efekty. Tak wynika z wypowiedzi Zuckerberga, która padła jeszcze w 2018 roku:

Zuckeberg wypowiada się na temat zmian w news feedzie

Jak wszystkie te zjawiska znajdą swoje odzwierciedlenie w 2020 roku w SEO? Coraz większe znaczenie będzie mieć nie tylko budowanie profilu linków, ale i zdobywanie wzmianek o marce bez linkowania, które to także są uznawane przez Google za sygnał rankingowy.

Warto w tym celu wykorzystywać narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych, co pozwoli Ci śledzić pojawiające się w sieci wzmianki. Pozwoli Ci to nie tylko wchodzić w kontakt z klientami, jeśli zajdzie taka potrzeba, ale i ogólnie budować świadomość marki.

5. Wyszukiwanie głosowe

Wykorzystywanie funkcji głosowych rośnie w siłę, o czym wspominaliśmy w poprzednim roku na blogu. W Polsce to zjawisko nie zachodzi aż tak szybko, jak na zachodzie, jednak na pewno nie można go pominąć. Choćby w listopadzie ubiegłego roku Frisco.pl wprowadził możliwość zamawiania zakupów spożywczych na swoim sklepie przy pomocy Asystenta Google.

Najnowsze dane też wskazują, że wykorzystywanie funkcji głosowych staje się coraz popularniejsze:

Wzrost wykorzystywania asystentów głosowych

Źródło

Aby zawartość Twojej strony została wybrana jako odpowiedź na głosowe zapytanie, musi się ona szczególnie wyróżniać. Z reguły wybrane odpowiedzi to te, które znajdują się na pierwszej stronie SERP-ów oraz zawierają w sobie dane strukturalne. Ogólnie rzecz biorąc, optymalizacja pod voice search to długoterminowa strategia, która wymaga pozycjonowania się m.in. na frazy z długim ogonem, gdyż to one często zawierają w sobie styl konwersacyjny.

6. Technologia blockchain

Choć może technologia ta nie jest bezpośrednio powiązana z SEO i e-commerce, to jednak będzie mieć duży wpływ na te branże. Jest tak dlatego, że jednym z celów blockchainu jest umożliwienie realizowania bezpiecznych transakcji – a w końcu bezpieczeństwo to ważny czynnik z punktu widzenia Google.

Blockchain daje możliwość przeprowadzania transakcji poprzez wyszukiwarki internetowe – np. pomiędzy reklamodawcami a właścicielami stron internetowych. Za jego pomocą da się także skuteczniej odróżniać odwiedziny prawdziwych użytkowników od tych dokonywanych przez boty. Dzięki temu właściciele stron będą płacić jedynie za pożądane odwiedziny.

Podsumowanie

Dzięki rozwojowi nowych technologii oraz zmieniającym się zachowaniom użytkowników możemy spodziewać się kolejnych ważnych zmian w 2020 roku. Warto być zatem na czasie z obecnymi i z przyszłymi trendami –  pozwoli Ci to zawsze być o krok przed konkurencją!

Autor artykułu:Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z firmą Mayko. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach, kryptowalutach, SEO i marketingu internetowym. Uwielbia pisać artykuły poparte statystykami i głębokim researchem.

Komentarze

2 wypowiedzi:
  1. BERT w sumie nie nowego nie wniósł. W topowych wynikach znajduje się teraz więcej „syfu” tzn. tagi, wyniki wyszukiwania, skraczacze bit.ly. Do tego coś nie tak jest z geolokalizacja wyników, w wielu krajach europejskich np. we Włoszech w topach sporo stron hiszpańskich, argentyńskich.
    Więc chyba coś im nie wyszło i w 2020 będą korekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *